vägsalt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goamarie
    • March 2011
    • 38

    vägsalt

    Finns det nån möjlighet att använda sånt tösalt i säck vid vita prick t ex

    jag fick en massa över när jag bytte jobb för några år sen... och iom jag bor i lght och hyrstall så behöver jag inte använda det så det bara ligger....

    har för mig att det är CaCl2 ist för NaCl i vägsalt så det går kanske inte?
    Senast redigerad av goamarie; 26 August 2011, 09:28.
    (\__/)
    (='.'=) This is Bunny. Copy and paste
    (")_(") bunny into your signature to help him gain world dominat
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hmm jag skulle inte. men kan inte säga varför, men känns inte bra bara

    Kommentar

    • doktorn
      • February 2009
      • 109

      #3
      Vägsalt är kristalliniskt salt från berg. Inte bra för akvarium i mina ögon.
      Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av doktorn
        Vägsalt är kristalliniskt salt från berg. Inte bra för akvarium i mina ögon.

        inte alls säkert.

        vägsalt kan vara vad för skit som helst....nästan iaf.

        innehåller dessutom ofta en massa annat skit än "salt"


        ingen bra idé i kar.....


        samtidigt.......hur mycket salt skall man ha ??

        om det är ett normalt sötvatten så skall det ju enbart vara tillfälligt vid vissa sjukdomar.

        och då kanske det går 1-2-3 dl över en 4 veckors period.

        vad kostar normalt bordssalt per kilo.....15 spänn kanske......räcker ju läääänge....




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • doktorn
          • February 2009
          • 109

          #5
          Summa summarum - våra svar ledde till samma sak, eller?
          Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


          Kommentar

          • Allroad
            • November 2009
            • 50

            #6
            doktorn: vägsalt är oftast MagCl eller CaCl2 och ska ej ner i ett akvarium. Vägsaltkvalitet av dessa produkter innehåller också ofta höga halter av föroreningar jämfört med dito av livsmedelskvalitet. Det är ofta upparbetad biprodukt/avfall från annan produktion av t ex soda och är sällan något som kommer direkt från naturen.

            Kommentar

            • doktorn
              • February 2009
              • 109

              #7
              Nu kan det möjligen vara jag som är korkad, men var det inte det jag skrev? Att det INTE ska ner i akvariumet. Vad sen vägsaltet i minsta beståndsdel innehåller var inte fokuset och för mig fullständigt ointressant. Tack ändå för formlerna.
              Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Ursprungligen postat av doktorn
                Nu kan det möjligen vara jag som är korkad, men var det inte det jag skrev? Att det INTE ska ner i akvariumet. Vad sen vägsaltet i minsta beståndsdel innehåller var inte fokuset och för mig fullständigt ointressant. Tack ändå för formlerna.
                Jo givetvis blev svaren de samma, men om jag hade varit ts hade jag uppskattat och fått det bekräftat av flera

                Det är trots allt ett forum som tillåter att alla kommenterar och desto fler svar som skrivs bidrar samtidigt (förhoppningsvis) till en mer sanningsenlig slutsats.
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Allroad
                  • November 2009
                  • 50

                  #9
                  Trodde att signatur "doktorn" innebar att multipla, empiriska argument uppskattades. Feltolkning av mig, sorry.

                  Kommentar

                  • doktorn
                    • February 2009
                    • 109

                    #10
                    Allroad. Jag uppskattar faktiskt ditt svar. Jag kom i diskussion igår kring fetta ämne, och använde mig av dina fakta. Självklart uppskattar jag ditt svar. Jag uttryckte mig lite klumpig igår.
                    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                    Kommentar

                    Arbetssätt...