Fiskarna bara dör, vad kan de va??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Fiskarna bara dör, vad kan de va??

    Byte bakrund i 500 liters akvariumet för en Ca 2 månader tillbaks och några veckor senare började både fisk och malar dö...
    5 prakbotior dog en efter en, en malawi, 3 andra malar och den sista malen ser inte helt kry ut heller...
    Två utav malawicikliderna har nåt som ser ut som svampangrep (se bild), en utav dem har som en hinna över ögat, men det är nog bara en utav problemen i akvariet...
    Sen har jag fått en hel del brunalger på bakrunden som bara blir värre och värre, har testat släkt ner belysningen och kortat belysningtiden på dygnet efter ett blivit tipsad om att göra de. byte två utav de 4 lysrören för 2 veckor sen.

    Alla fiskar har vart allmänt slöa men inte lika slöa som det var för några veckor sen.
    Det äter ungefär 70% av maten, är inte alls lika matsugna som det brukar va.

    Innan de dör så lägger det sig på sidan på botten och kippar med munnen...
    Verkar som det är malarna som har drabbats mest av det här.

    pH- värdet är lite för surt när jag kollade de nyligen.
    Vattentemperaturen ligger på 26.9 grader.

    Har haft i salt och bikarbonat och regelbundna vattenbyten (byter 100 liter en gång i veckan)

    Verkar va en väldig obalans i akvariumet och jag skulle behöva lite tips om vad det kan va och vad jag kan göra?
    Aldrig vart med om sån här stor obalans eller vad jag ska kalla de...
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Joubert; 15 December 2012, 21:26.
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Algerna är kiselalger, och kommer att försvinna av sig själv om ett tag.
    Dum fråga kanske, men det var akvariesilikon du använde till bakgrunden? Hur gamla är/var fiskarna?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Joubert
      • June 2007
      • 108

      #3
      Bakrunden är inte fäst med nånting utan det är en Rockzolid bakrund som bara ska sänkas ner i akvariumet.
      Majoriteten av fiskarna är 4-5 år.
      Malarna var något äldre, pictusmalen som dog nu har vart med ett bra tag (innan jag övertog akvariumet för en ca 5 år).
      Men resten av fiskarna som har dött har inte vart så gamla, runt 4-5år som sagt.
      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        Byte av bakgrund säger du men vad innebar det, tömde du karet, tog ur sand mm.?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jättesvårt att spåna vad som kan vara orsaken, det jag på rak arm kan gissa är ålder. För jag tror nog att du kollat dina vattenvärden med nitrit osv?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Joubert
            • June 2007
            • 108

            #6
            Åheim - Tömde avkariumet helt men gjorde inte rent sanden. Men sen hällde jag tillbaks de vatten som fiskarna var i medan jag byte bakrunden så att det inte skulle vara bara nytt vatten i avkariet.

            Ansjo- Nitritet har jag faktiskt inte kollat sen jag satte in bakrunden, får ta och göra de . Trodde inte att det skulle finnas nån stor risk att få problem med nitrit om jag gjorde regelbundna vattenbyten som jag alltid gjort.
            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Ursprungligen postat av Joubert
              Trodde inte att det skulle finnas nån stor risk att få problem med nitrit om jag gjorde regelbundna vattenbyten som jag alltid gjort.
              Bara för att klargöra lite, vattenbytena reducerar mängden NITRAT men NITRITEN måste det till biologisk filtrering för att eliminera, den blir du inte av med genom vattenbyten.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ett nitrittest kan kanske ge en fingervisning om vad som hänt, men var det höga halter av nitrit för några veckor sedan bör de ha blivit mindre i nuläget...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Joubert
                  • June 2007
                  • 108

                  #9
                  Åheim, okej, jag måste ha blandat ihop det där.

                  Det finns ingen sjukdom som drabbar malar speciellt eftersom 5 prakbotior, en L-mal, en pleco och en pictusmal dött nu under en månad ? Eller är de kanske extra känsliga mot nitrit om det nu skulle va så att det är lite för mycket nitrit?
                  Malawisarna har vart slöa men börjar piggna till nu och det är bara en som dött. Två har ju något som liknar nå svampangrep.
                  // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13135

                    #10
                    Vi kan nog utgå från att det är bytet av bakgrunden och allt vad det innebar som utlöst dessa problem. Antagligen har värdena svajjat och nitrit är ju inte osannolikt och det kan ge permanenta skador. Ha i salt så kanske du får bukt med svampen.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Joubert
                      • June 2007
                      • 108

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Vi kan nog utgå från att det är bytet av bakgrunden och allt vad det innebar som utlöst dessa problem. Antagligen har värdena svajjat och nitrit är ju inte osannolikt och det kan ge permanenta skador. Ha i salt så kanske du får bukt med svampen.
                      Jo med största sannolikhet är de det, ska göra ett nitrittest idag och se.
                      Salt har jag haft i men det verkar inte hjälpa, saltbad på dessa två fiskar kanske?
                      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13135

                        #12
                        Ursprungligen postat av Joubert
                        Jo med största sannolikhet är de det, ska göra ett nitrittest idag och se.
                        Salt har jag haft i men det verkar inte hjälpa, saltbad på dessa två fiskar kanske?
                        Saltbad ger ju fisken en osmotisk chock och det används väl vid parasitangrepp tror jag?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Saltbad tror inte jag heller på, däremot kan du gå upp till 1 dl salt/100 liter akvarium under behandlingstiden. Saltet utfasar du sedan via dina vattenbyten.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Joubert
                            • June 2007
                            • 108

                            #14
                            Nitrittest gjort och resulatatet var att det fanns nitrit i akvariet (enligt mätstickan hamnade de på 25)
                            Inhandlade en flaska "Happy-life" som ska funka väldigt bra och fiskkillen upplevde det nästan som en "mirakelkur", det ska alltså skapa balans i akvariet och funkar nog precis som de andra bakteriekultur medlen.
                            Inte heller de kunde riktigt veta vad det kunde vara. Han påpekade att man ska va väldigt försiktig att röra omkring på botten eftersom de kan röra fram nitrit. Det är inget jag gör heller men klart att jag rörde omkring lite i sanden när jag gjorde om och satte dit nya bakrunden.

                            Så nu är det bara att vänta och se
                            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Då är det troligen nitrit som orsakat dina problem, men att nivåerna nu har börjat gå ner och karet blir mer stabilt...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...