stressad malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika84
    • June 2012
    • 3

    stressad malawi

    hej!

    varför är saulosi honon uppe vid ytan hela tiden? Hon är mest still vid ytan.

    Vi startade akvariet för en vecka sedan. fiskarna har varit i 2 dagar. Det är 3 st malawi 2 honor och 1 hane.
    PH 8
    KH 7
    Nitrit 0
    Värme mellan 24-26 grader

    Vi har haft bakteriekultur i och vattenberedningsmedel i.
    Senast redigerad av annika84; 18 June 2012, 20:16.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    För att ni har för få fiskar, förmodligen..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av annika84
      hej!

      varför är saulosi honon uppe vid ytan hela tiden? Hon är mest still vid ytan.

      Vi startade akvariet för en vecka sedan. fiskarna har varit i 2 dagar. Det är 3 st malawi 2 honor och 1 hane.
      PH 8
      KH 7
      Nitrit 0
      Värme mellan 24-26 grader

      Vi har haft bakteriekultur i och vattenberedningsmedel i.
      När fisk placerar sig utefter botten eller ytan är främst en indikation på att det finns nitrit i vattnet, men efter 2 dgr kan du inte ha nitrit tycker jag... Kan ju i ditt fall vara pga hot från de 2 hanarna som gör att hon vistas där? Hur som så var vaksam under uppstarten Här kan du se hur det cyklar http://www.bestfish.com/newtank3.html
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • annika84
        • June 2012
        • 3

        #4
        Okej, jag ville inte köra i för mycket fisk för fort då karet är på 180 liter. Gjorde kanske bort mig när jag cyklar med Malawi, dom vill ju vara fler...Beslutet var mitt även om fiskhandlaren ansåg att det skulle gå bra om jag använde nitrivec.

        Kommentar

        • annika84
          • June 2012
          • 3

          #5
          Tack för länken!

          Rättelse: det är två honor och en hane.
          Jag åkte och köpte ett ammoniak test som visade 1 ppm. Gjorde ett vattenbyte på ca 50% och använde mig av easy life ffm. Avgränsade även akvariet med mera sten. Den stora honan rör sig mera nu, så jag antar att jag får avvakta och fortsätta mäta värdena.

          tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...