Sjuk guld molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peanut
    • October 2011
    • 3

    Sjuk guld molly?

    Hej,

    Vi har just börjat med akvarium, startade upp ett 60 liter för två månader sedan med 3 molly fiskar. Nu har vi 6 molly, 2 svärdbärare, 6 pansarmalar och en mal, alla våra fiskar är rätt så unga och ännu inte fullvuxna. Vi har en hel del växter och matar en gång om dagen med antingen lite flingor och en delad tablett eller frysta räkor, vi gjorde även ett vattenprov för 2 veckor sedan och allt verkade vara ok. Vi byter 15% vatten två gånger i veckan.

    Nu till problemet, vi köpte två guld molly för en vecka sedan och den ena har blivit apatisk, simmar långsamt och äter inte. Hon står helst stilla i ett hörn nära ytan. Vi har sökt efter ytliga symptom men ser inga. Jag fick panik och tänkte att det kanske är nån sjukdom vi fått med oss från akvariebutiken och satte den sjuka fisken i en hink med vatten från akvariet och lite mossa. Men jag oroar mig för att hon kommer att dö av stressen av att sitta i en hink utan värme eller pump, så är det bättre att ha kvar henne i akvariet tills vi vet vad hon lider av? Finns det något "allt i allo" medel man kan ge henne innan man vet vad som felas?

    Den andra guld molly honan simmar glatt omkring och äter som en häst.

    Tacksam för hjälp!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen!

    först o främst tycker jag ni har för mycket fisk i ett så litet kar.

    ni stressar nog fisken mer genom att ha den i en spann. så jag skulle hellre ha henne i stora karet.

    ibland får man "måndagsexemplar" tyvärr. svårt att veta vad de lider av. kanske bara utstötta. inte så mycket att göra. men pyttsa i ett par matskedar salt i karet o se om det hjälper.

    Kommentar

    • Peanut
      • October 2011
      • 3

      #3
      Tack för ert svar!

      Just nu är våra fiskar som sagt mycket små, alla är runt 2-4 cm, inklusive vår bäbis mal, och vår tanke är att skaffa ett större akvarium när vi blir lite varm i kläderna. Men jag trodde det gick bra att ha lite fler när dom lever på olika nivåer? Stämmer inte det eller?

      Sen har jag även hört att salt i vattnet inte är en bra idé när man har pansarmalar? Är det inte bättre då att behandla henne med salt i hinken och sen sätta tillbaka henne med de andra?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        asså det är lättare att sköta om ett större kar än ett mindre. jag tycker inte att man som ny akvarist ska börja med ett kar under 100L. ett mindre kar är svårare att få bra balans i.

        nja det där med olika nivåer stämmer väl till viss del men både svärdbärare o molly lever ju på samma nivå.o 8 st i 60L är rätt tajt.

        malarna fixar nog lite salt i karet. jag skulle behandla i det stora

        Kommentar

        • Peanut
          • October 2011
          • 3

          #5
          Tack för hjälpen!

          Då får vi lugna ned oss med fisk-handlandet och börja tänka på större tank när de blir större. ^^ Jag provar sätta i lite salt så får vi hoppas alla blir friska och krya!

          Kommentar

          Arbetssätt...