Inälvsmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

    #16
    Har inte matat med röda mygg på över två veckor, och ynglen har missbildningar. Ett veck på ryggraden är kanske bättre förklarat. Ryggraden är rak till efter ryggfenan sen går ryggraden som ett v neråt.
    Är väl ett bra tecken på att fiskarna är sönderavlade och inte tål nånting.

    Har matat med torrfoder och fryst artemia sista tiden
    Detta har ingenting med röda mygglarver att göra överhuvudtaget.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #17
      Förstår inte riktigt varför du frågar när du inte verkar vilja ha svar. Eller inte vill ha de svar du får.
      Naturligtvis tar det längre tid än två veckor för honorna att få upp konditionen och få näring över till friska yngel.
      Din beskrivning av missbildningarna låter så typiskt för näringsbrist.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • JeBoro

        #18
        Ja då har väl mina stora fina svärdbärare också näringsbrist, det är ju det som är så konstigt. Dom har ju fått samma mat och dom är dubbelt så stora som en fullvuxen guppy. Skit samma, det var sista gången jag bad om råd i detta forumet.
        Problemet är ju att ingen lyssnar på en i detta forumet om man inte har minst 2000 inlägg.

        Men det är väl som ni med många inlägg säger, det är maten och vattenvärdena, skitsnack säger jag eftersom mina andra tre burkar fungerar perfekt och inte har blivit av med en enda fisk.

        Nu har jag gjort mitt i detta forumet. Tack för mig

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #19
          Hoppsan, här var det snarstucket!!
          Kanske, kanske kan det vara så att guppy och svärdbärare inte har riktigt samma näringsbehov?????

          Man är alltid välkommen här, hur erfaren eller oerfaren man är, att diskutera och rådfråga andra. Men ställer man en fråga så får man ju räkna med att man får svar, även om man inte får de svar man ville ha.....busenkelt.

          Svärdbärare som är fullvuxna är för det mesta flera gånger så stora som en guppy. Vad har du för svärdbärarart?
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #20
            Ursprungligen postat av Mumin
            Hoppsan, här var det snarstucket!!
            Kanske, kanske kan det vara så att guppy och svärdbärare inte har riktigt samma näringsbehov?????

            Man är alltid välkommen här, hur erfaren eller oerfaren man är, att diskutera och rådfråga andra. Men ställer man en fråga så får man ju räkna med att man får svar, även om man inte får de svar man ville ha.....busenkelt.

            Svärdbärare som är fullvuxna är för det mesta flera gånger så stora som en guppy. Vad har du för svärdbärarart?
            Det kanske beror på att dina "råd" inte är korrekta. Jag har påpekat det många gånger, näringsmässigt är det inget fel på röda mygg. Problemet är allergi och inte näringsinnehållet. Om du bemödar dig om att läsa innehållsförteckningen ser du att näringsinnehållet är ungefär lika för de vanligaste frysta fodren, röda mygg har något bättre värden än cyklops t.ex.

            Näringsvärdena överensstämmer också med vad man hittar i levande foder.

            Ruttna röda mygg har jag aldrig hittat men jag köper förstås aldrig något där det står Fina Fisken på förpackningen, det är kanske där problemet finns.

            Röda mygg direkt ur regntunnan, det är mat för en fisk det.

            Tobbe

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #21
              Nu är ju jag inte ensam om att dissa röda mygglarver, liksom att alla inte har regntunnor eller vill odla mygglarver. Har man då dessutom anlag för allergi så faller ju dessa röda mygglarver bort helt och hållet. Så då är väl ditt råd inte så lysande heller.
              Om du dessutom läser lite bättre så handlar tråden om varför TS guppy dör, och diskussionen handlade om foder kontra inälvsmask.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #22
                Jag tror också att det är fodret men det beror på att röda mygg är för stora för yngel, det har inte med näringsinnehållet att göra.

                Du dissar röda mygg av fel orsak, det är det jag vänder mig mot, en av de vanliga Zoopet-myterna. Upprepa ett felaktigt påstående tillräckligt många gånger så blir det sanning?

                Tobbe

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  Jag tror också att det är fodret men det beror på att röda mygg är för stora för yngel, det har inte med näringsinnehållet att göra.

                  Du dissar röda mygg av fel orsak, det är det jag vänder mig mot, en av de vanliga Zoopet-myterna. Upprepa ett felaktigt påstående tillräckligt många gånger så blir det sanning?

                  Tobbe
                  Vad tror du händer om vi hade tex varsitt gäng smådiskus och drog upp dem i storlek? Du matar med röda mygglarver och jag med granulat eller artemia? Fiskarna är såpass stora att de äter av alla sorterna....
                  Jag vet vilka diskus som kommer att halka efter i storlek, och varför tror du de gör det?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vad tror du händer om vi hade tex varsitt gäng smådiskus och drog upp dem i storlek? Du matar med röda mygglarver och jag med granulat eller artemia? Fiskarna är såpass stora att de äter av alla sorterna....
                    Jag vet vilka diskus som kommer att halka efter i storlek, och varför tror du de gör det?
                    Som sagt, jag matar inte med röda mygg. Men påståendet att de inte innehåller näring är fel.
                    Om man envisas med att upprepa felaktiga påståenden sänks trovärdigheten också i annat man skriver. Jag uttalar mig inte om diskus, vet inget om det. Drar mig dock till minnes att Sverre Sjölander gjorde jämförelse mellan att föda upp kråkungar och diskusyngel. Båda arterna äter normalt en blandad kost och kan inte födas upp framgångsrikt med ensidig föda.

