Idé om vad felet är?/ Aqua Nova Plantsoil??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Ursprungligen postat av Ason
    Anders, har du något tips om någon butik i Nordtyskland, som normalt har "amtra pro nature" bottensortiment i lager?

    /Bengt
    Den enda butiken jag kan tänka mig på rak arm, är den som ligger nära hamnen i Kiel, Kjell vet vad den heter.
    Jag vet vad jag ska fylla bagaget i bilen med när det blir nästa Tysklandsresa i januari...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Den enda butiken jag kan tänka mig på rak arm, är den som ligger nära hamnen i Kiel, Kjell vet vad den heter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ason
        • November 2010
        • 107

        #33
        Tack för tipset Anders och Kjell!

        /Bengt
        allting hänger ihop - frågan är bara hur

        Kommentar

        • JdB
          • March 2011
          • 22

          #34
          Ursprungligen postat av Ason

          En fundering kring kring dina problem Joakim är det om det lite speciella med Fluval Edge kan påverka ev. "giftkoncentration". Det akvariet har ju en mycket liten yta där gasutbytet med atmosfären kan ske. Det skulle kunna göra att koncentrationen av från bottenmaterialet kommande ohälsosamma gaser lösta i vattnet blir betydligt mycket högre än i akvarier med fri vattenyta. Det skulle också kunna göra att sådana gaser kvarstår under längre tid i vattnet.

          /Bengt

          Låter definitivt som en del i mysteriet.

          I början efter substratbytet körde jag med co2 och det blev en co2 sjö ovanpå vattnet (Hade vridit ner den så mycket det går), innan den dras på igen skall det till en magnetventil så jag kan reglera ner tillflödet. Mao. Väldigt liten vattenyta.

          Fluval Edge är snyggt, men tyvärr alldeles opraktiskt. Men det är iofs. bättre än mitt gamla 540 det var inte snyggt eller vidare praktiskt, alldeles för kort för att vara så högt, hade behövt minst en meter till på längden och fast jag har långa armar var man blöt upp till armhålan när man skulle fiska upp något (Hoppas att ingen tar illa upp över mitt påhopp på 540l (150*60*60) men det är bland de karen som jag har haft och varit minst nöjd med, formmässigt).
          Var inne på ett kar runt 100l när jag skulle starta upp lite smått igen, men när jag såg Edge så plockade jag den direkt

          Men substratet åker ut och gammalt hederligt grus in(osäker på vilken kvalisort det blir). måste bara fundera ut om jag skall försöka få tag på fingrus eller köra det gamla svarta gruset som jag hade innan.
          Senast redigerad av JdB; 05 October 2012, 19:51.
          /Joakim

          Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

          Kommentar

          • JdB
            • March 2011
            • 22

            #35
            Ursprungligen postat av ansjo
            Har gjort det med, men inte en enda av dessa har mailat tillbaka med svar...Inte ens Amtra själva har svarat på mina mail, tyvärr.
            Hmm Grannarna i söder är inte så utåtriktade

            Gamala gruset åker nog tillbaka i burken och så får det kanske bli fingrus i nästa kar. Har då lite tid att kolla upp vilka vägar som går att gå.
            Senast redigerad av JdB; 05 October 2012, 19:54.
            /Joakim

            Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

            Kommentar

            Arbetssätt...