Sjukdom eller missbildning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Sjukdom eller missbildning?

    Hej!

    En av mina nyligen införskaffade bolivianska fjärilar verkar inte må riktigt bra...
    Gälfenorna ser ut ungefär som om någon doppat dem i lim, klämt ihop dem och som avslutning brutit av den ena så det ser ut som den har ett spröt och en stump istället för gälfenor.
    Eftersom det uppenbarligen är svårt att fotografera gälfenorna på en liten och aktiv fisk får jag nöja mig med att försöka beskriva hur det ser ut...
    Tillståndet gör ju att fisken simmar dåligt, men för övrigt är den normalt utfärgad och äter som den ska.
    Vill någon försöka gissa vad felet kan vara? Sjukdom, skada eller missbildning? Övriga fem bolivianer ser helt normala ut!
    Tack på förhand!

    /Johan
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Låter rätt mycket som antingen en skada eller nån variant av fenröta. Är det en skada så läker skador på fenor väldigt fort.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Vad jag menade med att fenorna ser ut att vara "doppade i lim" var ju inte att jag ser någon beläggning, utan att det ser ut som att fisken inte kan fälla ut dem, de ser liksom ihopklistrade ut!
      Kanske ska jag ta bort den i alla fall, och hoppas på att det inte är något smittsamt som har smittat de andra...

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Är det något vitt i fenorna eller inte? jag förstår inte direkt vad du menar. om det är en vitt beläggning på fenorna så kan det vara columnaris men det är svårt att veta men jag skulle flyttat över fisken så fårt man kan till ett karantäns akvarium och behandlat den med aquafuran eller någon annan medicin som inehåller nifupirinol. har fisken inte det och bara ihopfällda fenor behöver det inte vara någon sjukdom du kanske har fel vattentemperatur? har du nitrit värde eller nitrat värde? eller har du haft det? annars skulle jag någ mer misstänka någon sjukdom som är mer lättbehandlat än exempelvis columnaris som du ska isåfall göra samma behandling med som jag skrev ovan

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Nä, det finns ingen beläggning, och det är BARA gälfenorna som ser konstiga ut. Resten av fenorna är helt normala, och ingen av de fem andra bolivianerna uppvisar några symptom!
          Jag såg att den simmade lite dåligt redan när jag köpte dem för drygt en vecka sedan men jag lade inte märke till hur gälfenorna såg ut då. Om det var fenröta tycker jag att det borde ha smittat annan fisk vid det här laget...

          Det finns ingen nitrit och vattentempen ligger på drygt 25°C.
          Senast redigerad av Mr Woods; 16 July 2013, 15:47.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Jag tog med mig fisken till butiken idag och visade upp den. Han trodde att den fått stryk inne vid fenroten som yngel och sa att fenorna aldrig kommer växa ut riktigt på den, han bytte den utan vidare!
            Kanske var lite synd för jag gissar ju att den redan är avlivad men å andra sidan såg artfränderna antagligen att det var något fel på den för de var på den och jagade bort den stup i ett...
            Den nya jag fick accepterades däremot direkt i gruppen!

            Kommentar

            Arbetssätt...