Nyinköpta kardinaltetror dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jegra
    • February 2005
    • 19

    Nyinköpta kardinaltetror dör

    Har ett 160l akvarium med bl.a. 15 kardinaltetror.

    Idag köpte jag 10st till för att utöka stimmet, köpte från samma butik som vanligt och fiskarna i butiken såg ok ut, lite tunna men det brukar ju vara ganska lätt åtgärda.

    Noterade att de redan när han lastade över dem i "burken" vände sig upp och ner och såg döda ut, men de vände sig rätt efter att det lugnat ner sig. Utom en som fortsatte ha problem vilket jag påpekade och han tog ur den igen. Killen menade att de alltid betedde sig så här och att när man satte tillbaka dem i akvariet mådde de bra igen. Han noterade dock att den jag påpekat såg rätt krasslig ut. Jag har inte sett dem reagera så här starkt tidigare men kände inte att jag var tillräckligt säker på saken för att argumentera.

    Åkte hem med fiskarna och när jag räknar igenom dem är dom bara nio, vilket är något som är lätt hänt så det tänkte jag bara att jag går ner i morgon och säger till så löser det sig säkert.

    När fiskarna nu är nere i akvariet (införda enligt vanlig rutin med invänjning etc.) är flera riktigt dåliga och kan inte vända sig rätt, två dör rakt av, två får jag avliva inom fem minuter från isläpp eftersom de inte kan vända sig rätt. Hittade nyss en femte halvdöd som jag avlivade, inom två timmar från hemkomst. Resterande fyra är bleka men verkar finna sig tillrätta i stimmet så jag hoppas de om någon dag ska ha hunnit äta upp sig lite och komma igång.

    Inser ju nu att jag borde tagit varningssignalen och satt de här i karantän, men som sagt, de såg friska och krya ut med bra färg i butiken, annars hade jag ju aldrig köpt dem.

    Men är det någon som har liknande erfarenhet och vad sjutton kan det bero på att de inte klarar stressen över huvud taget. Tid från butik till att de i sina påsar sattes i akvariet för temputjämning kan ha varit 30 min.
    Senast redigerad av Jegra; 09 August 2011, 15:23. Anledning: Tillägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Ursprungligen postat av Jegra
    Har ett 160l akvarium med bl.a. 15 kardinaltetror.

    Idag köpte jag 10st till för att utöka stimmet, köpte från samma butik som vanligt och fiskarna i butiken såg ok ut, lite tunna men det brukar ju vara ganska lätt åtgärda.

    Noterade att de redan när han lastade över dem i "burken" vände sig upp och ner och såg döda ut, men de vände sig rätt efter att det lugnat ner sig. Utom en som fortsatte ha problem vilket jag påpekade och han tog ur den igen. Killen menade att de alltid betedde sig så här och att när man satte tillbaka dem i akvariet mådde de bra igen. Han noterade dock att den jag påpekat såg rätt krasslig ut.

    Åkte hem med fiskarna och när jag räknar igenom dem är dom bara nio, vilket är något som är lätt hänt så det tänkte jag bara att jag går ner i morgon och säger till så löser det sig säkert.

    När fiskarna nu är nere i akvariet (införda enligt vanlig rutin med invänjning etc.) är flera riktigt dåliga och kan inte vända sig rätt, två dör rakt av, två får jag avliva inom fem minuter från isläpp eftersom de inte kan vända sig rätt. Hittade nyss en femte halvdöd som jag avlivade, inom två timmar från hemkomst.

    Inser ju nu att jag borde tagit varningssignalen och satt de här i karantän, men som sagt, de såg friska och krya ut med bra färg i butiken, annars hade jag ju aldrig köpt dem.

    Men är det någon som har liknande erfarenhet och vad sjutton kan det bero på att de inte klarar stressen över huvud taget. Tid från butik till att de i sina påsar sattes i akvariet för temputjämning kan ha varit 30 min.
    Jag har varit med om det, och nuförtiden har jag inga kardinaltetror överhuvudtaget i mina kar. Alldeles för mycket problem med dem. Svårt att säga vad som är orsaken men dessa firrar verkar vara känsliga.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Jegra
      • February 2005
      • 19

      #3
      Vet att många upplevt dem som känsliga, men de jag köpt tidigare från den butiken har klarat sig riktigt bra och är faktiskt jättefina så det kanske är att jag haft ovanlig tur med dem förut?

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        neonsjukan



        eller?

        Kommentar

        • Jegra
          • February 2005
          • 19

          #5
          *muttrar och svär* Det hoppas jag f-n inte!

          Kommentar

          Arbetssätt...