Finns de nåt jag kan göra för min blå fjärilsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan77
    • May 2012
    • 56

    Finns de nåt jag kan göra för min blå fjärilsciklid?

    Har haft två hanar o två honor i ca 2 v. Efter vatten bytet i söndags har den ena hanen först hållt sig uppe strax under ytan vid en gren för att sen flytta sig till botten under en gren där... Ser ut som att han andas hastigt. Nyss så såg jag att buken såg svullen ut o han har simmat upp igen... Vad kan de va? Finns de något jag kan göra eller e de bäst o plocka upp honom o avliva honom kanske??
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Hur länge har du kört akvariet?

    Om du inte har så många växter kan du lägga i 1 DL salt utan jod per 100 liter vatten, det kan hjälpa mot nitritpåverkade fiskar.

    Hur sköter du akvariet? Hur ofta byter du vatten och använder du beredningsmedel?

    Jag skulle nog byta 50% av vattnet, tillsätta beredningsmedel, typ easy life, och sedan efter 3 timmar eller så då beredningsmedlet inte är så aktivt längre hälla i salt, men växter gillar inte alltid den saltmängden...
    Checking out...

    Kommentar

    • Nettan77
      • May 2012
      • 56

      #3
      Nu har de vart igång i 2-3 månader. Har ganska mycket växter! Jag byter vatten en gång i v o då byter jag lite mer än 1/3 o använder inget beredningsmedel... Vid varje byte har jag i gödning för växterna. Så buken kan bli svullen av nitrit? Har för mig jag läst om att man kan köpa test för sånt?? Kanske e bättre o kolla de då innan jag häller i salt!!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Har du de rutinerna och den skötseln finns ingen anledning att misstänka nitrit
        Checking out...

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Är det de första 2 fiskarna som är i nu? I så fall kan det mycket väl vara nitrit. Även om karet varit igång länge innan så är det först när det kommer i fiskar som skitar ner som nitrit kan uppstå. Och 2 v låter som en rimlig period (om det nu är första fiskarna i karet) för den första nitriten att visa sig.

          Om du ska köpa test köp dropptest och inte stickor. Dropptest är mer pålitliga.

          Det kan även vara så att det är ammoniak/ammonium som du har i karet som är förstadiet till nitrit (glömmer alltid bort vilken av dom det är) och det syns inte på nitrit test.

          Lycka till!

          Kommentar

          • Nettan77
            • May 2012
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Har du de rutinerna och den skötseln finns ingen anledning att misstänka nitrit
            Dom rutinerna har jag följt varje v sen start... Inte fuskat en gång =)

            Kommentar

            • Nettan77
              • May 2012
              • 56

              #7
              Ursprungligen postat av frida.L
              Är det de första 2 fiskarna som är i nu? I så fall kan det mycket väl vara nitrit. Även om karet varit igång länge innan så är det först när det kommer i fiskar som skitar ner som nitrit kan uppstå. Och 2 v låter som en rimlig period (om det nu är första fiskarna i karet) för den första nitriten att visa sig.

              Om du ska köpa test köp dropptest och inte stickor. Dropptest är mer pålitliga.

              Det kan även vara så att det är ammoniak/ammonium som du har i karet som är förstadiet till nitrit (glömmer alltid bort vilken av dom det är) och det syns inte på nitrit test.

              Lycka till!
              Nä vi hade i fisk ganska fort några st o sen har vi lagt i några till efter ett par v o hållt på så... Men karet e på 375L o just nu har vi då 2 fjärilspar ett palettpar, 9 silverhajar, 3 ancistrus o 7 leopard pansarmalar. O de har vart igån i 2-3 månader ca!

              Kommentar

              • frida.L
                • December 2010
                • 164

                #8
                Och det är bara en fisk som är påverkad. Nä då låter nitrat nog lite långsökt.
                Skadar dock ändå inte att ha några dropptest hemma för att kolla vid såna här tillfällen. Så att köpa ett test-kit är ingen dålig investering ändå

                Kommentar

                • Nettan77
                  • May 2012
                  • 56

                  #9
                  Ja bara en... Nu har jag inte sett honom heller. Vet inte om han gömt sig eller dött... Ska absolut köpa lite tester iallafall!! Tack för hjälp!

                  Kommentar

                  • Nettan77
                    • May 2012
                    • 56

                    #10
                    Har kollat med jämna mellanrum efter honom o nu såg jag honom, han håller han sig framme o buken ser mycket mindre ut, hoppas han klarar sig =). Ingen som har en aning om vad de kan va???

                    Kommentar

                    • Rebah
                      • January 2012
                      • 410

                      #11
                      Bäst att skippa salt om du har pansarmalar i, de är känsliga mot just salt.
                      Verkar han bättre/bra idag? Det jag kommer att tänka på annars med dom symptomen är bukvattenssot (vilket är ett symptom i sig egentligen, men tror inte det är det den har) och förstoppning.
                      "The trees move... do you not see it?"

                      Kommentar

                      • Nettan77
                        • May 2012
                        • 56

                        #12
                        Såg honom på förmiddagen o då såg han ut som igår... Nu ser jag honom inte längre... Han äter inte heller vad jag kan se! Vad e bukvattensot? Går de o göra nåt åt, smittar de?

                        Kommentar

                        • Rebah
                          • January 2012
                          • 410

                          #13
                          Klippt ut här från zoopet;
                          "Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt."
                          Så den kan vi nog stryka. Har sett detta på en palett, och när han var svullen var han väldigt dålig, rörde knappt på sig längre, så fick avliva stackarn.
                          Vad får de för mat?
                          Har du möjlighet att sätta honom i karantän?
                          "The trees move... do you not see it?"

                          Kommentar

                          • Nettan77
                            • May 2012
                            • 56

                            #14
                            Dom får flingor på morgonen o små pellets på kvällen som ska va för mindre ciklider o nån gång i veckan får dom frysta röda mygglarver...

                            Kommentar

                            • Rebah
                              • January 2012
                              • 410

                              #15
                              Hm röda mygg sägs kunna orsaka förstoppning, men det var hos malawi och tanganyikaciklider det med. Matar själv aldrig med det, förutom nån gång till matvägrande diskusar. Skulle satt honom i karantän i alla fall, fjärilar är rätt känsliga av sig tyvärr så vattenberedningsmedel skadar inte. Har du möjlighet att ta en bild?
                              "The trees move... do you not see it?"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...