Saltbad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DollShock
    • December 2012
    • 36

    Saltbad

    På råd härifrån fick dalmatinermollysarna bada i saltbad. De har hållt fenorna mot kroppen, en simmar vertikalt och en annan hade ryggen krokig som ett S. De har även fipplat en del med analfenorna.
    Efter ca 1,5h i saltbad var ena fisken mycket piggare, höll ut fenorna och ryggen var inte längre krokig.

    Flyttade dock tillbaka fiskarna i morse och tycker att de betedde sig piggare i saltbadet. Även om en mest är still och ibland far iväg i ett ryck, och en simmar än vertikalt.

    Hur ur länge vågar man ha dem i saltbad? Vattnet är ju kranvatten och rent...
    Det är ca 10l vatten i en plastlåda och 1 dl salt.
    Blir de inte väldigt stressade av att ha saltvatten?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2


    Även om saltet inte är optimalt för organen är det bättre än parasiter..

    Jag har själv haft en tigerfisk på 20cm i saltbad i 3 dagar nu 2dl/25l + myxazin.. Och han är nog känsligare för eventuella saltskador än dina mollys.. Men blir de inte bättre så medicinera..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Någon annan får ju gärna också säga något.. folk brukar dock vara rädda för att ge råd eftersom man inte själv ser fisken och det finns tusentals sjukdomar är det lätt att tro fel.. Ingen gillar att ha fel på internet..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        För att ett salt skall ge direkt effekt på sjukdfomar så krävs det rejält mycket salt - jag har sett siffror på 25 g (20 ml) per liter vatten - dvs 1 dl per 5 liter vatten men det tål en sötvattensfisk maximalt en halvtimma. Men en molly är ju mycket tålig för salt så den kan kanske klara lite längre eller att man upprepar det med några dagars mellanrum.

        Sedan är det ju en annan sak att just molly rätt ofta är uppfödda i saltvatten (de tål det och det är ofta billigare än sötvatten i Asien) så de kan behöva avvänjas från bräckvatten till sötvatten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • DollShock
          • December 2012
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          För att ett salt skall ge direkt effekt på sjukdfomar så krävs det rejält mycket salt - jag har sett siffror på 25 g (20 ml) per liter vatten - dvs 1 dl per 5 liter vatten men det tål en sötvattensfisk maximalt en halvtimma. Men en molly är ju mycket tålig för salt så den kan kanske klara lite längre eller att man upprepar det med några dagars mellanrum.

          Sedan är det ju en annan sak att just molly rätt ofta är uppfödda i saltvatten (de tål det och det är ofta billigare än sötvatten i Asien) så de kan behöva avvänjas från bräckvatten till sötvatten.
          Mina Mollysar verkar klara salt otroligt bra måste jag säga...... Inga tecken på stress där alls, konstigt nog.
          Kanske är det också som du säger att dessa var uppfödda i saltvatten.. Får försöka fasa ut saltet lite senare och sen föra över till det vanliga akvariet.

          Synd det med parasiten bara, får se vilka som överlever först och främst. :-) Den ena verkar dock helt förlamad i bakdelen(simmar helt vertikalt förutom i saltet) så den får nog simma vidare snart.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Intressant lösning. Ska nog prova det på mina guppysar som också ska klara salt hyffsat bra enligt vad jag minns.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ska det förresten vara vanligt salt man köper på Ica eller går det lika bra med Ektozonsalt kanske? Ska man då blanda på annat sätt? Antar att koncentrationen i saltet inte är densamma.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av DollShock
                Mina Mollysar verkar klara salt otroligt bra måste jag säga...... Inga tecken på stress där alls, konstigt nog.
                Dom klarar att gå i ett saltvattensakvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hund & Kattshopen
                  Ska det förresten vara vanligt salt man köper på Ica eller går det lika bra med Ektozonsalt kanske? Ska man då blanda på annat sätt? Antar att koncentrationen i saltet inte är densamma.
                  Salt som salt - doseringen är detsamma. Det enda jag är lite frågande till vad gäller vanligt hushållssalt är om det innehåller klumpförebyggande medel och om detta i sig är farligt. Jag vet inte.
                  Ektonzon tror jag nog även innehåller andra saker än salt
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Jag kör vanligt grovsalt, inget konstigt hittills.. Kört det tills de flyter upp "döda" men de hämtar sig..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Finns billiga säckar med salttabletter annars... Finns på bla Granngården

                      Kommentar

                      Arbetssätt...