Fiskarna dör! Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emli_k
    • January 2013
    • 13

    Fiskarna dör! Vad gör jag för fel?

    Hej!

    Har för några månader sen skaffat mitt första akvarium. Köpte ett komplett begagnat 54l att börja med. Har läst så mycket jag kunnat om hur det ska skötas men ändå så dör mina fiskar.
    Har köpt nya då och då men dom som är kvar nu är:
    1 segelfenspleco ca 7cm
    2 slöjstjärtar
    3 kopparbarber
    5 platy varav 1 håller på att dö
    1 dvärggurami ca 4cm (hennes gubbe fick nyss avlivas)

    Har ett eheim innerfilter som ska klara av ca 100l som jag har förstått det.
    Temp. 24 gr
    Har två växter varav en stor, stenar o grus har jag sköljt noga i hett vatten innan jag startade upp det.
    Använder Nitrivic och Aqua safe
    Matar 1 gång om dagen med tetra PRO flingor (som de snabbt äter upp) + 1 algtablett varannan dag till kvällen.
    Byter ca15 liter vatten varje vecka, slamsuger botten o kramar ur filtret i vattnet som ska slängas.

    Nu är det så att några fiskar blivit dåliga och dött i omgångar. Först var det några guppy som strök med, sen en dvärggurami, nån platy o tillslut resten av guppysarna.
    Det började alltid med att nån av dom började se hängig ut, slokade i ett hörn (oftast strax under vattenytan, bakom pumpen)
    och sen var det slut. Ibland tog det flera dagar, ibland fortare. Det sista blev 3-4 st guppy kassa samtidigt och dog tätt.

    provade därefter ngn medicin från djuraffären som skulle hjälpa mot alla infektioner och då blev fiskarna pigga igen och allt var bra tills jag köpte några nya platy från en annan affär. Dröjde inte länge förän en platy därifrån blev vissen o dog. Sen stendog en kopparbarb utan märkbart symptom o nu senast en dvärggurami. Har provat med samma medicin denna gång men utan resultat.

    Djuraffär nr2 sägs ha dålig kvalitét på fisk om sanningen är att dom ser långt ifrån pigga ut om jag tänker efter. Köpte även en växt därifrån för ngn vecka sedan.
    kan det verkligen vara så att jag kan skylla dom för att mina fiskar dör? Kan de ha med sig ngn sjukdom därifrån?
    Vad kan det annars vara som jag gör fel?
    har aldrig sett några prickar, ludd el liknande på dom.
    vill verkligen ha hjälp!
    tycker det är superkul med akvarium och vill köpa större men om jag inte ens kan hålla mina enkla platy vid liv så känns det lite hopplöst
  • Gutenberg
    • November 2012
    • 26

    #2
    Hejsan,

    Låter som lite konstig mix och även för trångt i 54L tycker jag. Har du koll på dina vattenvärden?

    Slöjstjärtar har jag också en del av, men de ska vara i betydligt större akvarium än 54 och dessutom är filtreringen viktigt eftersom de är små bajsmaskiner. Plecon ska väl inte heller hållas så där litet?

    Varför krama ur filtret sådär ofta? Slammar det igen?

    Jag skulle börja med att kolla vattenvärden, vilket jag förmodligen har gjort in absurdum nu när jag startade upp mina också.....

    Lycka till, hoppas det löser sig för dig.

    //Gutenberg

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Det jag ser direkt är att du gör samma sak som jag gjorde, dvs. slamsuger botten och kramar ur grumset ur filtret.
      Låt din botten vara och krama bara ur filtret ytterst försiktigt, om flödet är märkbart försämrat. Det är i bottnen och i filtret alla goda bakterier bor.
      Jag har mycket bättre balans i mina akvarier sedan jag började suga upp enbart detrit (bajs) från bottenytan och inte slammet nere i gruset.

      Använd inga mer mediciner, jag tror inte att dina fiskar är sjuka eller infekterade.
      En annan sak: Nitrivec ska inte användas regelbundet. Nitriten ska neutraliseras av akvariets egna bakterier. Det kan vara värt att kolla nitrit (NO2) i ditt akvarium och även nitrat (NO3) med jämna mellanrum. Något av dessa värden tror jag är i olag. Lägg medicinpengarna på dessa tester istället.

