snurrig skalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    snurrig skalar

    Min ena guldskalar /honan/ har svårt att styra, hon rullar runt mest hela tiden.
    För övrigt ser hon normal ut, och tar maten.
    Vattenvärdena mättes igår och är perfekta.

    Finns det något jag kan göra? Kan det var simblåsan som krånglar och i så fall kan det gå över?
    Tacksam om någon här kan ge lite info och råd.

    Mina bilder
    Min zoon
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Är det inte nästan alltid nitrit eller annat gift när de beteer sig konstigt?

    Hur mycket fiskar har du, hur stort akvarium, hur mycket matar du, Vad har du för filtrering, hur ofta/mycket vatten byter du? Elementära frågor men svårt för oss att veta hur andra sköter sina akvarium och lämnar du "fel" svar på någon av frågorna ovan så kommer dina fiskar alltid att riskera att bli sjuka.

    Det finns ett formulär Kjell har ordnat för att vi andra ska kunna ställa diagnos.
    Senast redigerad av sme_h; 30 July 2011, 12:02.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack för ditt svar.
      Som jag skrev så är värdena bra, nitrit och nitrat 0.
      Det där formuläret vet jag om och har oxå använt en gång. Men jag tycker inte att jag fick nån vidare hjälp därav.
      Så därför hoppade jag över det.
      Jag undrar bara om problem med simblåsan kan gå tillbaks, om det är ngt tillfälligt.

      Eftersom fiskarna mår bra för övrigt och det inte varit några problem så är det lite konstigt.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan vara luft i magen om de tex har fått torrfoder vid ytan och får på så sätt in luften. Mata sparsamt ett par dagar med blötlagt foder och se om det blir bättre. Är det simblåsan som är vajsing med är risken stor att du får ta bort skalaren...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ja, fiskarna får torrfoder, varierat med fryst mat också. Men det får ju alla och ingen annan firre cirkulerar!
          Det är det jag undrar, om det vore fel med vattnet/miljön borde väl många fiskar reagerar - eller?
          Skalaren ser inte svullen ut på buken.
          Varför blir det fel på simblåsan?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det kan vara en av fiskarna som är lite låg och nedsatt vid något tillfället och då drabbas den lättare av något oönskat. Likadant med tex vita prick, som ofta bryter ut vid stress eller liknande.
            Det är mer eller mindre omöjligt att svara exakt vad det kan vara som orsakar vissa tillstånd, så det är bara gissningar som kanske träffar in och det då ev. hjälper fisken. Det är lite lättare att diagnostisera som tidigaer nämts vita prick då det syns, invärtes problem är det värre med.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Tack för att du svarade.
              Jo, det är väl så. Ibland är det någon som är nedsatt och det är klart att då blir den drabbad. Men just den här fisken har inte verkat dålig/nedsatt. Men någon expert hade kanske sett det tidigare. Jag ser det nu.
              Hon lever idag, snurrar vidare om än något lugnare. Ibland hittar hon någon växt att vistas i och får väl lite vila där. Jag lider av att se henne rulla runt sådär. Men vill inte ta bort henne.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är inte så konstigt, det är ändå ett levande väsen som man har i karet och som man fäster sig vid. Hon kanske repar sig, jag ska hålla mina tummar med!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Hmmm... Jag undrar det jag. Hoppas förstås. Hon är jättefin, egentligen. Skalarer är väldigt sociala har vi märkt. De vill vara med o titta jämt.
                  Hur länge orkar den stackaren att snurra runt? Borde jag lägga henne i separat liten burk med lite växter i? Men det stressar väl henne ännu värre. Jag tänker på om det är ngt fel som smittar de andra fiskarna.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag tror inte det är något smittsamt, och som du säger är det säkert mer stressande att håva upp henne till ett eget kar. Du bör nog även fundera på att ta bort henne om det inte bättrar sig under de närmsta dagarna...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Min lilla cirkusprincessa lever idag också! Hon t o m har gått ner i varv. Inte alls lika mycket snurrande. Nu kan hon stå helt still och ser fullkomligt normal ut om hon inte simmar. Det är när hon försöker simma som det är vingligt och går runt, om än mycket lugnare.
                      Hon får stanna kvar ett tag till. Det känns hoppfullt.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Paracheirodon axelrodi
                        • September 2009
                        • 85

                        #12
                        Nu vill inte jag vara en olyckskorp men jag fick samma symtom på en av mina glasmalar och den kilade vidare efter en vecka :'(

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          Jag tar verkligen inte ut ngt i förskott. Men gläder mej åt att hon åtminstone slipper snurra så jättemycket. En liten förbättring tycks det som. Men man vet aldrig...

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            En rapport om min skalarhona. Hon har slutat snurra och simmar mer eller mindre normalt nu. Inte lika fort, men stabilt.
                            Det händer ngn enstaka gång att hon tippar lite så nosen kommer nedåt. Men hon rättar upp sej genast. Jag tycker det är väldigt positivt. Hon kanske fick en stroke häromdan och är på bättringsvägen? Jag hoppas vidare...
                            Senast redigerad av svea; 03 August 2011, 21:23. Anledning: -

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Kul att höra! Hoppas det fortsätter så =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...