Epidemi bland guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KrilleM84
    • August 2013
    • 12

    Epidemi bland guppys

    Jag börjar undra om jag gör något fel då fler o fler av mina guppys drabbas av diverse konstiga symptom och i några fall avlider..

    Akvariet är på 190 liter, 26-27 grader med gott om växter och en del rötter samt ca 0,3% salt. Ca 12 timmars belysning per dygn.
    Invånarna består av 10 st otocinclus, 19 glödbandstetror och 4 kolglödstetror(felköp) Utöver dessa har det totalt funnits 7 guppys i akvariet också, en del från uppstart och en del köpta vid senare tillfällen, 2 hanar och resten honor. Fiskarna matas ganska rikligt med flingfoder varje morgon och på kvällarna är det antingen flingor, pellets eller tabletter.

    De fiskar som avlidit de senaste veckorna är som följer:
    • 1 st guppyhona som drabbades av vad som verkade vara camallanus, hon magrade av något enormt och återhämtade sig aldrig efter medicinering med Nematol.
    • 1 st guppyhona som åkte på vitaprick, hon sattes i karantän där hon hann medicineras under ca 8 dagar med varierande mängd prickar innan hon en morgon låg helt krokig på botten, kroppen var böjd sidledes. Hon avlivades samma dag. Ingen annan har fått några prickar.
    • 1 st glödbandstetra som plötsligt befann sig vid vattenytan i ca 2 dagar och i 45 graders vinkel med stjärten neråt innan den avled av vad jag antar är ren utmattning.
    • 2 st kolglödstetror, en av dem fick en enorm böld på sidan, likt en riktigt mogen finne. Den separerades och avled dagen efter i karantän. Den andra kolglödstetran dog någon vecka tidigare efter att med tiden ha bleknat väldigt mycket, den lyckades inte hålla balansen utan flög runt som ett löv till slut och avled.


    En av mina guppyhanar har under några dagars tid börjat uppvisa symptom på orkeslöshet och klarar inte av att hålla balansen, stjärten ser ut att tynga ner den när den inte aktivt simmar och en dag har den också flugit runt som ett löv. Just nu är den något stabilare men hänger fortfarande med baken.
    En annan guppyhona har under ett par veckors tid simmat vid vattenytan hela tiden och magrat av något men inte alltför mycket. Hon har idag börjat luta åt ett håll och tycks därför lida av samma som några av de ovannämnda fiskarna.
    Övriga guppys (2 hona 1 hane) som jag haft från början ser ut att må relativt bra, om än lite hängiga.

    Nämnas bör att nästan samtliga guppys och även något enstaka yngel (där finns ca 15 guppy-yngel som blivit 10-15mm) har kliat sig då o då.
    Alla otocinclusar och tetror i övrigt verkar vara opåverkade av den epidemi som pågår i karet.

    Nitritvärdet har alltid varit noll och jag byter 10% vatten varje vecka samt slamsuger vid dessa tillfällen. Ph ligger stadigt runt 7 och vattenhårdheten är inom godkända värden.

    Jag är orolig för de fiskar som är kvar när jag inte vet vilken eller vilka sjukdomar som tycks finnas i vattnet!
    Senast redigerad av KrilleM84; 19 November 2013, 17:36.
  • KrilleM84
    • August 2013
    • 12

    #2
    Guppyn som simmat vid ytan o lutat mycket ligger nu på botten, på sidan. Andas fortfarande men måste nog avlivas idag tyvärr.
    Den hona som klarat sig längst utan några som helst besvär har under gårdagen haft svårt att hålla sig i våg, stjärtfenan har varit som en bit frigolit o vill bara uppåt hela tiden tills hon står på nosen..Idag ligger hon rätt men just ovanför botten ändå.

    Ingen som vågar sig på en gissning på vad som drabbat dem?

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Nitritspik (vad har du för test eftersom det visar noll), du har kommit till en punkt där filtret inte mäktar med eller inte är tillräckligt inkört (tvättar du det ofta?).
      Sluta mata och gör delvattenbyte. Tvätta inte filtret.

      Förmodar du haft igång karet ett tag eftersom du fått yngel.
      Senast redigerad av flygrc; 21 November 2013, 12:37.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • KrilleM84
        • August 2013
        • 12

        #4
        Ja det kanske jag borde nämnt, akvariet har varit igång i närmare två månader hittills.
        Nitrittestet (tetra dropptest) litar jag på då det gett utslag på ett annat akvarium tidigare, i detta fall hade även teststickor visat på nitrithalter. Bägge visar alltså nu på noll eller <0,3 som är skalans lägsta värde.
        Ytterfiltret har rengjorts under fjärde veckan efter uppstart och inte någon mer gång efter det.
        Mätte precis pH också och den ligger fortfarande på 7,5 som den gjort sedan uppstart.

        Ovannämnda guppy som skulle avlivas hann självdö under eftermiddagen tyvärr, en ottis smaskade på den under dess sista andetag innan jag hann håva upp :/

        Kommentar

        • KrilleM84
          • August 2013
          • 12

          #5
          En liten uppföljning på denna tråd:

          Samtliga (8 st) vuxna guppys har nu avlidit. En del blev plötsligt krokiga och fick avlivas, andra blev hängiga och låg på botten och flämtade.
          Av de 20 ynglena kvarstår 5 st varav 3 har något krokig rygg och 2 ser helt friska ut än så länge. Den största är 2-3 cm.

