Corysar simmar i spiral och dör några dagar senare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Men lakas grejorna ur då så man kan använda dom sen eller är det bara att kasta växter och rötter och allt annat däri?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #17
      Givetvis lakas det ur, men det är ju omöjligt att säga hur lång tid det tar.
      Naturen strävar ju alltid efter balans, är det högre koncentration av något i en rot så kommer det lakas ur.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Ja får se vad som händer, ska kolla om dom har kol i djuraffären för att ha i gång i det karet ett tag innan jag tar grejorna, men hur är det med växterna är dom körda just nu eller har dom också gifter (det bör dom ha eller)
        Men flytta pansarmalarna gör jag nog i morgon iallafall för att se om jag kan rädda dom sista jag har kvar. Tyvärr får man ju riva upp hela karet för att komma åt pansarmalarna
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #19
          Ungefär hur mycket aktiv kol ska jag lägga i pumpen till ett 100 literskar och ungefär hur lång tid tar det innan det börjar bli någon effekt, inte färdig avgiftat men att man kan se att fiskarna mår lite bättre.
          Håller på att starta upp ett annat men än då länge går fiskarna där och jag kommer inte att ta bort alla direkt heller eller jo alla pansarmalar men inte dom andra.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #20
            Nu när jag startar upp ett nytt kar och flyttar corysarna dit, ska jag ha i aktivt kol där med för att avgifta fiskarna?
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ingen mening; eventuellt gift inuti fiskarna kommer du inte åt med aktivt kol.

              Det låter en hel del som nervskador, om vi utesluter att nervgift (t.ex. insektsgift) hamnat i akvariet skulle det kunna vara tungmetallförgiftning från exempelvis kopparrör. Tungmetaller löser sig lätt i mjukt och surt vatten. Det är tänkbart men inte säkert att skadorna är permanenta.

              Jag oroar mig lite för var tungmetallen kommer ifrån - kanske läge att testa ert dricksvatten?

              Du skriver att du filtrerar över korall men att pH ändå inte stiger (eller sjunker igen). Det är i sig rätt märkligt, och indikerar antingen att det är nåt konstigt med korallen eller med pH-mätaren. Om jag var du tror jag att jag skulle köpa ett par säckar brunnskalk från Granngården och köra vattnet genom det.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #22
                Insektsgift är inget vi använder så det var en bra uteslutning. vi har koppar rör och jag har inte testat vattnet på det på ett tag men jag kör alltid kallvattenbyten och då utsöndras det ju inte på samma sätt heller.
                Sist jag testade för ca 1 år sen så testade jag koppar på både var och kallvatten men det gav inga utslag.
                I våras så skickade vi in ett test men där var inga konstigheter,
                Förändringen vi har gjort däremot är att vi satt in uv lampa till vårt dricksvatten i slutet på mars.
                Vi kalkade faktiskt bäcken förra året och brunnen med men det löses upp o försvinner ganska fort tror jag och det är inte det lättaste att ta sig till brunnen med en stor säck heller. Vi köpte en jätte säck sån som dom sprider från plan i sjöar tror jag det var kanske dags att kalka brunnen igen.


                Korallen har jag haft i en nätpåse under pumpen och det verkar som om man inte rör påsen utan att den ligger still mest så slutar det utsöndra höjningen, vet ej om det stämmer men har upplevt det i flera kar.
                Nu satte jag koraller i nätstrumpan på den andra pumpen så att vattnet dras igenom på ett annat sätt, får se om det funkar bättre.
                Jag brukar kolla pht med 2 olika droppmätare. om jag har ok ph så funkar det med den ena men om det är lägre än 6 så funkar det bara med sera som mäter lägre än mitt andra.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #23
                  Kollade koppar idag och där var 0 i både karet och kranen, kollade till och med varmvattnet där det gav lite mer färg men gick inte ens upp till 0 an.

                  Det positiva idag när jag kollade i karet där jag avgiftar är att jag såg att L 066 an har fått tillbaks färgen så det verkar vara förbättring på vattnet även fast jag såg en vinglig corys
                  Corysarna i breedingboxen i ett annat kar lever fortfarande även fast dom inte är helt ok än.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...