Min guldfisk hoppade ur akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekb
    • March 2013
    • 2

    Min guldfisk hoppade ur akvariet

    Ny på detta forum, men behöver dela mina bekymmer med andra som kan något om guldfiskar! Jag har mina guldfiskar i ett akvarium under vintern och i en damm på sommaren. Akvariet står i ett glasat uterum med lite golvvärme. Förra helgen började katastrofalt när jag hittade en fisk som hoppat ur akvariet på värmegolvet. Dessutom hade han landat rakt i en kruka med kaktusar först och sedan troligen lyckats sprattla sig ner på golvet. Han var jordig och torr och såg verkligen död ut. När jag skulle ta upp honom ryckte han dock till och jag la därför ner honom i akvariet trots allt. Tro det eller ej men han började sakta simma! Först såg han bedrövlig ut, men han verkade på nåt mirakulöst sätt ändå återhämta sig. Nu, en dryg vecka senare är han dock väldigt stillsam och håller sig nära botten i ett hörn av akvariet. Dessutom har stjärtfenan börjat repa upp sig och är alldeles trasig. När jag går fram till akvariet kommer han, liksom övriga guldfiskar, uppsimmande och äter gärna, men så fort jag går därifrån återgår han till sitt hörn. Kan stjärtfenan läka och kan jag hjälpa honom på något sätt??
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Risken är stor att den ådragit sig allt för mycket permanenta skador pga. uttorkning och syrebrist. Lägger du den i ett behandlingskar och saltar på 2dl salt per 100L så kanske oddsen ökar lite...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ekb
      • March 2013
      • 2

      #3
      Tack för tipset! Följde inte ditt råd, men kanske om nån annan fisk skadas. Är dock glad att kunna berätta att fransarna nu lossat och stjärtfenan verkar ha läkt. Den är väl bara en tredjedel så lång som på de övriga men den ser ut att kunna växa till sig. Han är dessutom lite mer aktiv nu vilket jag ser som ett bra tecken!

      Kommentar

      • hundtokigajag
        • April 2013
        • 1

        #4
        vad kul att han blev bra igen

        Kommentar

        Arbetssätt...