Vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Vita prick?

    Imorse när jag tände i karet såg jag att 3 platys hade vita prickar på skjärtfenan, den ena 1 prick, den andra 2 prickar o den 3e 3 prickar, de fanns inte där igår när jag släckte så det har kommit över natten.

    De åt normalt igår och även i morse (ena honan var vid botten tills hon såg att det var mat på gång) o de rör sig normalt o så alla fenor står upp som de ska o de är pigga.

    Igår gjorde jag rent pumpen då den pumpade dåligt, blev et litet vattenbyte då (ca 5 liter av 98 liter) o jag fyllde på med vatten som råkade vara 1 grad varmare än karet är (det ligger på 26 grader) normaltvis fyller jag på med kallt vatten o jag brukar använda vattenberedningsmedel men inte igår då det var så lite vatten.

    Den 4e platyn visar inga symptom ( o inte de 14 1 veckas yngel som simmar där heller) har heller inte sett nått på mina corydoras men då de är albino är det svårt o se på dem, men de var som vanligt.

    Räkor och äppelsnäckor finns där i med och även dessa var som vanligt.

    Kan det vara vita prick? Eller nått annat?

    SKa jag avvakta eller börja behandla? O med vad då?
    Har iaf 1 medicin som det står tar vita prick o det är Medimore, har även sterazin hemma (mot parasiter) o nån som heter nått på m (samma märke som sterazinet en rund vit flaska med lite grönt på), men det står inte att den tar vita prick så.

    Har även salttabletter( man löser upp dem o sen ska fisken badas där i 30 min) även annan medicin jag ej vet namnet på man ska bada fisken i det på samma sett som med saltet (den ska ta bakterier iaf).

    Kan kolla upp vad de heter när jag kommer hem såklart (på jobbet nu).

    Jag kan även flytta över de som visar symptom då jag har en tom balja på 20 liter.

    (min första tråd så blir det fel så ber jag om ursäkt)
  • drlavey
    • October 2011
    • 217

    #2
    Hej, jag kan inte med säkerhet säga att det är vita prick du har men jag kan säga att jag precis har haft det och ett 10 tal fiskar har dött här hemma.

    Den första medicinen jag använde fungerade inte Exit heter den. så jag bytte till Ichthyo medik, den hjälpte lite grann så jag fick ett piller i butiken som jag inte vet vad det heter som jag löste upp och blandade med mat och gav dem!

    Nu verkar det ha gett sig, tydligen håller vita prick på att utveckla sig och blir motståndskraftigt mot de mediciner vi har!

    Men i alla fall börja medicinera direkt, och i det kar de går normalt, du skall medicinera alla fiskar även de som inte har några symtom eftersom man tar död på de som inte sitter på fisken utan de som ligger i sanden osv..

    Höj temp till 28-29 grader och ha i lite salt i vattnet, det har man för att förhindra infektioner på fisken efter att pricken ätit på denne!
    100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
    640 L SA, Bland annat Diskus
    450 L Viktoria ciklider

    Kommentar

    • SemlaoLuffsen
      • November 2011
      • 100

      #3
      Salta kommer jag inte dels pga att corydoras faktist inte mår bra av salt o att jag är emot att salta till sötvattensfisk.

      Höja tempen kommero bli svårt då jag inte har nån doppvärmare

      Kommentar

      • drlavey
        • October 2011
        • 217

        #4
        Pricken är en parasit, den åker upp på fisken o äter! Höjer man temperaturen så sitter den kortare tid på fisken!

        Saltet är ju till för att förhindra infektioner på fisken, hur kan du vara emot det?

        Jag vet att det talas om att de är känsliga mot salt, samtidigt har jag läst om en hel del som haft salt hos dem med gynnsam effekt!
        100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
        640 L SA, Bland annat Diskus
        450 L Viktoria ciklider

        Kommentar

        • SemlaoLuffsen
          • November 2011
          • 100

          #5
          salt botar inga sjukdommar inte i den lilla mäng man har i det hjälper bara osmosen så nej inget salt i stora karet det blri saltbad i sånnafall.

          som sagt utan doppvärmare går det ju inte o öka värmen.

          Kommentar

          Arbetssätt...