Honungsgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Honungsgurami

    Hej! Det är så att jag för drygt en månad sedan köpte två honungsguramis, en är helgul och en är gul och röd längst bak. De båda verkar ganska unga och är ca 4-5cm stora.
    Ända sedan jag köpte dem så har den helgula varit lite skyggare än den andra, men för ett par dagar sedan så märkte jag att den rödgula har blivit betydligt smalare och ligger på botten större delen av dagarna förutom vid matdags då den äter det den kommer åt (Hungriga guppies).
    Den ser inte sjuk ut i övrigt, utan den har mer samma symptom som gamla fiskar får innan de dör. Minskad aptit, slö osv.
    Akvariumet är på 112L och i det bor också 2 blå guramis, ca 15-20 guppies, 2 ancistrus och en rödmunstetra.
    Jag har inte medicinerat något då det här verkar vara den enda som insjuknat. Eftersom de flesta av fiskarna som är i detta akvariumet ska ha ungefär samma PH så känns det inte som om det är PH:t som är problemet, för då borde den andra honungsguramin också insjuknat..?
    Jag har testat att ha i en del jodfritt salt men det verkar inte ha någon effekt. Har också gjort vattenbyte på halva karets vatten.
    Jag funderar på vad det kan vara och vad man kan göra åt det, eller om det bara är så att fisken är gammal?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Min första tanke är att blå gurami är för stora och tuffa som sällskap till den mycket mindre och skyggare honungsguramin. Kanske kan vara så att det är stress, och att de inte har lyckats tävla om maten särskilt framgångsrikt med de blå guramina. Blå gurami kan som sagt vara ganska tuffa och aggressiva, särskilt mot artfränder och andra besläktade arter. Honungsguramin är väl rent allmänt lite känslig, vad jag förstår.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Jag har inte sett de blå guramina ens bry sej om honungsguramin. Aldrig heller sett den jaga iväg guramin eller ens brys ig om dem vid t.ex. matning.
      Alla fiskar verkar fredliga mot varandra, vad jag ha märkt

      Kommentar

      Arbetssätt...