Popeye!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Popeye!

    Har idag plockat ur 4 st molly med popeye ur mitt 660l där jag har svärdbärare och molly. Har försökt att få tag på bra grejer att testa vattnet med den senaste veckan utan framgång.
    Mest för att kolla värdena då jag kör med pmdd och ec i detta karet, har ej sett några symptom innan utan först idag.

    Jag har ju plockat bort dom fiskarna som visade symptom, måste jag medicinera bort sjukdomen eller räcker det att få ordning på vattenvärdena.
    Jag tror att jag har hittat orsaken. Jag upptäckte nyss att det var minimalt flöde i min ena filtermodul så det har nästintill varit stillastående vatten däri. Säkert i flera dagar. Har nu gjort rent och fixat så att jag kan se om flödet blir dåligt. Klantigt men man lär av sina misstag.
    Kan detta ha varit orsaken och måste jag medicinera?

    Tacksam för svar
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Det kan nog mycket väl vara det.. Jag har kört in ett par kar på molly och jag tycker dessutom att de är extra känsliga för det, tom jämfört med notoriskt känsliga fiskar.. Oftast är det ju bakteriellt och därmed beroende på fiskens immunförsvar.. Testa fixa vattnet innan du går på med medicin..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Tack för snabbt svar

      Ja jag har bytt 50% av vattnet nu. Trimmat växter(har slängt en hel hink), fixat ena filtermodulen och även satt in en extra cirkulationspump i det ena hörnet med mest växter så det även ska bli bättre cirkulation där. Märkte direkt att växterna dämmer upp cikulationen ganska ordentligt, tyckte att jag hade koll på detta men det märker jag nu att jag inte hade.

      Ja mollyna verkar ganska känsliga. Svärdbärarna har jag inte sett något på än.
      Jag kör på detta ett tag nu så hoppas jag att det vänder, kommer ha mer koll på cirkulationen nu

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Måste verkligen få tag på nåt att testa vattnet med men det är inte så lätt när man bor ett antal mil ifrån närmaste djuraffär. Vetifan vad som har hänt med mitt vatten i karet. Ingen mer popeye vad jag kan se men vattnet är lätt dimmigt idag. Har alltid haft kristallklart vatten och akvariet har varit igång i två år så det är väl inkört sedan länge.
        Vågar man sig på ett vattenbyte till idag?

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Om det är så att ett filter varit igensatt kan det vara så att du tappat en del bakteriekultur och karet kan vara försvagat rätt länge.. Detta bäddar ju rejält för cyano.. När din bakteriekultur inte klarar av att ta hand om spillet kliver ju något annat in
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Fast jag har ca 10l filtermassa i en modul till, men du kan ha rätt.
            Bytte inget vatten igår, försöker hitta lite tålamod. Ska va bra att ha i denna hobbyn har jag hört

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Helt underbart, nu har dom fått vitaprick med.
              Medicindags.nu

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Oavsett om du har 120 kubik filtermassa kan ju avfallet bara hålla en viss mängd bakterier levande, inte för att det skulle vara en dålig grej att du har mycket filter då.. Mm, verkar ju mer och mer som att vattnet är knas.. Återigen imminförsvarsvarning.. Tror det är dags precis som du sa för deluxe-medicinering.. Något antibakteriellt, punktol, värme, cirkulation och salt..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Japp medicin och vattentester inhandlade, snart har jag stenkoll. Hoppas jag

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Inga konstiga värden i karet tycker jag, men det var säkert annorlunda innan vattenbytet men det är ju svårt att veta nu.

                    NO3 50
                    NO2 0
                    GH 6
                    KH 3
                    PH 7,0

                    Kanske GH och KH är lite lågt

                    Medicin är i, EasyLifes Multicura som ska va bredspektrum mot både bakterier och parasiter enligt dom själva.
                    Temperatus höjd.

                    Bara hålla tummarna nu då och så det där berömda tålamodet som är väldigt svårt att hitta.

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #11
                      Molly är ju många ggr odlade i bräkt vatten och kan få problem om de går i sötvatten. För de flesta växter är förhållandet det omvända. Jag tror att din filtermodul påverkar vattnet minimalt och diffusionen får vattnet att ha samma värden i princip hela akvariet. Vet du inte vad diffusion är kommer här en länk. http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffusion

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Det där blev jag inte mycket klokare av Albin

                        Kör fortfarande med multicura och jag gjorde även rent den andra filtermodulen igår och jag har nog aldrig sett så mycket bös i ett filter nån gång. Tog även bort all vallisneria i karet för jag är trött på att ansa skiten. Kändes väl lite dumt att slänga en 20l hink full med vallis.

                        Vattenvärdena är fortfarande lika och jag har blivit av med två svärdbärare och ett tiotal molly, ingen mer har visat symptom på ett par dagar men har två fiskar till att fånga som är sjuka men det är omöjligt att få tag på dom.

                        Håller tummarna på att detta ska gå över, annars blir det en nystart av hela karet. Tålamodet börjar tryta

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Fy fan rent ut sagt för att jaga molly och svärdbärare i ett igenvuxet 660l kar!
                          Har försökt få tag på två fiskar hela dagen, någon som har en bra fiskfälla att tipsa om?

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Inga fler sjuka fiskar på ett par dagar och vattenvärdena är fortfarande bra så jag hoppas att skiten är över nu.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...