Vit munsjuka - avliva eller medicinera och smittar det andra, hur undvika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krilo
    • January 2012
    • 4

    Vit munsjuka - avliva eller medicinera och smittar det andra, hur undvika?

    Hej,
    Två av våra nätbarber har fått vita nosar/munnar. Först en och efter två tre dagar en annan också. Inga drottningrasboror har fått än. Vi har amanoräkor i karet också. Karet startades vid nyår.

    Vad gör vi?
    Har läst andra inlägg och nu skulle jag vilja veta hur ni brukar göra.
    Medicin lika dyrt som nya fiskar - dåligt för goda bakteriefloran i karet. Dåligt för miljön och ohälsosamt?
    Kommer alla att gå samma öde till mötes med sjukdomen?
    Hur stärker man fiskarna.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Googla på columnaris och se ifall det kan vara det.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är säkert columnaris (Flavobacterium-infektion). Ja det smittar, ja medicinen är otrevlig, ja det säkraste och billigaste är att avliva smittade fiskar. Ska sanningen fram känner jag faktiskt inte till någon enda medicin man kan köpa i zooaffären som har effekt mot columnaris: det finns massor som påstår sig ha effekt mot "munsvamp" och "fenröta" ( = columnaris), men jag känner inte till något enda fall där någon lyckats bota columnaris med fiskmedicin.

      (Om nån har lyckats bota "munsvamp" eller "fenröta" med fiskmedicin skulle jag hemskt gärna vilja höra vad ni använde - det är en vanlig sjukdom och det är tråkigt att det inte verkar finnas någon lätt-tillgänglig bot.)
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...