Salt, hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beccyblåtira
    • February 2013
    • 28

    Salt, hur ofta?

    Jag har fått rådet att tillsätta 1 tsk salt/ 25 l vatten, men hur ofta ska man använda det? En enda gång eller vid varje delvattenbyte? (= en gång i veckan)

    Tacksam för svar!
    Take a smile!

    :
    //Rebecca
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En motfråga, varför ska du tillsätta salt?
    Ett normalt akvarium med vanliga friska fiskar ska inte ha någon salttillsats, utan salt kan användas vid vissa sjukdomsfall och/eller när fiskar behöver hjälp med det osmotiska trycket.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Beccyblåtira
      • February 2013
      • 28

      #3
      För att flera fiskar har dött, alla var levadefödare. PH-värdet är för högt, så det håller jag på att få ner nu, men eftersom att inga tetror har dött så tror jag att det är något annat...
      *nybörjare*
      Take a smile!

      :
      //Rebecca

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Personligen är jag tveksam att salt kommer att hjälpa dig i det läget, då är det bättre att försöka ta reda på vad som hänt och utgå därifrån. Berätta lite om karet, när du körde igång det osv...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Samfaran
          • March 2013
          • 44

          #5
          Nu vet jag ju inte något om ditt kar men jag har upplevt att tetror är i det närmaste odödliga och därför inget att lita på när det kommer till att felsöka om det var vattenkvalitén som dödade dina fiskar.
          Mvh
          Niklas

          En gång Eheim - Alltid Eheim.

          Kommentar

          • Beccyblåtira
            • February 2013
            • 28

            #6
            Jag startade akvariet (54 l) strax efter nyår.

            Jag la först i: fem neontetror, en kampfisk, tre guppys, två platys, två black mollys och en snäcka. Vet inte ifall mina fem zebrafiskar lades i i samma omgång...
            Sen har jag lagt till fyra platys och en black molly. Idag finns 17 fiskar och en snigel/snäcka i akvariet.

            Jag har tre "knippen" med vattenpest, en Indisk Hygrophila och en som jag inte vat vad den heter, men liknar denna: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39

            Nitriten var det inget fel på, men PH-värdet var nästan uppe vid åtta...
            Jag byter ut ca 1/4 vatten i veckan.

            De senaste tillsatta fiskarna lades i för kanske en månad sen...? De hölls inte i karantän.
            Jag matar de med Dogmans flingoder sex gånger i veckan. Ibland matar jag med havregryn istället. (läste att de kunde gilla det)

            Fisk 1, Platy:
            Han drog sig undan mer och mer och befann sig ofta under ett blad nära botten. Han åt inte men var med vid matningen. En morgon så (har jag för mig att han) simmade vagt, mer flytande, snett. På eftermiddagen, när jag kom hem, så var han död.
            Jag har en annan platy som gör likadant, men har inte dött än.
            Fisk 2, Black Molly:
            Henne hittade jag bara på botten en morgon, inga sjukdomstecken alls! Hon hade nyss fått yngel. Jag hade låtit henne föda fritt i akvariet.
            Fisk 3, Black Molly:
            Han hade hållit sig vid ytan, nära doppvärmaren och bara så. En morgon så hade han huvudet nere i växterna, envist. På eftermiddagen hittade jag honom död med huvudet i växten. Han var svår att få loss.

            Jag tar bort fiskarna diekt, när de dött.
            De har dött med 3-4 veckors mellanrum.

            Hoppas att detta hjälpte lite...!
            Take a smile!

            :
            //Rebecca

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Beccyblåtira
              För att flera fiskar har dött, alla var levadefödare. PH-värdet är för högt, så det håller jag på att få ner nu, men eftersom att inga tetror har dött så tror jag att det är något annat...
              *nybörjare*
              PH-värdet är för högt så levandefödarna dör men inte tetrorna!!!!
              Levandefördare vil ha ett högt pH, snarare är det så att i så fall vill tetrorna ha ett lågt.

              Havregryn kan svälla och är definitivt inget lämpligt lämpligt foder för akvariefiskar.

              Black molly kan behöva en del salt i vattnet , men inte platyna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                PH-värdet är för högt så levandefödarna dör men inte tetrorna!!!!
                Levandefördare vil ha ett högt pH, snarare är det så att i så fall vill tetrorna ha ett lågt.

                Havregryn kan svälla och är definitivt inget lämpligt lämpligt foder för akvariefiskar.

                Black molly kan behöva en del salt i vattnet , men inte platyna
                Seså Kjell, tänk på att det här är akvariehobbyns hopp om framtiden. Alla uppfattningar är lika mycket värda och det finns inget rätt eller fel.

                Tobbe

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Platy och Molly är inga enkla fiskar i ett nystartat akvarium, så där tror jag problemet ligger. Att sedan mata med havregryn gör inte saken bättre, då de sväller som Kjell säger. Skulle en sådan "flinga" komma ner i magen på en mindre fisk är det tveksamt att den mår så väl...
                  Avvakta och se vad som händer, att medicinera eller salta i nuläget göra varken till eller från.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Beccyblåtira
                    • February 2013
                    • 28

                    #10
                    Ok, tack för hjälpen!
                    Take a smile!

                    :
                    //Rebecca

                    Kommentar

                    • Beccyblåtira
                      • February 2013
                      • 28

                      #11
                      En fråga: Var havregryn "tillåtna" förr? Boken var ganska gammal...
                      Take a smile!

                      :
                      //Rebecca

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beccyblåtira
                        En fråga: Var havregryn "tillåtna" förr? Boken var ganska gammal...
                        Kanske det, lite större fiskar klarar det troligen bättre än ungfödare.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Beccyblåtira
                          • February 2013
                          • 28

                          #13
                          Haha! Aa, jag kan ha uppfattat det fel också! (såklart...)
                          Take a smile!

                          :
                          //Rebecca

                          Kommentar

                          Arbetssätt...