      Lite tips från en nybörjare till en annan.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        i ämnet "sjukdomar" så finns det en bra mall som man fylla i och posta.

        det ger den behövliga informationen för att ge vidare råd.

        med den information som finns, så skulle jag på rak arm vilja säga att
        karet är överbelastat. dvs startats för snabbt med för många fiskar, och
        därmed har vattenvärdena blitt dåliga / svajjiga.


        att fiskblandningen är olycklig för ett så litet kar är en annan historia, det tar vi senare.

        börja med att försöka svara på nedanstående frågor så gott det går.



        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927



        1/ Hur stort är akvariet?

        2/ Vilken filtrering använder du?

        3/ När startade du akvariet?
        4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
        5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
        6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
        7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
        8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
        9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
        10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
        11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
        12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
        13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
        14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
        15/ Har du nyligen bytt foder?
        16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
        17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
        18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
        19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
        20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
        21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
        22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • emli_k
          • January 2013
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Gutenberg
          Hejsan,

          Låter som lite konstig mix och även för trångt i 54L tycker jag. Har du koll på dina vattenvärden?

          Slöjstjärtar har jag också en del av, men de ska vara i betydligt större akvarium än 54 och dessutom är filtreringen viktigt eftersom de är små bajsmaskiner. Plecon ska väl inte heller hållas så där litet?

          Varför krama ur filtret sådär ofta? Slammar det igen?

          Jag skulle börja med att kolla vattenvärden, vilket jag förmodligen har gjort in absurdum nu när jag startade upp mina också.....

          Lycka till, hoppas det löser sig för dig.

          //Gutenberg
          vad är det som är konstigt? Passar de ej ihop?
          har pratat med en i djuraffären som haft akvarium i 30 år och enligt honom var det inga problem.. Tanken är ju att jag ska köpa större för jag vet att t.ex plecon kan bli väldigt stor.

          ang filtret så har jag gjort som jag fått tips om. Tycker du jag ska krama ur det varannan vecka ist?
          har aldrig gjort vattentest men ska prova det.
          tack för tipsen!

          Kommentar

          • emli_k
            • January 2013
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av Knax
            Det jag ser direkt är att du gör samma sak som jag gjorde, dvs. slamsuger botten och kramar ur grumset ur filtret.
            Låt din botten vara och krama bara ur filtret ytterst försiktigt, om flödet är märkbart försämrat. Det är i bottnen och i filtret alla goda bakterier bor.
            Jag har mycket bättre balans i mina akvarier sedan jag började suga upp enbart detrit (bajs) från bottenytan och inte slammet nere i gruset.

            Använd inga mer mediciner, jag tror inte att dina fiskar är sjuka eller infekterade.
            En annan sak: Nitrivec ska inte användas regelbundet. Nitriten ska neutraliseras av akvariets egna bakterier. Det kan vara värt att kolla nitrit (NO2) i ditt akvarium och även nitrat (NO3) med jämna mellanrum. Något av dessa värden tror jag är i olag. Lägg medicinpengarna på dessa tester istället.

            Lite tips från en nybörjare till en annan.
            Det där med nitrivic hade jag ingen aning om. Kanske ska låta akvariet vara lite mer för jag städar ganska noga varje vecka.
            Tack för tipsen!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              tja, slöjjisarna enbart blir ju 30-40 cm långa..........

              gå i ett kar på 54 L.....

              och de är kända för att vara världsmästare i bajsning gör det bara ännu värre.


              plecon gör det ännu värre......



              fiskblandningen är olycklig i ett kar på 54 L



              tyvärr är det ofta man får ett OK från djuraffären, trots att de har 10-20-30-50 årsfarenhet, som är i bästa fall olyckliga i slutändan.





