Svamp??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaandra
    • September 2013
    • 11

    Svamp??

    Köpte fiskar härom dagen och 2 av fiskarna fick vitt "fluff" på ovansidan den ena börjar bli lite röd och den gömmer sig och verkar inte alls må bra och vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom jag är helt ny i fiskvärlden
    läste lite om det och tror det kan vara svamp.
    Någon som vet vad man kan göra?

    Tack på förhand

    Vet tyvärr inte hur jag lägger upp bild :/
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! det går tyvärr inte att läga ut bilder om man inte är en guldmedlem men du kan länka bilden genom exempelvis photobucket men hur man lägger ut bilder där vet jag inte. det finns två olika sorter svamp den ena heter flexibacter columnaris som logiskt sätt inte borde heta svamp eftersom det är en bakterie. den andra mer ovanliga sorten som också har begreppet svamp är två olika sorter parasiter achlya och saprolegnia. också kan du gärna skriva ut din vatten temperatur vad det är för fiskar som fått symtomen och dina vatten värden ph, kh, nitrat, samt hur stort akvarium du har. om du har ett karantäns akvarium måste du flytta över fiskarna ditt nu.
    Senast redigerad av viktorbj; 01 September 2013, 19:18.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Börja med en bild på den sjuka fisken, det räcker långt!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Zaandra
        • September 2013
        • 11

        #4
        Fick lägga upp bilden på fb. jag har Dalmatiner Molly, Neontetra och Guldbarb tror jag dem hette om jag inte minns fel.

        Det är 2 st guldbarber som är drabbade om det va så dem hette



        temp ligger på 24 grader
        60l Akvarium

        Ursprungligen postat av ansjo
        Börja med en bild på den sjuka fisken, det räcker långt!

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          av vad jag kan se ser det inte ut som svamp men det är bakterieangripet. flytta fiskarna till ett karantäns akvarium och behandla fiskarna med nifurpirinol. nifurprinol brukar kunna finnas i vissa fiskmediciner. så du kan läsa på medicinförpackningarna efter det om du inte hitar nifurpirinol. köp istället någon annan bakteridödande medicin. mediciner som du INTE ska köpa är universalmediciner

          Kommentar

          • Zaandra
            • September 2013
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av viktorbj
            av vad jag kan se ser det inte ut som svamp men det är bakterieangripet. flytta fiskarna till ett karantäns akvarium och behandla fiskarna med nifurpirinol. nifurprinol brukar kunna finnas i vissa fiskmediciner. så du kan läsa på medicinförpackningarna efter det om du inte hitar nifurpirinol. köp istället någon annan bakteridödande medicin. mediciner som du INTE ska köpa är universalmediciner
            Okej smittar det mycket? Och ligger kvar i akvariet? Ska jag göra något med det vanliga akvariet och ska jag flytta alla fiskar? tack för svaret

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tveksamt om den fisken ens klarar sig, och frågan är vad som hänt från början...Att bara ett bakterieangrepp får fisken att se ut så på två dagar är jag lite tveksam till, kan den ha fått en mekanisk skada tex blivit klämd?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Zaandra
                • September 2013
                • 11

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Tveksamt om den fisken ens klarar sig, och frågan är vad som hänt från början...Att bara ett bakterieangrepp får fisken att se ut så på två dagar är jag lite tveksam till, kan den ha fått en mekanisk skada tex blivit klämd?
                Jag vet att en av fiskarna fastnade i en av "krukorna" jag har där i men vet inte vilken av dem! Har ändrat krukorna nu så dem inte ens kan simma igenom där. Kan det vara en skada som uppstått där? För alla dem andra fiskarna verkar pigga.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kan vara så att den blivit klämd men som sagt svårt att ens gissa vad det är, för jag förutsätter att den inte var sådan vid köpet?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Zaandra
                    • September 2013
                    • 11

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Kan vara så att den blivit klämd men som sagt svårt att ens gissa vad det är, för jag förutsätter att den inte var sådan vid köpet?

                    Nä det va den inte. Men tycker även det är konstigt att det bara är den om det skulle vara bakterier va uppe och kollade dem innan och den är mkt rödare idag än igår

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag hade personligen tagit bort den, och sedan hållt ett vakande öga över de övriga fiskarna. Alternativt håvat upp fisken, och visat upp den i affären för konsultation.
                      Är det en mekanisk skada får du troligen ingen ny fisk, men de kanske kan se bättre irl vad som hänt den.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Zaandra
                        • September 2013
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag hade personligen tagit bort den, och sedan hållt ett vakande öga över de övriga fiskarna. Alternativt håvat upp fisken, och visat upp den i affären för konsultation.
                        Är det en mekanisk skada får du troligen ingen ny fisk, men de kanske kan se bättre irl vad som hänt den.

                        Okej. men De e inte så att det kan vara fenröta?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Fenröta drabbar ute på fenkanterna och jobbar sig inåt. Brukar bli en vitaktig kant på det drabbade området under förloppet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Zaandra
                            • September 2013
                            • 11

                            #14
                            Okej så då är det inte de! Tack så jätte mkt för svaret iaf

                            Kommentar

                            • viktorbj
                              • April 2013
                              • 405

                              #15
                              jag håller inte med dig ansjo i detta. bakterieangrepp kan komma utan någon som helst förvarning och bara bli över en natt och det går mycket effektivt att medicinera bort det med lämpligt preparat. hursomhelst måste fisken flyttas från akvariet ettra avliva den som du säger ansjo eller medicinera den

                              Kommentar

                              Arbetssätt...