Mager wagtail platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliaros

    Mager wagtail platy

    Hejsan,

    Vet inte riktigt vart jag ska posta den här tråden, men jag kör här. Firren i fråga är "inte sjuk", men..

    Iaf så fick min sambo (man ska väl kompromissa i ett förhållande?) välja en "röd rolig fisk" till karet med scalarer för att jag skulle få köpa ett stim pansarmalar, och det blev wagtail platy. Har ett stim på 9 st plus en vanlig platy som fick haka på.

    Inga tecken på någon form av ohälsa i karet, men en av platysarna är så sinnessjukt mager. Det är väl säkert så att det är en svagare individ, men.. Jag vill inte att den lille ska dö, trots att jag helst inte vill ha några platys alls i karet haha!

    Den är aktiv och äter, men får inte i sig tillräckligt. Har matat 2 ggr per dag nu och slutat ha en matfri dag, och den är väl marginellt bättre men fortfarande alldeles för mager. Och dom andra platysarna blir riktiga tjocksmockar..

    Jag har ett räkkar på 19 liter oxå, är den bästa lösningen att flytta den dit och mata upp den, eller kan det innebära för mycket stress så den dukar under av det? Eller kan jag sätta den i ett yngelkar i nuvarande och mata upp den där? Vad skulle ni ha gjort?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Gäst; 09 August 2011, 13:03.
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    #2
    Skulle kunna vara ringmask. Hur är dens avföring?

    När fiskar får ringmask så äter de mycket och är ofta hungrig men blir ändå smal. Ett annat symptom är att deras avföring är blek , trådig osv..

    Kommentar

    • Sliaros

      #3
      Ser bra ut, vad jag lyckats se. Men mja, den äter inte mycket. Oftast så drar den iväg till andra sidan karet när de får mat, och så äter den enstaka bitar. Ganska stor variation på maten, så nåt borde ju falla i smaken tycker jag. Varvar mellan Supervit, Tetra Pro med högt proteininnehåll, algtabletter, räkmix, svarta + röda mygglarver och grönsaker som smasko nån gång ibland.. I vanliga fall en matning per dag och en matfri dag i veckan, men de senaste dagarna har jag som sagt ökat. Vill dock inte göra det i längden.

      Kommentar

      Arbetssätt...