Erfarenheter av No Planaria!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Erfarenheter av No Planaria!

    Är det någon här som har använt sig av medlet No Planaria? Hur har det fungerat med akvariets invånare och inredning?
    Har googlat som attan men hittar väldigt lite info överhuvudtaget. Dock har jag fått veta att det skulle vara fisk- och räksäkert.

    Det medföljde heller inte särkilt mycket till info eller bruksanvisning med själva paketet, inte mer än just doseringsanvisning.

    Saken är att alla växter i hela karet har fått en vit mjölkig beläggning av medlet. Det är nu dag 4 sen jag startade behandlingen och sista medlet lades i igår. Det verkar ha fastnat i mossa, på väggar, flytväxter, ja nästan allt.
    Dessutom har alla snäckor jag sett till förutom "skräpsnäckorna" (kanelbulletypen) trillat av pinn, både sandsnäckor och Helenasnäckor. Så även minst en räka. Alla andra räkor är jättebleka och verkar inte alls pigga.

    Bör jag ta upp och tvätta av all inredning? Ett rejält vattenbyte är nog på sin plats i alla fall. Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av medlet, och i så fall hur det har funkat hos er/hur ni har gjort.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har testat föregångaren till det medlet, och det funkade kanonbra. Nackdelen var att det löste sig väldigt dåligt i vattnet så det tog tid, men äckelpäckeldjuren försvann iaf och inga övriga invånare tog någon skada.

    Jag tror inte du ska ta ur allt och koka, ett vattenbyte på sin höjd. Tveksamt att det är medlet som gjort att invånarna farit illa, däremot kan stora mängder döda planarier göra vattnet dåligt och syrefattigt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Jag testar ett vattenbyte så får vi se hur det går. Har några killiyngel i och de verkar ha klarat sig iaf.
      Ger det några dagar på sig att klarna upp, har det inte försvunnit då får jag väl skölja av grejerna lite lätt bara eller byta ut växter för de ser riktigt äckliga ut. Ser ut som ett spökkar, allt är frostigt vitt...

      Kommentar

      • Maligne

        • September 2012
        • 188

        #4
        Tack för svar förresten!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Maligne
          Ser ut som ett spökkar, allt är frostigt vitt...
          Kanske snö, det hör ju denna årstiden till ...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            Haha, ja. Jag kanske borde ta in det från trädgården? Tänkte att det kan väl stå ute nu när det börjar bli vår...

            Kommentar

            Arbetssätt...