Sjuka Påfågelciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    Sjuka Påfågelciklider

    Hej Jag har ett större akvarium sedan tre år tillbaka med ett tiotal fiskar större fiskar. blandannat fem st oscar ciklider. Dem är i storleken 500-800 gram per st.

    Vatten kvaliten torde vara bra då jag byter ut 25- 50% av vattnet varannan vecka. och nitratet låg sist på under 20ppm innan vattenbytet.

    Nu har dessa fem herrar/damer gått och blivit väldigt loja och några av dem ligger på botten ibland och ser sjuka ut rent allmänt. Men när man slänger ner en räka eller pellets då flyger dem upp och är pigga som om inget hade hänt.

    Den som ser mest fläckig ut på bilden har jag nyligen tagit bort då den såg riktigt loj ut innan.

    Bifogat ligger bilder på tre av dem mindre i karantän karet på 100 liter där jag redan nu har använt ett parasit medel som gjorde vattnet blått, formalin blandannat står det på flaskan.

    Tacksam för svar och gärna flera som kan bekräfta tillståndet.

    H.
    Bifogade filer
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Dem där såg riktigt nergångna utmåste jag säga! Nu är det dax att rannsaka dig själv och gå igenom och analysera skötsel och filtrering, ja hela fiskarna miljö och se om det brister någonstans. Berätta gärna om hur det ser ut!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Ser inte alls bra ut! Det behövs nog en hästkur! Se till att byta vatten regelbundet!
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • H..
        • March 2009
        • 195

        #4
        Det är ett 980 liters kar med ett tiotal större fiskar, tetror malar och påfåglar, jag byter vatten som sagt regelbundet och matar med torrfoder dagligen- ett proteinrikt och ett som heter ciklidsticks, dessutom frysta räkor och räkmix med ärtor blandannat som stödmatning.

        Filtret är en fx5;a som rengörs var tredje månad regelbundet. och jag räknar med att ammonium och nitrit halterna är låga, dessutom är nitratet mindre än 20 innan vattenbytena, som byts regelbundet.

        Att det ser illa ut förstår jag, men inte vad som ligger bakom. En diagnos vore tacksamt
        Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Ursprungligen postat av H..
          Det är ett 980 liters kar med ett tiotal större fiskar, tetror malar och påfåglar, jag byter vatten som sagt regelbundet och matar med torrfoder dagligen- ett proteinrikt och ett som heter ciklidsticks, dessutom frysta räkor och räkmix med ärtor blandannat som stödmatning.

          Filtret är en fx5;a som rengörs var tredje månad regelbundet. och jag räknar med att ammonium och nitrit halterna är låga, dessutom är nitratet mindre än 20 innan vattenbytena, som byts regelbundet.

          Att det ser illa ut förstår jag, men inte vad som ligger bakom. En diagnos vore tacksamt
          Filterbiten verkar du täcka bra och vattenbyten bra, möjligen att det optimala vore varje vecka kanske, de är ju riktiga skitgrisar. Hur är det med harmonin bland dem, de är ju ganska många och de kan ju vara att de stressar varandra och att det ligger bakom problemen? Vad det är precis vet jag inte...
          Senast redigerad av åheim; 04 September 2012, 10:50.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • H..
            • March 2009
            • 195

            #6
            ja påfåglar är som påfåglar kan vara, visst är det lite gruffs, men ingen blir mobbad direkt. Den som var sjukast fick ligga helt i fred av de andra.

            Jag vet inte hur hål i huvudet sjuka bland diskusar kan yttra sig, men det är som håligheter innåt på huden främst runt huvudet, fast även över hela kroppen.

            H.
            Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av H..
              ja påfåglar är som påfåglar kan vara, visst är det lite gruffs, men ingen blir mobbad direkt. Den som var sjukast fick ligga helt i fred av de andra.

              Jag vet inte hur hål i huvudet sjuka bland diskusar kan yttra sig, men det är som håligheter innåt på huden främst runt huvudet, fast även över hela kroppen.

              H.
              Hoppas nån som kan det här dyker upp och kan hjälpa dig att komma tillrätta med det här...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Vad har du för vatten i kranen? Har du växter, och i sådana fall hur mycket?

                Kommentar

                • H..
                  • March 2009
                  • 195

                  #9
                  Vattnet ur kranen är mjukt och ligger runt 7,7 i ph om det var vad du menade. inga växter bara en rot. tilsätter inga preparat alls, vattnet här i stan anses vara av mycket god kvalitet för övrigt- se mittsverigevatten.se för vattenanalyser.

                  Jag känner inte att det beror på vattnet ur kranen, då jag har flera akvarier med fiskar och det bara är dessa som är dåliga

                  H.
                  Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                  Kommentar

                  • H..
                    • March 2009
                    • 195

                    #10
                    Ingen som känner aTT DEM HAR KOLL på vilken åkomma det rör sig om?

                    H.
                    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                    Kommentar

                    • H..
                      • March 2009
                      • 195

                      #11
                      Någon som vill chansa? Fiskarna är pigga och matglada, men har dessa "hudåkommor" som jag är orolig för.

                      H.
                      Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                      Kommentar

                      • firren_99
                        • September 2009
                        • 237

                        #12
                        Jag är absolut inte säker, men skulle gissa på hål-i-huvudet-sjukan.

                        Kommentar

                        • H..
                          • March 2009
                          • 195

                          #13
                          Jag var inne på det också, men den har drabbat hela kroppen på den jag tog bort. Kan den ge sånna symptom?

                          H.
                          Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                          Kommentar

                          • Yokas
                            • August 2011
                            • 136

                            #14
                            Det verkar onekligen vara HITH som det rör sig om. Även om dom blir fria från parasiten så kommer dom säkerligen ha en massa fula ärr kvar. Jag har tidigare behandlat påfåglar med HITH med JBL Spirohexol och det fungerade så testa det. På bilden längst upp till höger så ser fisken ut att vara "böjd" och exakt så hade jag också en som såg ut. Det visade sig att den var smittad med cammalanus men jag upptäckte det för sent för att kunna rädda den. Det skadar inte att behandla för detta också för säkerhets skull. Sera Nematol eller JBL Nedol funkar...
                            shoop da whoop...

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Inte alls säkert att det har nån effekt, men jag skulle testa med vitaminer. C (matvaruaffärens askorbinsyra) + ev nåt multivitaminprep för t ex skäldpaddor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...