medicinera trots yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kronis
    • August 2002
    • 147

    medicinera trots yngel?

    Min ancistrushona ser ut att ha drabbats av sammetsjukan. (Ancistrushanen dog förra veckan då han var i dåligt skick och hade en blåsa/bubbla vid analen.)

    De fick en kull med yngel för några veckor sedan och mamman bor i samma kar som barnen. Ynglena är drygt 2 cm.

    Kan jag medicinera med Protozin i yngelkaret eller bör jag ta mamman i karantän och sen medicinera enbart henne?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Medicinering är påfrestande för fiskar, det rekommenderas att öka syretillförseln när man gör det.
    Jag skulle behandla honan i ett sjukakvatie.
    En fråga av nyfikenhet, hur var vattenkvalitén i akvariet när dina fiskar blev sjuka, och vad har du gjort med vattnet nu, och om du gjort något med vattnet varför, och vad blev det för förändring på vattenvärdena.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kronis
      • August 2002
      • 147

      #3
      Vattenkvalitén. Ja.. det var ett omstartat kar - hade bara varit igång i två veckor innan ancistrusarna lekte. Vet inte de exakta värdena på vattnet, men jag kollade upp dem på affären och de var bra förutom KH som var lågt, men det har jag buffrat upp. Har eg. inte gjort något med vattnet sen jag startade om det. Vanliga vattenbyten bara. Inga andra fiskar går däri.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Varför jag frågar om vattnet är, om jag förstått rätt så blev båda dina fiskar sjuka.
        Då måste du åtgärda orsaken varför de blev sjuka, vet du inte orsaken kan samma sak hända igen.
        Många gånger är orsaken till sjukdom hos fiskar något som gör att deras immunförsvar är försvagat på grund av Tex. nitrit, fel vattentemperatur, osv.
        Så därför är det viktigt att vid ett utbrott av fisksjukdom utröna och åtgärda orsaken.
        Oodinium anses finnas latent hos fiskarna och utlöses om immunförsvar och kondition försämras, vilket kan ske exempelvis vid hastig temperatursänkning, eller vid misskötsel och vanvård..
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...