Columnaris/munsvamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Columnaris/munsvamp

    Nyss såg jag att en av mina Dvärgrasboror tycks ha munsvamp. Efter lite googlande och läsande så är det väl mest troligt Columnaris det rör sig om. För ett par veckor sedan köpte jag fyra Chokladgurami, en var ganska låg av sig ett tag, fick något litet sår och var väldigt hängig till slut och avlivades. Nu har jag tre kvar varav två har ett par små sår som varken blir sämre eller läker, något är eventuellt lite luddigt.

    Chokladguramisarna har jag tidigare idag gett ett nytt eget litet kar. Dvärgrasbororna går kvar i mitt 240-liters som är igång sedan ungefär en månad tillbaka. Jag planerar att skaffa diskus till mitt 240 L och därför är det viktigaste att jag får bort eventuell sjukdom därifrån innan dess, såklart! Just nu går där 4 Dvärgrasboror och 8 Amanoräkor (+ snäckor).

    Vad skulle ni göra i mitt fall:
    - Behandla hela akvariet?
    - Ta bort den drabbade fisken enbart?
    - Ta bort alla fyra fiskar?
    - Annat?

    Tänker att det kanske är bäst att ta bort fiskarna helt, så finns det inget kvar som sjukdomen kan "leva på" (om det inte kan drabba räkor?). Hur länge skulle man vänta i så fall tills man vågar släppa i ny fisk sen?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    har du ett karantänsakvarium?

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Jag har faktiskt ett tomt 60 liters, så jag skulle ju kunna flytta över Dvärgrasbororna dit. Den drabbade har jag redan tagit bort.

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        om det inte är något mer symtom på någon annan fisk gör bara ett vanligt delvattenbyte.

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Eller så har de för små symptom eller är för tidigt ute för att jag ska se det, och då dröjer det ännu längre innan jag kan introducera nya fiskar i karet.

          Dvärgrasbororna är inte vidare viktiga för mig, det är Diskus som ska i karet sedan så de skulle väl ändå bli uppätna då. Det jag viktiga är helt enkelt att akvariet är "friskt".

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Flyttade bort Dvärgrasbororna i torsdags, ser inga symptom på dem än i alla fall. Chokladguramina (som går ensamma i ett annat kar) verkar båda vara drabbade, det har poppat upp ett par nya små sår/fläckar och de gamla har inte förbättrats. Provar med saltkur till de sedan några dagar tillbaka, förloppet verkar åtminstone bromsas (i jämförelse med hur snabbt de föregående blivit sämre innan de dog), men om det räcker för att de ska klara sig är tveksamt.

            Min största fundering är hur länge jag borde vänta innan jag introducerar invånare i det stora karet igen, som alltså är fisklöst sedan torsdags? Ska jag bara vänta, eller ska jag även medicinera (funderar över Myxazin som ska vara ganska snällt mot filterbakterierna, men vet inte om jag litar på det)?

            Kommentar

            Arbetssätt...