          Övriga fiskar tycks må bra med några få undantag. En ottis la sig på sidan och dog dagen efter, såg väldigt smal ut så den har förmodligen svält till döds av någon anledning, de 9 andra mår bra. När jag räknar mina tetror så saknas 3 st varje gång så jag är inte helt säker på om de bara gömmer sig vid dessa tillfällen eller om 3 st dött och blivit uppätna utan att något lik synts till, vilket låter osannolikt då de ändå är relativt stora.

          Kliandet har upphört, men detta beror förmodligen på att de som kliat sig helt enkelt har dött, inte nödvändigtvis av den anledningen dock.
          Har även behandlat med Dactymor för någon vecka sedan som ett sista försök för att råda bot på problemen men utan framgång.
          Nitrit, ph och ammoniumvärden är fortfarande normala/noll också.

          Slutsatsen är alltså att jag fortfarande inte har någon aning om vad som drabbat mina guppys, men eftersom de nu är borta så gäller det förhoppningsvis även epidemin.

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            När jag behandlade camallanus med Sera Nematol så dog alla guppysar i det karet (3st), dom fixade inte behandlingen helt enkelt. :/

            Kommentar

            • katiz
              • August 2013
              • 5

              #7
              När mina två honor började klia var den första rekommendationen jag fick, början till vita pricken. Köpte medicin samt ett nytt kar för att ha mina honor i. De tyckte i övrigt att karantän var onödigt då hela karet redan är ”sjukt”. Jag tyckte inte riktigt att de lät som vita pricken så ringde direkt efter till en annan butik och de sa att de inte var vita pricken. Om jag minns rätt sa de att de var en parasit. Och de sa lägg i 1 dl salt/100 l vatten. De sa bordssalt utan Jod fungerar bra. Och jag fråga om salt ej fungerar, då sa de Dactymor. Honorna hamna i karantän men jag använde aldrig medicinen då de ej kom några prickar utan körde salt i både akvariena.

              Efter 3 dagar la jag tillbaka honorna i stora karet (de kliade sig ännu men såg i övrigt hur bra ut som helst) och jag envisades med att använda salt i flera veckor. Fler guppys börja klia sig (Började med 2 och helt plötsligt var de 6 st av 8 som klia samt 1 slutat klia. Läste att guppys inte gillar att få smutsiga gälar så hoppades på att de bara var smuts. Fick dessutom sitta och stirra in i akvariet i dryg 20 min för att se om firrarna klia sig. Tänkte att guppys är väl hårt avlade så de är väl lite känsligare?) och till slut började även citrontetrorna så då inhandlade jag Dactymor direkt och de gav resultat nästan direkt. (Otocinclus visa ingen symtom) Körde kuren i 4 veckor. Nu har kliandet upphört eller ja firrarna har inte kliat sig på snart 2 veckor. Misstänker att kliandet kom med den andra gruppen honor jag köpte.

              Jag tror att resultatet utav att använda Dactymor har gett lite instabila värden i akvariet. Har gjort så stora och många vattenbyten:/ Att jag gallrat en massa hornsärv kan nog även har påverkat. Men nitrit och ammonium/ammoniak är OK och PH på 7.2. Så nu återstår de att ha tålamod och hoppas på att dessa alger jag fått försvinner samt att kliandet har upphört. Men hellre alger än kliande firrar. I övrig har jag inte haft några utav ovanstående symtom.

              Om du har lik borde väl nitrithalten bli hög? Eller gäller de bara för firrar som börjar "ruttna"?

              Kommentar

              • KrilleM84
                • August 2013
                • 12

                #8
                Ryskbompa, det lät ju inte alls bra :/ Risken är väl då att den behandlingen är orsaken till åtminstone en del av döden här.

                Har idag inlett den länge planerade omstarten där inredningen ska göras om helt, grusbyte och nya bakgrunder bland annat. Kan nu konstatera att det inte finns några synliga lik någonstans och några fiskar som jag nämnt tidigare helt enkelt försvunnit. Antingen blivit uppätna eller kanske hoppat ut och ligger på golvet bakom bänken, ligger de där så lär det uppdagas i helgen när åbäket är tömt och går att rubba på. Tycker att ruttnande lik borde märkts på nitrithalten om så är fallet.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Tråkigt det gått så långt, skönt att du inte ger upp för det du råkat ut för låter ovanligt i mina öron.
                  Att gubbys blir krokiga är rätt vanligt, men de dör inte av det vad jag sett/vet.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Min lill skara guppys dog också ut efter Nematol-behandling. Jag har idag - ett år senare - EN enda guppyhane kvar, och han är nog inte riktigt som han ska heller. :P

                    Kommentar

                    • KrilleM84
                      • August 2013
                      • 12

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Tråkigt det gått så långt, skönt att du inte ger upp för det du råkat ut för låter ovanligt i mina öron.
                      Att gubbys blir krokiga är rätt vanligt, men de dör inte av det vad jag sett/vet.
                      Lätt lodrätt böjd rygg eller stjärt är väl ok om de verkar krya i övrigt, men när de viker sig närmare 90 grader sidledes så är det inget värdigt liv

                      Nä inte ger jag upp, däremot håller jag mig borta från guppys ett tag och siktar in mig på de fina bolivianska fjärilscikliderna istället när karet är ordentligt inkört och allt ser stabilt ut med tetrorna och ottisarna som är kvar. Väntan på silikonets härdning känns som en evighet bara!

                      Tack för era svar, svaren tillsammans med diverse egna misstag att ta lärdom från kan bara göra att det går bättre nu.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...