Fiskarna kliar sig mot botten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Fiskarna kliar sig mot botten!

    Har kollat runt lite men inte fått något vettigt svar då jag testat de som stått!

    Firrarna drar sig mot botten så de lägger sig fjällavlagringar på vattenytan!

    Har testat nitrithalten... 0... så den var bra!
    Kört parasitmedicin vilket kanske funkade till en viss grad... såg nu idag igen att silverhajmalarna drar sig rejält i gruset flera gånger på rad!

    Vad kan detta bero på?

    //
    Freddan
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    gälparasiter? första stadiet av prick? ph-svängningar?

    och som alltid, hur stort kar med hur många och stora fiskar i med vilken filtrering samt vattenbytes/matningregim?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Du, är det ditt kar med kalkrik inredning?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        gälparasiter? första stadiet av prick? ph-svängningar?

        och som alltid, hur stort kar med hur många och stora fiskar i med vilken filtrering samt vattenbytes/matningregim?
        240 Liter... en fel stora firrar ja! fast de kan väl inte bero på det? :/

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Du, är det ditt kar med kalkrik inredning?
          Klart det är... har mina vita hålsten ca 15 kilo... sanden är dock ingen kalk i

          Men hade problemet kom för några få veckor sedan.. de var aldrig så innan trots sten! :/

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Vid högt ph kan Ammonium övergå i Ammoniak, det är inte bra alls!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • freddan_gbg
              • December 2011
              • 297

              #7
              Borde jag inte känna ammoniakdoft då! hehe

              pHt testade jag för en månad sedan och då var de bra :S

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                OK, med tanke på på att det finns kalkrik inredning och att då ombildningen kan ske, ihop med dina små (som jag redan vet om) vattenbyten så är det inte helt omöjligt att det är besvärligt läge i ditt vatten.

                Byt minst 50% på en gång! Om någon har en invändning mot detta så har du ändå gjort veckans vattenbyte samtidigt som det kan rädda livet på fisken.

                Observera, minst 50%.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  kan bara hålla med..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • freddan_gbg
                    • December 2011
                    • 297

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    OK, med tanke på på att det finns kalkrik inredning och att då ombildningen kan ske, ihop med dina små (som jag redan vet om) vattenbyten så är det inte helt omöjligt att det är besvärligt läge i ditt vatten.

                    Byt minst 50% på en gång! Om någon har en invändning mot detta så har du ändå gjort veckans vattenbyte samtidigt som det kan rädda livet på fisken.

                    Observera, minst 50%.
                    Skall göra detta vattenbyte direkt imorgon när jag kommer hem från kneget!

                    Kör ut hälften av vattnet och slänger i en bra mängd vattenberedare!

                    Tackar

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Jag hade inte väntat, inte en minut.

                      Du har rätt tålig fisk, det har räddat dig såhär långt.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • freddan_gbg
                        • December 2011
                        • 297

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Jag hade inte väntat, inte en minut.

                        Du har rätt tålig fisk, det har räddat dig såhär långt.
                        Men alltså dom verkar må prima.. käkar som hästar simmar omkring och har de allmänt gött!

                        Tror dem klarar sig till imorgon... jag menar har haft problemet typ 2-3 veckor! Men skall göra det direkt imon!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Har du bytt vattnet ännu?

                          Jag blir liksom lite bitsk när det presenteras en teori som gör gällande att det finns ämnen i karet som gör livet besvärligt för fisken och man ändå vill dra ut på det, även om det bara är en dag till. Jag skulle faktiskt agera tidigare, inte tre veckor efteråt.

                          Det finns liksom tydliga indikationer på att det är Ammoniak. Högt ph, små vattenbyten och fisk som kliar/skaver sig. Det är liksom hemst giftigt för fisken.

                          Jag skall inte vara allt för bitsk men ju förr desto bättre liksom.


                          "Men alltså dom verkar må prima.."

                          -Aaah, det är nog därför de kliar sig så att ytan täcks av fjäll...
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 31 May 2012, 10:34.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • freddan_gbg
                            • December 2011
                            • 297

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Har du bytt vattnet ännu?

                            Jag blir liksom lite bitsk när det presenteras en teori som gör gällande att det finns ämnen i karet som gör livet besvärligt för fisken och man ändå vill dra ut på det, även om det bara är en dag till. Jag skulle faktiskt agera tidigare, inte tre veckor efteråt.

                            Det finns liksom tydliga indikationer på att det är Ammoniak. Högt ph, små vattenbyten och fisk som kliar/skaver sig. Det är liksom hemst giftigt för fisken.

                            Jag skall inte vara allt för bitsk men ju förr desto bättre liksom.


                            "Men alltså dom verkar må prima.."

                            -Aaah, det är nog därför de kliar sig så att ytan täcks av fjäll...
                            Ja jag bytte vatten kl 12 igårkväll!

                            Men hur kan du vara så säker på att de är för högt pH som gör att fisken kliar sig? Så vitt jag vet så sa någon av eliten här inne att de snarare var bra för fisken vad vet jag! Vad skall jag göra, plocka ur all kalksten? Satt igår en timme mellan kl 23-00 och kollade beteendet på fiskarna, en klining och de var en av silverhajmalarna som drog sig i botten snabbt en gång! Men jag bytte 50% av vattnet ändå för att vara på den säkra sidan!

                            Så vad tycker du jag skall göra? plocka ur all kalksten? Sett mängder av akvarium fulla med kalksten i akvariebutiker, inte bara med malawi utan annan fisk med!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Gör nu som Mathias säger!
                              Det är i mitt tycke djurplågeri är man vet vad som är problemet och inte gör något åt det.
                              Om du inte kan lämna korrekta uppgifter när någon frågar vilket pH har du så skall du inte ha hjälp. Om du inte vet skall du skriva det annars svara med pH talet. Det du håller på med just nu är idiotiskt. Du tar bara upp tid för duktiga akvarister som försöker hjälpa dig.
                              Det spelar ingen roll om du är okunnig, spelar allan, dum i huvudet eller bara lat. At ta upp andra människors tid i onödan är brist på respekt.

                              Kjell. Om du ser det här får du ta bort det men i bland måste jag bara säga ifrån.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...