HJÄLP!!! Är det förstoppning eller bukvattensot?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iqaluk
    • April 2011
    • 6

HJÄLP!!! Är det förstoppning eller bukvattensot?

Texten är borttagen av personliga skäl
    Senast redigerad av Iqaluk; 18 April 2013, 14:52.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

En anledning kan vara för mycket fisk till karets storlek, att de sedan kom i ett nytt kar samtidigt gör inte saken bättre.
    Matar du med torrfoder så har kampfisken kanske fått i sig lite för mycket luft mot vad som är bra, om den repar sig kan du prova att blötlägga fodret först och se om problemen kvarstår.

Först bör du mäta med dropptest vad du har för vattenvärden, minst pH och nitrit.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Jag tror att "berra" kan ha fått en inre infektion och han är då inflammerad och buken blir full med var! Orsak är oftast att den utsatts för ogynsamma förhållanden!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av Iqaluk
        NO3 - 10
        NO2- 0
        GH - 16d (inte så bra)
        KH - 6d
        PH - 7.2

(5 in 1) De brukar visa rätt hos mig. Behöver han rapa/fisa kanske.

Det är mer än en månad sedan alla kom i samtidigt i nytt vatten. Allt är bra nu, förutom just kampfisken
        Vad är det som säger att de värdena visar rätt, sådana stickor brukar bara vara visande och inget man bör förlita sig på.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Vad får du ut av det då?
          Ingenting egentligen. Så länge inte proverna är tagna med ett bra dropptest litar jag inte på dem, tyvärr.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Om du utgår från att det stämmer då?
            Nja, snarare tvärtom. Jag utgår från att de värdena inte är riktiga innan de är mätta med ett bra dropptest.
            Det är inte på något vis att jag inte tror på dig, utan jag vet av erfarenhet att dessa mätstickor brukar visa alldeles för mycket fel för att jag ska känna mig trygg med dem...
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Det var du som började ifrågasätta, så ta och lugna ner dig ett par hekto!

Vad jag är ute efter är om nitritet verkligen ligger på noll, har man nitrit i karet finns det stor risk att fiskarna inte mår bra. Mäter man då med en sticka som visar noll, men värdet är i verkligheten högre ger jag inte mycket för dessa stickor.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Vad jag frågar efter är diagnos och behandling, inte om proverna är rätt eller fel.
                Du tror inte det kan höra ihop då?

Om nu stickorna visade att du hade ammoniak vid ett tidigare tillfälle kanske de visade som exempel (OBS! exempel)10, men hade man då tagit ett prov med ett bra dropptest hade det kanske visat 20. Det är det jag menar, de ger en fingervisning men är inte såpass exakta att man kan förlita sig på dem.
                Men jag hoppas det löser sig för din fisk, och lycka till!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Tack så mycket - skulle det vara mycket ammoniak så luktas det
                  Det behövs egentligen ingen provsticka för att komma fram till det

Menmen, vi får väl se, jag kan väl ta en svängom hos någon som har ett bra test
                  Ja eller hellre så säkerställer du att du har en kraftfull biologisk filtrering genom att använda ett filter med stor filteryta (i ditt fall ca 0,5-1L)! Då slipper du att hålla på och mäta!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• tomaasbark
                    • July 2011
                    • 1

Det är ett helt annat ämne om stickorna funkar eller inte för dig, men vad har det med Berras sjukdom att göra?

Du frågade efter nitrit och det ÄR verkligen 0 och ph är 7.2 - vattnet i Dalby är ännu mer neutralt. I vilket fall som helst, jag är en fattig ungdom och har inte råd med några dyra tester för tillfället. Stickorna mäter rätt enligt mig och det kvittar förresten, för som sagt:

VAD HAR DET MED SJUKDOMEN ATT GÖRA??? Förklarar du så förstår jag
                    Tera Online Gold Tera Money

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av tomaasbark
                      Det är ett helt annat ämne om stickorna funkar eller inte för dig, men vad har det med Berras sjukdom att göra?

Du frågade efter nitrit och det ÄR verkligen 0 och ph är 7.2 - vattnet i Dalby är ännu mer neutralt. I vilket fall som helst, jag är en fattig ungdom och har inte råd med några dyra tester för tillfället. Stickorna mäter rätt enligt mig och det kvittar förresten, för som sagt:

VAD HAR DET MED SJUKDOMEN ATT GÖRA??? Förklarar du så förstår jag
                      De allra flesta sjukdomar (säkert 99%) kan härledas ur förhållandena i akvariet (vattenvärden, sällskapet, inredningen, felaktig kost etc.) och att fiskar transporterats och därför är det förstås viktigt att veta vattenvärdena.

Så en sjukdom ställer 2 frågor
                      1/ hur kan man kurera "förstoppning"
                      2/ varför blev fisken sjuk (om man inte löser detta problem så kommer sjukdomen att komma tillbaka)

1/ I regel beror denna sjukdom på en felaktig kost och drar man ner på matningen så brukar det ofta lösa sig av sig själv. Sedan verkar det också som om Emtrylvet (som man använder mot bukvattensot) också har en positiv effekt, men all medicinering i ett akvarium försämrar vattenvärdena och jag tycker nog inte att mann skall medicinera i huvudakvariet utan använda ett karantänsakvarium för detta
                      2/ Du måste som sagt reda ut orsaken till att den blir sjuk annars är risken stor att sjukdomen kommer tillbaka igen

Sedan tycker jag rent allmänt att det är lite underligt att man har råd att köpa ett akvarium med fiskar, men inte att köpa tester så att man kan kolla vattenvärdena på ett bra sätt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Finns Emtrylvet i akvarieaffärerna här i Skåne? Vi har nämligen många affärer, men likartat sortiment i alla
                        Emtrylvet kan man endast få på recept uteskriven av en veterinär - men glöm det. Det kostar mer än vad testerna gör
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Köper man alla testerna så lär man ju inte ha råd med medicinen.

Ett bättre förslag, tack
                          Om man har koll på sitt vatten, behöver man inte köpa några mediciner. Jag har igång ca. 4.000 liter vatten i mina akvarier och jag har inte lagt ett öre på mediciner de senaste 10 åren.
                          Jo förresten jag köpte en flaska med vita prickmedicin (detta efterom om man har vita prick så skall man medicinera omedelbums så den vill jag ha hemma) för ca. 5 år sedan och den ligger fortfarande oöppnad i kylskåpet.

Sedan vet jag inte vad du menar - med "Ett bättre förslag tack". Jag gav dig ett förslag på en medicin som jag vet har fungerat - det är upp till dig att avgöra om du vill köpa den eller inte. Eller så struntar du i att köpa medicinen och hoppas på turen att förstoppningen går tillbaka.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

!

Nu får du ge dig igaluk! Ska du besöka forumet får du skärpa till dig du betér dig som en mupp!
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Jag fick ett mycket bra svår från kampfisk.se:

Förstoppning

Förekomst: Vanligt
                              Symtom: Svag aptit, svullen magsektion, inaktivitet, färglös kropp, trådig avföring.
                              Orsak: Felaktig kost, över matning.
                              Behandling: Undvik matning flera dagar. Mata med levande foder ett tag efter detta. Gå gradvis tillbaks till kommericiellt foder.
                              Så bra då. Att den vanligaste orsaken till förstoppning var felaktig kost och att det i regel brukar rätta till sig om man drar ned på kosten skrev jag redan i inlägg 11 i denna tråd.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...