                    F.ö. vet du inget med dina spekulationer, du tror på något. Det är helt ointressant, att prova och undersöka är vad som räknas.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Jag brukar inte vara den som slår mig för bröstet, men under de 35 åren jag hållt på med akvaristik har jag nog provat ett par olika fodersorter, och där ligger inte röda mygg i topp.
                      Fodret är ett alldeles utmärkt foder för att få igång matvägrande fiskar, men tex till diskus kan det vara ödesdigert att ge dem det någon längre tid då det kan resultera i att de inte vill ha annat foder.

                      Sedan kan jag börja fundera varför du skriver ena stunden att jag inte vet något eftersom jag bara tror och spekulerar, när du själv inte ens matar med fodret du skriver om?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Tänker inte ge mig in i diskussionen huruvida röda mygglarver är näringsrika eller inte, för det vet jag för lite om... Men vad jag förstår så kan de ofta innehålla en massa skit, eftersom de ofta samlas in på allt annat än rena ställen, så det är ofta ett tämligen skitigt foder?

                        Själv matar jag mest med fryst artemia, eftersom det är saltvattensdjur så får man ju inte in några oönskade saker i akvariet, som parasiter och annat. För ett antal år se´n hittade jag en stor röd mask, på ca 10 cm, i ett kar (misstänker att det var en tubifex), som jag tror hade kommit till karet som ägg via röda mygglarver.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag brukar inte vara den som slår mig för bröstet, men under de 35 åren jag hållt på med akvaristik har jag nog provat ett par olika fodersorter, och där ligger inte röda mygg i topp.
                          Fodret är ett alldeles utmärkt foder för att få igång matvägrande fiskar, men tex till diskus kan det vara ödesdigert att ge dem det någon längre tid då det kan resultera i att de inte vill ha annat foder.

                          Sedan kan jag börja fundera varför du skriver ena stunden att jag inte vet något eftersom jag bara tror och spekulerar, när du själv inte ens matar med fodret du skriver om?
                          Jag bad någon här att läsa innehållsförteckningen, gör du samma. Ev. spekulationer om att den inte stämmer kan man behandla med innehållet i huvudet. Finns det skäl att tro att en röd mygga skiljer sig nämnvärt från en annan mygga i näringsinnehåll? F.ö. har jag skäl att tro att man ska komplettera pellets o liknande med levande foder och i brist på levande foder är fryst foder näst bäst. Varför jag tror mig veta det har jag redan skrivit om så du kan leta upp det själv.
                          Tobbe

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Som sagt, jag matar inte med röda mygg.
                            F.ö. vet du inget med dina spekulationer, du tror på något. Det är helt ointressant, att prova och undersöka är vad som räknas.

                            Tobbe
                            Sorry, men dina argument håller dåligt, hur var det nu du sa om att tro och undersöka?
                            Jag surfar med mobilen just nu, men ska kolla upp näringsinnehållet nogare i morgon.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #29
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Tänker inte ge mig in i diskussionen huruvida röda mygglarver är näringsrika eller inte, för det vet jag för lite om... Men vad jag förstår så kan de ofta innehålla en massa skit, eftersom de ofta samlas in på allt annat än rena ställen, så det är ofta ett tämligen skitigt foder?

                              Själv matar jag mest med fryst artemia, eftersom det är saltvattensdjur så får man ju inte in några oönskade saker i akvariet, som parasiter och annat. För ett antal år se´n hittade jag en stor röd mask, på ca 10 cm, i ett kar (misstänker att det var en tubifex), som jag tror hade kommit till karet som ägg via röda mygglarver.
                              Det är samma här, en skröna som upprepats många gånger. Personligen tror jag att någon blandat ihop röda mygg med tubifex som mycket riktigt lever i dy som kan vara förorenad.
                              Röda mygg lever i näringsrikt vatten som innehåller en stor mängd mikroorganismer. Dessa mikroorganismer konsumerar mycket syre och det är därför röda mygg har fördel här i syrefattigt vatten. Det röda färgämnet är bra på att binda syre och de klarar sig vid låga syrenivåer. Det är inte samma sak som att vattnet är skitigt i den meningen att det innehåller ämnen som är skadliga för fisken.
                              Tobbe

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #30
                                Ursprungligen postat av JeBoro
                                Ja då har väl mina stora fina svärdbärare också näringsbrist, det är ju det som är så konstigt. Dom har ju fått samma mat och dom är dubbelt så stora som en fullvuxen guppy. Skit samma, det var sista gången jag bad om råd i detta forumet.
                                Problemet är ju att ingen lyssnar på en i detta forumet om man inte har minst 2000 inlägg.

                                Men det är väl som ni med många inlägg säger, det är maten och vattenvärdena, skitsnack säger jag eftersom mina andra tre burkar fungerar perfekt och inte har blivit av med en enda fisk.



                                Nu har jag gjort mitt i detta forumet. Tack för mig
                                Men snälla JeBoro, varför tar du det på detta sätt. Är man aktiv i forumet och varit med några år, så blir det lätt kanske 2000 inlägg!

                                Även dom mest erfarna akvarister åker på motstånd titt som tätt - det hör liksom till hobbyn. Det spelar förresten ingen roll vad det nu är för hobby man har - dom har alla sina egna problem.
                                När nu när dom här personerna försöker hjälpa dig, att kanske bena ut ditt problem - eftersom du har ställt en fråga...så kan du väl inte bara säga "tack å goodbye".

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...