Hur man klarar sjukdomarna bäst och håller dem borta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av Peomass
    Hej allihopa!
    Som ny inom akvarie är jag helt förvånad över vilken ton det finns i en del diskussioner.
    Jag känner inte igen detta från några andra forum än akvariesidor där det verkar vara små påhopp, syrliga kommentarer med mera i tid och otid. Har själv precis svarat på ett inlägg som kändes lite konstigt. Jag gjorde ett inlägg om grottor till akvarium där en medlem frågade om just detta. En annan medlem svarade mig då med "vad dillar du om". Inlägget jag gjorde var efter egna erfarenheter och då jag är ny inom ämnet är dessa inte så stora. Vore det inte på sin plats att försöka ha en vänlig och respektabel ton i diskussionerna på forumet då det är ett otroligt bra forum för oss alla, fram för allt för oss nya medlemmar som inte kan så mycket. Risken är att en hel del lämnar sidan på grund av obefogade kommentarer och syrliga pikar. Jag vet inte vad igaluk har fått för bemötande tidigare eftersom han lämnade forumet under ett år men misstänker att han kände sig påhoppad av en del personer som tycker sig vara bättre än andra. Själv har jag haft en enorm nytta av Zoopet så jag hoppas verkligen att denna sida ska fortsätta och även få ökat medlemsantal. Så SNÄLLA, försök ha en vänlig och respektabel ton i diskussionerna på forumet. Det blir nog bäst för alla och fram för allt blir det en mycket trevligare läsning.
    mvh Per-Olof Halmstad Nyligen intresserad av akvarium och villig att lära.
    Väl skrivet. Du har rätt.

    Jag vet själv att jag kan ha varit lite syrlig ibland men det är ofta när man varit trevlig först o gett råd o svar på frågor o sen skiter TS fullt i det o kör sitt eget race. Då skiter jag i personen som skrivit tråden o bryr mig mer om fisken. O så får de ta en eller ett par kanske hårdare kommentarer. Men generellt så tycker jag det är bra stämning här. Många av de gamla tunga gäddorna här som varit här länge är alltid trevliga o ger råd på ett bra sätt. Nu har jag med varit här ett tag o har väl en hel del inlägg jag med men känner fortfarande inte att man tillhör eliten haha. Även fast kanske andra tycker det.
    Men vi är här för att lära av varandra o kan man inte hålla god kommunikation så bör man kanske itne kommentera Ellr iaf be om ursäkt när man varit fel ute

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #17
      Hej Peomass!

      visst har du rätt i att det ska var trevligt på ett forum, men man kanske inte ska ge sig in i en diskussion man inte vet så mycket om. Du har just smiskat några av de mest kunniga härinne, tillika de som är allra mest benägna att svara på frågor från nybörjare om och om igen. Inkluive Kjell som är den som driver Zoopet.
      Varför TS lämnade forumet under ett år framgår inte av den här tråden, men nog har du väl läst fler trådar än den här, så du förstått att tonen inne på Zoopet till 99% är sådan du vill ha den? Om Iqaluk blev påhoppad eller gjorde sig förtjänt av de mothugg han fick är varken du eller jag kapabla att bedöma i den här tråden.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Hej Peomass,
        Jag är som du kanske sätt här en av ”på hopparna” i den här tråden och jag anser att rena vansinnigheter måste det sättas stop för annars kan forumet helt urarta. Det kan bli nog så förvirrat när det finns fler än ett sätt att lösa problem på. Så sådan här gallimatias ställer bara till saker och ting och drar ned kvalitén på forumet då det kan missuppfattas. Jag tror bara trådskaparen tycker att detta är någon form av skoj eller humor. Jag går ofta in och tittar på vad folk skrivit tidigare och om det bara ser ut som ett inlägg en dålig dag låter jag det bara passera. Kanske med en syrlig kommentar. Men om det finns ett tydligt tecken på rena tokerier och vilseledande och felaktig uppgifter så bör man nog ryta till.

        Annars tycker jag det hålls en ganska bra ton här, framför allt från en del av de personer som kanske inte varit helt finkänsliga här.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Peomass
          • March 2012
          • 9

          #19
          Hej. Jag har inte smiskat några på forumet då jag inte namngett någon eftersom jag inte vet så mycket om andra medlemmar ännu. Angående Kjell så verkar han vara kanonbra och verkligt kunnig. Tonen verkar i det stora hela bra men mitt inlägg var att det verkar som att många forum inom akvaristik är lite sämre på att hålla god ton och att jag hoppas att Zoopet fortsätter att vara bra. Jag har inte heller påstått att jag vet varför igaluk fick kommentarer eller mothugg och menade absolut inget illa med detta inlägg. Om någon mer än du tog detta som personligt påhopp så ber jag om ursäkt för så var det inte menat. Om det sedan finns personer som får bra svar och hjälp på sina frågor men struntar i detta så är det deras förlust. Enligt mig är det då bättre att inte fortsätta diskussionen utan låta dessa personer klara av sina problem bäst dom kan. Hoppas ni förstår vad jag menade och härmed avslutar jag denna diskussion, åtminstonde för egen del då forumet handlar om akvaristik i första hand. mvh Per-Olof Halmstad

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Men hallå - denna tråd handlar om fisksjukdomar och är inlagd i kategorin "sjukdomar" och då menas inte det "sjuka" bemötandet som vissa tydligen får här i forumet.
            Detta är naturligtvis och dåligt och skall kunna diskuteras på ett seriöst sätt - men INTE i denna kategori utan istället i kategorin - zoopet.com
            Så vill ni diskutera detta så starta en ny tråd i denna kategori

            I fortsättningen kommer alla inlägg i denna tråd som inte i sin helhet handlar om fiskarnas sjukdomar att deletas.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5

              #21
              Rådet från trådskaparen att bara lyssna till sig själv för att bota fisk är väl ändå lite tokigt.

              På detta forum kan man ställa frågor om fiskars sjukdom och om hur man bäst skall försöka bota dom.

              Det finns mycket kunskap att hämta,så ser jag det !

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #22
                Så tokigt det kan bli ibland
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                Arbetssätt...