Vit böld på munne? :-O Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popruta
    • July 2011
    • 33

    Vit böld på munne? :-O Hjälp!

    Upptäckte precis att en av våra tetror har en vit böld på munnen

    Är det den där vita pricksjukan eller något annat?

    Den är i karantän nu. Men jag antar att dom andra fiskarna är smittade? Ingen annan har en sån böld iaf.

    Bilder:



    Vad ska jag göra?

    Här är en bild uppifrån:
    Senast redigerad av Popruta; 31 July 2011, 20:02.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ta bort den är mitt råd, även allmäntillståndet ser inte riktigt 100 ut på fisken.
    Jag har sett detta på tetror förr, vad det är vet jag inte, men det blev inte bra iaf utan dessa fick tas bort.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Popruta
      • July 2011
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ta bort den är mitt råd, även allmäntillståndet ser inte riktigt 100 ut på fisken.
      Jag har sett detta på tetror förr, vad det är vet jag inte, men det blev inte bra iaf utan dessa fick tas bort.
      Ja, vi har avlivat den nu

      Hoppas det inte smittas...

      Kommentar

      • Popruta
        • July 2011
        • 33

        #4
        Så du tror inte det är pricksjukan?

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Nix, jag tror inte detta, då detta var en böld och inte en prick

          Vita prick ser ut som vita pytteprickar främst på fenorna.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Popruta
            • July 2011
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Nix, jag tror inte detta, då detta var en böld och inte en prick

            Vita prick ser ut som vita pytteprickar främst på fenorna.
            Skönt det iaf.

            Efter lite efterforskning så tror vi att det kan vara något slags svampangrepp, så nu ska det behandlas med lite salt i akvariet så dom andra fiskarna förhoppningsvis slipper.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Salt hjälper tyvärr inte mot angreppet, utan de fiskar jag sett som drabbats av detta dog 100%.
              Håll en koll på dina övriga tetror, risken finns att det redan är för sent då alla inte insjuknar samtidigt...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Popruta
                • July 2011
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Salt hjälper tyvärr inte mot angreppet, utan de fiskar jag sett som drabbats av detta dog 100%.
                Håll en koll på dina övriga tetror, risken finns att det redan är för sent då alla inte insjuknar samtidigt...
                Ja, vi ska ha stenkoll. Dom som får bölder eller där det syns kommer jag avlägsna från akvariet. :-(

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Risken finns att det blir alla tetrorna, affären där jag hjälpte till i fick detta bland kardinaltetrorna, som drabbades en efter en. De magrade ganska snabbt av, och det var bara att sanera hela karet.
                  Bland 200 kardinaler som man försökte ta bort de drabbade med nya fall hela tiden var inte det roligaste man kunde hitta på...

                  Nu säger jag inte att det är detta din fisk drabbats av, men risken finns och jag håller tummarna på att det inte är det.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Popruta
                    • July 2011
                    • 33

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Risken finns att det blir alla tetrorna, affären där jag hjälpte till i fick detta bland kardinaltetrorna, som drabbades en efter en. De magrade ganska snabbt av, och det var bara att sanera hela karet.
                    Bland 200 kardinaler som man försökte ta bort de drabbade med nya fall hela tiden var inte det roligaste man kunde hitta på...

                    Nu säger jag inte att det är detta din fisk drabbats av, men risken finns och jag håller tummarna på att det inte är det.
                    Om det skulle vara så, hur sanerar jag karet då? Vart gör jag av dom andra fiskarna så länge?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det karet som tetrorna gick i tömde vi ur sanden, kokade den samt sköljde ur karet. Sedan fick det stå utan fisk men med vatten ett par veckor innan det kom fisk i karet igen. De övriga fiskarna i karet drabbades inte, det var Corydoras och Ancistrus som fick gå i karantän en månad innan de friskförklarades.
                      Jag önskar att jag kunde hjälpa dig med vad orsaken är, kanske någon annan kan det?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Popruta
                        • July 2011
                        • 33

                        #12
                        Tack för hjälpen!

                        Jag hoppas att dom andra fiskarna klarar sig. :-/

                        Krisar det totalt kanske man kan köpa ett till litet akvarium som dom andra fiskarna (om inte dom också dör :-( Men alla andra fiskar är jättepigga och glada, ena platyn är supergravid också, jag ser äggen!) Kan bo i medan det stora gottar till sig.

                        Känns lite tråkigt, säkert mitt eget fel... väntade för kort tid innan jag släppte ner tetrorna tror jag, akvariet var kanske bara 7 dagar eller så.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Även om du har haft lite bråttom ska du inte lasta dig själv för detta, troligen har fisken haft med sig sjukdomen redan när den kom hem till dig. Du har ingen möjlighet att kolla med affären hur deras tetror ser ut?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Popruta
                            • July 2011
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Även om du har haft lite bråttom ska du inte lasta dig själv för detta, troligen har fisken haft med sig sjukdomen redan när den kom hem till dig. Du har ingen möjlighet att kolla med affären hur deras tetror ser ut?
                            Jo jag kan kanske ringa och höra. Köpte på Djurmagazinet.
                            Tycker egentligen inte dom är så bra, ser döda fiskar i vissa akvarier och dom verkar inte läsa sina egna rasbeskrivningar för dom har fiskar som trivs med mkt växter i ett akvarium med typ en blomma osv.

                            Men vi har ingen renodlad akvariebutik här (Västerås) såvitt jag vet... :-/ och lite långt att transportera fisk i påse från t.ex. stockholm...

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Att det inte är så mycket växter i ett akvarium i en affär är inte så konstigt, det blir så mycket svårare att fånga fisk som ska säljas då. Att det annars ser trevligare ut med ett planterat kar är en annan femma, växter är aldrig fel.
                              Det bästa du kan göra om du ser döda fiskar är att du talar om det för de som jobbar där, det är inte säkert att de har sett den/dem och när kunderna påpekar sådant är det ganska otrevligt och de förhoppningsvis skärper sig.

                              Det bästa är om du kan åka dit och titta på deras fisk i karet, om det är någon drabbad där. Är det den sjukdomen jag råkade ut för lär det vara någon/några drabbade även hos affären. Kolla isf om där är några tetror som är markant smalare än de övriga, då lär du se dessa "bölder" på dem. Nu hoppas jag att du inte hittar några, för både din och affärens skull!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...