Sjuk kardinaltetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • max102
    • June 2014
    • 13

    Sjuk kardinaltetra?

    Mina värden:

    PH = 7,5
    Nitrit = 0
    KH = 3-4
    GH = 14-15

    Temperatur = 25-26 grader.

    Akvariet har varit igång i en månad. Matningen har skett sparsamt med matfria dagar (torrfoder + frystorkat). Totalt finns det nu 10 kardinaltetror, 10 platys, 3 otothyropsis, 2 dvärgguramis och 5 kopparbarber. Släppte ut räkor (18) för ett tag sedan men ser inte skymten av dessa.


    Efter senaste fiskköpet har jag noterat följande symptom på två av kardinaltetrorna som har bott i akvariet i 3 veckor:

    1) Svullen buk
    2) Ryckiga rörelser där de till skillnad från andra tycks behöva kämpa för att hålla sig kvar.
    3) De har hela tiden huvudet riktat mot botten

    Bör jag isolera dessa fiskar? Vad kan det vara?

    Har saltat karet men avstår från att medicinera. Inga andra fiskar uppvisar samma symptom.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är karet?
    Troligen inget du behöver bekymra dig så väldigt mycket över, men kanske har du öst på med lite för mycket fisk lite för snabbt. Inte för att det är någon fara i dagsläget, men fortsätt att hålla en koll.
    Tror du inte fiskarna repar sig hade jag personligen tagit bort dem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • max102
      • June 2014
      • 13

      #3
      125 l.

      Köpte först 10 platy. Veckan därefter 10 kardinaltetror och 3 otothyropsis. Två veckor efter 2 dvärggurami och 5 kopparbarber. Tyckte att jag visade återhållsamhet men det kanske var lite för snabbt...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vad jag kan förstå kan en del stimfiskar proppa i sig så mycket mat, att de blir runda, och får svårt att simma. Ser de alltid ut så, eller bara efter matningarna?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • max102
          • June 2014
          • 13

          #5
          Ja, det hela verkar handla om att det är en glupsk tetra. Jag isolerade den ena och flyttade över den till en separat behållare. Första tiden flöt den upp och ner och kunde bara med ansträngning simma "anständigt". Nu flera timmar efteråt så verkar den ha fått ordning på magen och simmar som det anstår en "anständig" fisk...

          Det måste vara torrfodret som har svällt i magen. Kanske borde blöta den i lite akvarievatten vid matning?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av max102

            Det måste vara torrfodret som har svällt i magen. Kanske borde blöta den i lite akvarievatten vid matning?
            Prova gör inget. Även testa lite andra foder kan vara värt ett försök.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...