Sjuk guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hazze
    • October 2002
    • 11

    Sjuk guppy

    Min ena guppy har svullnat upp och blivit "luddig". En annan har fått som en röd tumör på sidan ,övriga fiskar verkar må bra. Har provat med salt, samt fick någon typ av medicin i tablettform av killen i fiskaffären. Denna (tabletten alltså, inte killen) släpptes ner likt en treo i vattnet. Men fiskarna är fortfarande sjuka. Någon som har ett tips att ge så att jag kan hjälpa mina små sjuklingar.
    Mvh Hazzes Tjej!
  • Lisaplisa
    • May 2003
    • 75

    #2
    Hej, jag har haft guppys ett tag och stött på lite sjukdomar. Vad menar du med luddig? Om den är helt täckt eller om det är i fläckar kan det vara olika saker. Jag har också haft en guppy med en röd fläck, som ett sår på sidan. Den dog efter ett tag. Allt jag kan rekommendera är att plocka ur dem så att de inte kan smitta ner resten av fiskarna. Mediciner kan ta ganska länge att fungera, på väldigt sjuka fiskar kan det vara för sent, men det kan ju hjälpa de andra att inte bli dåliga.
    Lycka till
    140 L honungsgurami, ancistrus
    45 L guppys
    15 L karantän el. lek

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      För lite mer än en månad sedan dog min guppyhane. Han hade nån röd fläck på sidan & fjällen stog ut så det såg ut som ludd... Jag vet inte vad det var, men det smittade tydligen inte.

      Lycka till!! Mvh Denise
      Denise

      Kommentar

      • elaaa
        • February 2006
        • 62

        #4
        det låter som vattenbuksot..fjällen står ut och ögoneon blir större och så ser det luddig och slämmig ut..det smittar!! det är inre organen som förstörs då..man kan itne göra nått åt det..avliva den direkt..min ena gubby fick det igår
        Elin

        Kommentar

        Arbetssätt...