              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av emli_k
                Det där med nitrivic hade jag ingen aning om. Kanske ska låta akvariet vara lite mer för jag städar ganska noga varje vecka.
                Tack för tipsen!

                ett kar som mår bra, med rätt balans, med rätt fisk, behöver inte städas.

                en botten som mår bra behöver aldrig, eller iaf väldigt sällan, rengöras/slamsugas.

                ett innerfilter som är anpassat till karet och dess invånare behöver inte rengöras
                mer än var 3-4.e månad, kloggar det igen innan dess så är belastningen på karet
                för stor.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • emli_k
                  • January 2013
                  • 13

                  #9
                  1/ Hur stort är akvariet? 54l
                  2/ Vilken filtrering använder du? Eheim innerfilter
                  3/ När startade du akvariet?sep -12
                  4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 2 platy redan efter 1-2 dagar, sedan plecon efter några dagar.. Sen väntade jag längre emellan men visst gick det nog lite fort
                  5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Se ovan
                  6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Se ovan
                  7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej
                  8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Vet ej
                  9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
                  10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 2 dagar sen.
                  11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
                  ja, en stor ny växt
                  12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? 3 st platy för ca 1 vecka sen. Ingen karantän men jag koppade i dom.
                  13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
                  14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Se ovan
                  15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
                  16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Se ovan. Minns dåligt, kanske efter 1 månad sen var det bra ett tag tills det blev problem igen när de nya platy kom.
                  17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Se ovan
                  18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Se ovan
                  19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Tror en kopparbarb hade ett litet sår strax bakom gälen. Var lite rött o såg ut som om ngt fjäll ställt sig upp eller möjligen luddigt. Bytte vatten och efter nån dag var det borta. Hon lever idag.
                  20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Se ovan
                  21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Se ovan
                  22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja, ibland har jag avlivat dom då dom varit mer döda än levande

                  Kommentar

                  • emli_k
                    • January 2013
                    • 13

                    #10
                    Nu är dom dock 5-7cm... Men att dom blir riktigt så stora visste jag inte..
                    känns tråkigt att det inte blev så bra som jag önskat med akvariet..
                    vad har man eg ett 54l till då? Yngelkar?

                    Kommentar

                    • emli_k
                      • January 2013
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      ett kar som mår bra, med rätt balans, med rätt fisk, behöver inte städas.

                      en botten som mår bra behöver aldrig, eller iaf väldigt sällan, rengöras/slamsugas.

                      ett innerfilter som är anpassat till karet och dess invånare behöver inte rengöras
                      mer än var 3-4.e månad, kloggar det igen innan dess så är belastningen på karet
                      för stor.


                      .
                      nej filtret ser inte särskilt smutsigt ut när jag rengör det.. Jag vet ju iof inte hur det ska se ut med kladdigt är det iaf inte. Ska försöka låta bli det ett tag

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        skulle tippa på att det helt enkelt är överbelastat.

                        en för snabb start med den mängden fisk.


                        lösning som håller mer än den närmaste tiden framöver är att plocka bort de större
                        fiskarna som skiter för mycket för det karet, dvs slöjjisarna + plecon, och sedan när
                        det har lugnat ner sig, eventuellt introducera någon MINDRE fisk.


                        en akut åtgärd skulle vara att göra ett större vattenbyte, kanske 30-40%, tillsätt
                        0,3-0,4 dl salt i karet, lös upp det först i lite vatten.

                        köp ett DROPPTEST för nitrit, gör enligt beskrivning på paketet. Brukar vara en skala
                        som går från blankt över till orange till helrött, om det är orange / rött på testet, så
                        tillsätt nitrivec enligt beskrivning på paketet.

                        Kolla nitriten VARJE DAG den närmaste tiden, tills det har kommit ner under det oranga.



                        under tiden.....läs gärna på vilka fiskar som är lämpliga för 54 liter.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av emli_k
                          Ska försöka låta bli det ett tag

                          snälla.....inte försöka....

                          låt det vara, det är oerhört viktigt att man inte råddar med filtret om man har Nitrit som jag misstänker.

                          varje gång du rengör det, så tar du väck alldeles för mycket av de LIVSVIKTIGA bakterierna som är i filtret.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av emli_k
                            Nu är dom dock 5-7cm... Men att dom blir riktigt så stora visste jag inte..
                            känns tråkigt att det inte blev så bra som jag önskat med akvariet..
                            vad har man eg ett 54l till då? Yngelkar?

                            finns massor med fisk som passar till 54 L.

                            De flesta tetror, de flesta levandefödarna, de flesta barberna, de flesta rasborerna.

                            Hundratals......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • emli_k
                              • January 2013
                              • 13

                              #15
                              Vet inte om jag har ngn möjlighet att plocka bort dom men letar större akvarium nu..
                              vanligt salt alltså? Tål alla fiskar salt..?
                              ska iväg och köpa tester nu. Ska jag även kolla ph?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...