Helvit Kuhlii, vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Helvit Kuhlii, vad kan vara fel?

    Hej! Jag skaffade ett par små Kuhliis för några veckor sedan och den ena blev för en vecka sedan helt vit, bortsett från ett streck på huvudet och ett strax under gälarna. Nu är den illvit och jag vet verkligen inte vad som är felet. Jag har googlat en del på det men det enda jag har hittat är frågor, dock inga svar.
    Akvariet den går i är ett bottenlevarkar med endast Kuhlii och Hästnosar, så stress borde inte vara felet. Inga problem med vattenvärden heller. Dagen innan den blev illvit så släppte jag tillfälligt ner 2 slöjstjärtsjuveniler, som dock fördes till ett annat kar 2 dagar senare. Jag trodde först att det var problemet, alltså stress, och att det skulle gå över när guldisarna omplacerades, så blev ju dock inte fallet.
    Den verkar relativt pigg, den äter vid matning etc.
    Vissa dagar har jag knappt sett den alls, förutom när man lyckats kika in i diverse gömställen, men detta kan (tror jag iaf) lika gärna bara bero på att akvariet de går i har runt 20-30 välanvända gömmor.

    Någon som vet vad det kan vara? För den verkar inte må superdåligt, det är mest den totala och ytterst plötsliga vitheten som oroar mig.
    Det var någon på ett amerikanskt forum som sa att vissa Kuhliis kan få "Michael Jackson" sjukan, ingen verkar dock veta varför eller hur man botar det.
    All we are, we are.
  • Ove.P
    • March 2007
    • 168

    #2
    Verkar som den har brist på pigment, kan bero på leucism http://sv.wikipedia.org/wiki/Leucism.
    Förekommer ibland hos vissa ciklider, elfenbensciklid är ett exempel på detta. Finns även andra exempel.
    Inget du behöver oroa dig för dem lider inte av det.
    www.ciklid.org

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      När det gäller leucism, så brukar de väl födas med det, som "elfenbenscikliden" som är en vit odlingsform av zebracikliden. Att fiskar har normal färg först, och se´n blir kritvita, är väl ovanligare? Men har för mig att det var nå´t fall för några år se´n här på zoopet, där några eldbukar blev helvita, efter att ha varit normalfärgade. Om jag minns rätt så visade inte de heller några direkta tecken på sjukdom, rent beteendemässigt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ove.P
        • March 2007
        • 168

        #4
        När det gäller leucism så kan dem ha normalfärg som ungdjur för att sedan tappa färgen helt eller delvis.
        Jag har haft P.fenestrata från ca 3 cm där de blivit vita från, den tidigaste, 4 cm och den sista vid ca 18-20 cm.
        Likadant är det med A.citrinellum och A.labiatum.
        www.ciklid.org

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Ove.P
          När det gäller leucism så kan dem ha normalfärg som ungdjur för att sedan tappa färgen helt eller delvis.
          Jag har haft P.fenestrata från ca 3 cm där de blivit vita från, den tidigaste, 4 cm och den sista vid ca 18-20 cm.
          Likadant är det med A.citrinellum och A.labiatum.
          Just när det gäller citrinellum och labiatus, så har väl de olika färgformer även i naturen. En del går från randiga till vita, gula, eller röda, och en del fortsätter vara randiga. De är väl allmänt kända för att kunna byta färg naturligt, vilket väl inte kuhlii, eller eldbukar är.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Ove.P
            • March 2007
            • 168

            #6
            Att leucism förekommer i naturen råder det ingen tvekan om. På vissa platser så är även den formen dominerande pga det visat sig gynnsamt.
            Att det inte är vanligt på andra arter beror på det naturliga urvalet, är det ingen fördel med att vara vit/gul så försvinner dem.
            www.ciklid.org

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Jag får helt enkelt följa den lite närmre ett tag och se hur det utvecklas. Det är ju som sagt lite svårt efter som dom har ett antal rötter, ett stenröse och en del andra gömställen. Jag matar ju dem efter släckning så jag ser dem knappt. Men ja hoppas inte att det är någon fara. Den är ju kanske hälften så stor som sin kamrat, det i kombination med den totala avsaknaden av färg gör ju att den ser närmast döende ut, även om den verkar hyffsat pigg.
              (Det kanske inte är någonting farlig, men naturligtvis blir man orolig av en sådan plötslig och uppenbar abnormalitet)
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Stress är det nog inte i alla fall, inte orsakad av andra fiskar i alla fall. Men kanske av avsaknad av fler kuhliis? De gillar att vara ett litet gäng, vad jag förstår. Jag har ett 10-tal, och de är inte det minsta skygga, de är framme och äter på dagen. De går bl.a med Corydoras panda och ett par Cryptoheros nanoluteus.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Stress är det nog inte i alla fall, inte orsakad av andra fiskar i alla fall. Men kanske av avsaknad av fler kuhliis? De gillar att vara ett litet gäng, vad jag förstår. Jag har ett 10-tal, och de är inte det minsta skygga, de är framme och äter på dagen. De går bl.a med Corydoras panda och ett par Cryptoheros nanoluteus.
                  Haha, det är planen! Köpte 2 st till en början, karet var stabiliserat men jag ville inte dunka i för mycket på en gång så det blev 2 hästnosar och två kuhliis. Jag hade tänkt utöka mängden kuhliis med 4-6st till men det var ju när detta skulle göras som jag noterade att den blivit vit, så jag valde att avvakta lite. Men om ingen tror att det är sjukdom så kanske det inte är någon fara trots allt, så att jag kan slänga ner några till
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hehe, hoppas du inte tröttnar på hästnosgrönlingarna, och vill göra dig av med dem anytime soon Hade några stycken, och de ligger för det mesta nergrävda, och är ett helsike att få tag i om man vill ha upp dem ur karet. De försvinner ner i sanden som oljade blixtar. Och vad jag förstår kan de även "simma" i sanden, så de ligger nog inte nödvändigtvis kvar där man såg dem försvinna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Hehe, hoppas du inte tröttnar på hästnosgrönlingarna, och vill göra dig av med dem anytime soon Hade några stycken, och de ligger för det mesta nergrävda, och är ett helsike att få tag i om man vill ha upp dem ur karet. De försvinner ner i sanden som oljade blixtar. Och vad jag förstår kan de även "simma" i sanden, så de ligger nog inte nödvändigtvis kvar där man såg dem försvinna.
                      Jag kan garantera dig att det inte kommer bli något problem ;D Jag har haft hästnosar förr, och de råkar även vara min flickväns favoriter ;D
                      De jag har nu är faktiskt fruktansvärt sociala. Nedgrävda kanske en timme eller två på hela dagen, i övrigt så är de igång med sitt betande :>
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Vet en tiger shovelnose catfish som också blev vit efter att ha svalt en sten och "opererats" för det.. den blev dyr.. tror den gick från en bortskänkes till 3500..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          Igårkväll så verkade den eventuellt ha piggnat till lite, då den var ute och rörde på sig för första gången på ett par dagar, så jag åkte under förmiddagen ner till DM och köpte ett par kuhliis till, men när jag kom hem och släppte ner dem, så hade den vita hunnit dö. Fruktansvärt tråkigt, men men...
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...