Vad har min 'super red' drabbats av? [bilder]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Vad har min 'super red' drabbats av? [bilder]

    Upptäckte det för någon dag sedan men inte kunnat få någon bild på det föräns nu. Trodde i ärlighetens namn att den hade gått bort redan då den inte va framme och åt från zuccinin igår.

    Jag har inte gjort något annorlunda i karet och det är ett 600L. Nitriten ska vara okej, inga nya fiskar på flera månader. Inga dödsfall på flera månader. Hade svamp i ena karet för kanske 1-2 månader sedan, dock gick inte skalarerna med ancistrusen vid det tillfället. Vattenbyten varje vecka 30-50%, pmdd, EC. Inga andra grejer. Matar med maltabletter och grönsaker.

    Så vad säger ni om bilderna? Fisken har blivit rödare där den är "röd" men ser ut att fjälla av sig nästan. Såg nu att fenorna är riktigt trasiga. Jag har många ancistrus, 4 st 'super red' och 5 vanliga. 2 mycket stora hanar. Har dock aldrig sett dom fajtas, någonsin.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,5 KB
ID: 2183112

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,2 KB
ID: 2183113

    Såhär ser dom andra ut:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0050.jpg
Visningar: 2
Storlek: 91,8 KB
ID: 2183114

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0055.jpg
Visningar: 2
Storlek: 120,5 KB
ID: 2183115
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om du inte har gjort nå´t särskilt annorlunda, skulle jag ändå misstänka att den fått stryk av en annan hane (tycker den röda ser ut att vara en hane). Ancistrushanar verkar ha en tendens att vara mindre toleranta mot varandra, och även om man tycker att ett 600-liters borde räcka, så kan nog en dominant hane ge en uppkomling en del stryk om den försöker ta över. Och om du inte ser nå´t så´nt på de övriga, särskilt honorna, så skulle jag gissa att det är vad som har hänt. Och på bilderna ser den ju heller inte ut att bete sig som om den vore särskilt sjuk, den äter och så?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Skrev även på facebook där också en trodde den åkt på spö. Självklart kan den gjort det när jag inte sett (tex natten). Men det har verkligen inte hänt något när jag varit hemma. Men ger den sig på hanarna som är x5 större än sig själv så är det i snudd på idioti :P
      Vad jag såg så va den inte framme och åt av zuccinin igår, och det är lite oroväckande. Det va därför jag trodde den va död. Får nog pröva lägga ner lite till och se om jag kan få den att käka.

      Av mina 4 'super red' så är 3 hanar, och denna är en av hanarna ja.

      Men jag får försöka hålla koll på att den äter och se lite vad som händer då!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Om du har ett annat kar skulle du kunna flytta den dit, och se om det läker. Har ett minne av att jag för längese´n själv hade en Ancistrus som fick sår över kroppen, och dog, och att jag tog det som att den fått bitskador av en annan mal, har t.o.m för mig om att jag såg den större malen lägga sig ovanpå den.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Har tyvärr inget annat kar igång just nu. Skulle kunna fixa en balja med en pump. Jag tror jag prövat med att låta den gå kvar och se ifall den äter och hämtar sig lite. Gör den inte det så får jag ta tag i arbetet från helvetet och försöka få upp den från baljan...
          Antar att det inte skulle skada ifall jag saltar om den får gå själv, så det inte blir skit i såren...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Om det är så att den fått stryk, så kommer hanen som gett den skadorna troligtvis inte att ge sig förrän den är död. Eftersom de är mestadels nattaktiva, så är det nog då det har hänt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Jag tror mest på att den fått en bakterieinfektion i slemhuden och isåfall är nog det bästa att placera den i karantänkar där du medicinerar och kör endast cirkpump! Förövrigt så tycker jag samtliga ser lite mysko ut, ingen spänst på fenorna, utan hopdragna... pigga malar brukar spärra upp fenorna mestadels!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Vad för medicin skulle det vara, eller räcker det med salt?

                Har inte tänkt på det med fenorna, försöker komma på om det alltid har varit så eller om det råkade bli så på bilderna... Har en del andra bilder där dom inte ligger med fenorna så, typ:

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0059.jpg
Visningar: 2
Storlek: 102,5 KB
ID: 2140617

                Blir ju lite surt hur som helst, verkar ju helt klart luta åt att få starta upp en balja...

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vanish
                  Skrev även på facebook där också en trodde den åkt på spö. Självklart kan den gjort det när jag inte sett (tex natten). Men det har verkligen inte hänt något när jag varit hemma. Men ger den sig på hanarna som är x5 större än sig själv så är det i snudd på idioti :P
                  Vad jag såg så va den inte framme och åt av zuccinin igår, och det är lite oroväckande. Det va därför jag trodde den va död. Får nog pröva lägga ner lite till och se om jag kan få den att käka.

                  Av mina 4 'super red' så är 3 hanar, och denna är en av hanarna ja.

                  Men jag får försöka hålla koll på att den äter och se lite vad som händer då!
                  Vad är det för facebook-sida du skrivit på?
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ursprungligen postat av SneakySteve
                    Vad är det för facebook-sida du skrivit på?
                    Akvarister heter den tror jag. Bara att ansöka, finns många medlemmar

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vanish
                      Akvarister heter den tror jag. Bara att ansöka, finns många medlemmar
                      Okej soft!
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      Arbetssätt...