Idé om vad felet är?/ Aqua Nova Plantsoil??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JdB
    • March 2011
    • 22

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Soilen funkar numera bra i rabatten.
    hmm tyvärr så bor jag i lägenhet så jag har ingen rabatt men det kanske funkar i blomkrukor

    Men vad kör du istället, vanligt grus...?
    /Joakim

    Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Nja, jag har köpt ett vanligt grus i Tyskland som är riktigt trevligt, Amtra heter "tillverkaren" och är i ett flertal storlekar i samma färg: http://www.amtra.de/downloads/amtra_...re_Leaflet.pdf och jag har det som heter Rio Negro. Tyvärr finns det mig veterligen inte att få tag på här i Sverige...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • JdB
        • March 2011
        • 22

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Nja, jag har köpt ett vanligt grus i Tyskland som är riktigt trevligt, Amtra heter "tillverkaren" och är i ett flertal storlekar i samma färg: http://www.amtra.de/downloads/amtra_...re_Leaflet.pdf och jag har det som heter Rio Negro. Tyvärr finns det mig veterligen inte att få tag på här i Sverige...
        Höll på med akvarier under hela 90-t, mest malavi och salt, så är helt rudimentär på bottenmaterial till växtkar.

        Vad är fördelen med just detta material?
        Vad finns det för andra varianter som inte har dessa negativa effekter och skapar ett bra habitat för växtrötterna?
        /Joakim

        Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Det är snyggt!
          De flesta vanliga grussorterna funkar bra till växter, bara man ser till att inte välja kalkhaltigt grus om man ska ha räkor som vill ha lite lägre pH.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • JdB
            • March 2011
            • 22

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det är snyggt!
            Haha så så enkelt är det

            Ja det är helt klart snyggt, "mjukare" än vanligt grus, vilken storlek är det på det du kör?
            Har du något bra tips om butik att beställa ifrån?

            Annars åker nog det gamla gruset i akvariet igen, det funkade ok.
            Lite näring och co2 så kanske det blir perfekt

            Tack för hjälpen
            /Joakim

            Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Nja, jag har köpt ett vanligt grus i Tyskland som är riktigt trevligt, Amtra heter "tillverkaren" och är i ett flertal storlekar i samma färg: http://www.amtra.de/downloads/amtra_...re_Leaflet.pdf och jag har det som heter Rio Negro. Tyvärr finns det mig veterligen inte att få tag på här i Sverige...
              Jag vet ej om det säljs i Sverige - men det kan vara värt att kolla med Dogman eftersom de säljer andra Amtra-prylar och har Sverige agenturen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Jag har mailat dem för några månader sedan och inte fått svar ännu... Men tyvärr har jag inte sett det i någon butik vare sig på nätet eller ute på fältet ännu.
                Så ska du ha tag på det är det en resa söderut som gäller... som kan vara väl så trevligt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ason
                  • November 2010
                  • 107

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nja, jag har köpt ett vanligt grus i Tyskland som är riktigt trevligt, Amtra heter "tillverkaren" och är i ett flertal storlekar i samma färg: http://www.amtra.de/downloads/amtra_...re_Leaflet.pdf och jag har det som heter Rio Negro. Tyvärr finns det mig veterligen inte att få tag på här i Sverige...
                  Anders, har du något tips om någon butik i Nordtyskland, som normalt har "amtra pro nature" bottensortiment i lager?

                  /Bengt
                  allting hänger ihop - frågan är bara hur

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #24
                    Det här gruset ser ganska likvärdig ut med så kallat "RIO NEGRO" http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=3&page=4
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Det här gruset ser ganska likvärdig ut med så kallat "RIO NEGRO" http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=3&page=4
                      Jag tror att det var detta gruset jag köpte istället för Amtras för jag var dum nog att inte köpa när vi var i Tyskland.

                      Anders, är det detta vi/jag köpte från Imazo?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • JdB
                        • March 2011
                        • 22

                        #26
                        Googlade lite snabbt igår på gruset och det finns några nätbutiker i tyskland som har det, glömde kolla om de levererar hit.
                        är för övrigt lite harig med att beställa från butiker som jag inte vet något om, så någon som har tips på bra nätbutiker i Tyskland?
                        /Joakim

                        Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Anders, är det detta vi/jag köpte från Imazo?
                          Knappast - som jag skrev ovan har det i alla fall tidigare varit Dogman som säljer Amtra-produkter I Sverige.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Ason
                            • November 2010
                            • 107

                            #28
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Det här gruset ser ganska likvärdig ut med så kallat "RIO NEGRO" http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=3&page=4
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jag tror att det var detta gruset jag köpte istället för Amtras för jag var dum nog att inte köpa när vi var i Tyskland.

                            Anders, är det detta vi/jag köpte från Imazo?
                            Jag, som fortfarande är "fåtöljakvarist", försöker klura ut vilket bottenmaterial jag skall välja - om och när det blir aktuellt. Jag blev lite skrämd av Anders m.fl. problem tidigare med soilen, så jag håller lite koll på vad som skrivs om bottenmaterial för räkor.

                            Jag tror mig därför ha läst att det grus du köpte Pia var den mindre fraktionen (1-2 mm) av samma sort, Imazo artnr 135.9010 http://www.imazo.se/Servlet?page=11&...v=&itemcount=0

                            En fundering kring kring dina problem Joakim är det om det lite speciella med Fluval Edge kan påverka ev. "giftkoncentration". Det akvariet har ju en mycket liten yta där gasutbytet med atmosfären kan ske. Det skulle kunna göra att koncentrationen av från bottenmaterialet kommande ohälsosamma gaser lösta i vattnet blir betydligt mycket högre än i akvarier med fri vattenyta. Det skulle också kunna göra att sådana gaser kvarstår under längre tid i vattnet.

                            /Bengt
                            allting hänger ihop - frågan är bara hur

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Det här gruset ser ganska likvärdig ut med så kallat "RIO NEGRO" http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=3&page=4
                              Nja, det är ganska stor skillnad, plus att du har flera olika storlekar på Amtras produkt.
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jag tror att det var detta gruset jag köpte istället för Amtras för jag var dum nog att inte köpa när vi var i Tyskland.

                              Anders, är det detta vi/jag köpte från Imazo?
                              Jo...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av JdB
                                Googlade lite snabbt igår på gruset och det finns några nätbutiker i tyskland som har det, glömde kolla om de levererar hit.
                                är för övrigt lite harig med att beställa från butiker som jag inte vet något om, så någon som har tips på bra nätbutiker i Tyskland?
                                Har gjort det med, men inte en enda av dessa har mailat tillbaka med svar...Inte ens Amtra själva har svarat på mina mail, tyvärr.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...