Vad är det för något? o_o'

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Vad är det för något? o_o'

    1/ Hur stort är akvariet? 54 Liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Aquael Fan-1 plus ,
    3/ När startade du akvariet? Ett år sedan ungefär.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Elva neontetror (en dog) ca 4cm , 1 fullvuxen guppyhona och ett yngel på 1.5 cm , 2 yoyo/pakistanbotio varav 5 cm , 1 ancistrus ca 5 cm. allt är ögonmått
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? ca 7 av oskänd sort (snabbväxande) , och ca 7 av en gran-liknande sort.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet bara att ph't ligger på ungefär 6.2
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Har inga tester just nu ,
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Byter mellan 16-18 liter. Byter en gång i veckan , i bland var 5/6:e dag.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? För sex dagar sedan, 18 liter.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Bara kokat rötterna som låg i från början och la dem på en ny plats.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? 2 botior. Höll dem inte i någon karantän. symptomen kom dagar tidigare.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Tror inte det, komunen har bara stängt av varmvattnet för att renovera nånting med beredaren. Fast en gång för ca ett halvår sedan var det ett läcka i ett rör som smutsade ner vattnet.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder varge , en tredjedel av en fodertablett och en fjärdedel av en algtablett. Matar oftast varge dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? För några månad sedan såg jag att en neontetra hade någonting som stack upp från överläppen. Brydde mig inte så mycket om det då och någon månad efter det så såg jag att en annan neon hade någon mindre vit böld på munnen. Trodde att det var någon ofarligt då jag hörde att man skulle låta 'naturen sköta sitt' . Men förra veckan så såg jag att de två neontetrorna böld hade blivit större och vitare och att en annan neon också har fått en vit böld på överläppen. De är lite smalare än de andra neonerna.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? En neontetra försvann mystiskt under natten , antar att den dog och att malen tog den.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Förr så kunde de smittade simma 'undan' och vara bakom någon växt. Men nu simmar de runt med de andra.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. De har som sagt en vit böld på överläppen, halvt så stor som deras öga typ. Bölden är inte 'bommulsaktig' utan en rund prick.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Medicinerade med aquafuran, Blev inget resultat. De har fortfarande kvar bölden. En neontetra försvann dock.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Som jag skrev tidigare; började med en neontetra för några månader sedan , sedan en till och nu en till..
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Tar bort så fort jag kan. Men oftast så dör de under natten och då har antagligen ancistrusen varit före. Rannsakar så noga jag kan när jag ser att en fisk är borta. Men brukar oftast inte ge något resultat.

    Så, vad kan det vara tror ni?
    Kan tyvär inte ta någon bild då de är snabba som satan :s
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Jag har sett det innan men vet inte riktigt vad det kan vara. Det enda jag tänker på som det kanske kan vara är någon form av svamp. se om de andra experterna på forumet snappar upp tråden så får du se om de kan.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • MsDimitri
      • July 2011
      • 140

      #3
      Tack i alla fall!
      Någon annan som vet?!


      Har i alla fall tagit bort två av tre som visar symptom. Den tredje vill verkligen inte bli fångar & dödad.
      I morgon åker jag & köper nått medel mot parasiter i vilket fall och får leta mig fram till rätt behandling.. usch, vita prick & alla angrepp mot fiskar är det värsta som finns. -.-


      edit: Kan också påpeka att de flesta av neonerna har alltid haft olika former av 'skav' på stjärtfenorna. En neon verkar också ha blivit biten i fenan och är vitare runt 'bettet'. Detta har hänt tidigare fast har då läkt efter några månader.
      Senast redigerad av MsDimitri; 24 August 2011, 19:40.

      Kommentar

      Arbetssätt...