Går det att rädda situationen, nu börjar paniken komma..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #16
    Hej,

    Jag tycker mig känna igen liknande scenario från förra och förrförra året. Jag kan gissa vara inne på kommunens vatten i dessa tider. Enligt mina föreningskollegor så är det i dessa tö-is-snö-tider ofta som så att man har i extra mycket "lut" och annat i vattnet över helgerna.Om mina akvarieföreningskollegors teori stämmer så kan detta vara ett problem eftersom det inför helgen inte är så mycket personal i reningsverken och att man då slänger i extra "lut". De rekommenderar att man byter vatten mitt i veckan... Kan det vara så att du bytt vatten under fre-sön?

    Som sagt jag vet inte men för våra akvarier har vi numera vattenbytardagar under veckan och det har då funkat bättre i år (peppar, peppar).

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Ni har gott om översvämningar i Halland just nu. Det är stor risk att kommunen börjat behandla med klor/kloramin på grund av det.
      Översvämningar? Var?
      Jag har iofs inte märkt något, och var Thezzizen bor har jag inte en aning om..
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Thezzizen
        • May 2004
        • 46

        #18
        ja i halland bor jag inte, bytte vatten i söndags senast... Vi bor lite utanför stan och där finns eget litet reningsverk, så vi har kommunalt vatten men ändå inte. Dock brukar vi ha lite mer kalk i vårt vatten jämfört med stadsvattnet.. Men fiskarna har aldrig haft problem med vårt vatten innan, inte i detta akvariet eller tidigare..

        Nä vi får se hur det artar sig... en del rör sig efter mig längs rutan iaf... alltid något..

        Uppdaterar..

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #19
          Ahh...jag läste fel! Det är ansjo som är i Halland, inte du!
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Thezzizen
            • May 2004
            • 46

            #20
            Studerade tetrorna en stund nu, såg över förväntan ut. Dock fick jag syn på min trogna ciklidhona som kröp fram längs botten... Hon har fått utstående och lite dimmiga ögon... ser ju inte lovande ut precis...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Och tyvärr inget som är så ovanligt när det gäller dessa...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                Hur som helst, det jag tänker är, att ifall så många olika fiskar blir drabbade på så kort tid, så liknar det en förgiftning. Sjukdomar brukar vara så allomfattande och ha så snabbt förlopp som det här.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                Arbetssätt...