Boliviansk fjärilsciklid beter sig konstigt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • missDementia
    • June 2011
    • 24

    Boliviansk fjärilsciklid beter sig konstigt...

    Min lilla bolivianska fjärilsciklid gömmer sig i ett hörn sedan ett par dagar. Hon kommer ut jättefort och äter ibland, och sen snabbt tillbaks till gömstället. Sista dagen har hon dock inte kommit fram och ätit heller...
    Jag tyckerdet ser ut som hon tappat lite färg och håller fenorna tätt intill kroppen...
    resten av fiskarna ser pigga och krya ut.

    Kan det vara något fel?
    Först slog mig tanken på att hon lagt ägg, men jag ser inga ägg... hur ser dom ut? kan ju vara isåfall om hon lagt dem på gruset och jag inte kan se dem. Gruset är grå/beige/vitt.

    Hon är dessutom inte så stor än, ca 4-5 cm... jag har haft henne en månad.
    (osäker på könet med, men förmodligen en tjej då hon inte är lika stor som de som jag tror är karlar hihi)

    Hjälp? blir orolig om hon är sjuk, vill ju inte att hon ska smitta ner de andra heller.
    Endast döda fiskar flyter med strömmen
  • missDementia
    • June 2011
    • 24

    #2
    Ikväll nrä jag matade kom hon ut och åt igen snabbt. är snabb som attan så det verkar ju inte vara så att hon mår dåligt då? Fast hon håller sig nere vid botten helst, bara en snabb sväng upp och snappa upp en matflinga och ner igen.. hm. mkt skumt som sagt!
    Endast döda fiskar flyter med strömmen

    Kommentar

    • missDementia
      • June 2011
      • 24

      #3
      nu var jag inne och micklade lite med filtret, hon gömmer sig under pumpen, så då flyttade hon på sig, men fortsatte hålla sig nere vid botten bara på ett annat ställe en stund, tills läget var lugnare under pumpen, då är hon tebaks illa kvickt. hm. asså e så skumt att hon e nere vi dbotten även när hon inte isåfallm vaktar ägg. så jag tror inte det är ägg.
      ah jag fattar inget :-D
      Endast döda fiskar flyter med strömmen

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Jag har ingen erfarenhet av bolivianska men det du beskriver låter bekant kring vad som hänt våra fjärilisar. Våra fick ockås ofta färgförändringar lite mörkare huvud särskilt ena halvan av huvudet. På akvarielagret sade deras ena ciklidexpert att det var relativt vanligt bland dvärgciklider men att det inte fanns en klar diagnos eller medicin. Innan dess har jag testat massor av mediciner och letat överallt efter vilken sjukdom det kunde vara. Men jag gick bet på det. Tyvärr räddade inget våra fjärilar. Om det nu är samma vet jag förstås inte men din beskrivning av beteendet låter såpass bekant. Sedan kan det ju förstås vara så enkelt som att fisken är stressad - vilket inte motsäger det ovan. Har du flera bolivianer? Har de uppvaktat varandra? Jag har uppmärksammat att fjärilar kan bli mer eller mindre utmattade av att uppvakta eller bli uppvaktade. Jag vet inte om det finns ett sådant samband.
        Senast redigerad av fisheye; 20 July 2011, 09:51.

        Kommentar

        • missDementia
          • June 2011
          • 24

          #5
          Hejhej nu är vi inne på dag 4 av detta udda beteende och det fortsätter.
          jag har sett lite mer av henne nu, och jag tror nog färgerna är kvar ändå... det var bara svårt att se i det mörka hörnet.
          dock håller hon sig nere mot botten, ligger liksom på den! udda! hon kan simma upp lite snabbt för att äta men sen är hon snabbt ner på botten igen. Håller sig helst i detmörka hörnet men är framme nån gång ibland o tittar lite eller när jag skrämmer ut henne... Funderar på om kanske nån annan fisk ätit på hennes fenor så hon inte kan simma såbra? och också därför är mycket rädd...
          Endast döda fiskar flyter med strömmen

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kan vara så att hon är lite hunsad av de andra bolivianerna, och vågar sig därför inte fram mer än för att äta snabbt. Bland mina 6 bolivianer är det hyfsad frid och fröjd, förutom att de små (honor?) ibland gruffar lite med varandra, och en av de större (troligen en hane) simmar runt och spänner upp sig för de två andra hanarna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • missDementia
              • June 2011
              • 24

              #7
              Nu idag såg jag hur en av hannarna var på henne såfort hon tittade fram och ville få sig lite mat. Han nafsar på henne!!! jävel! inte så mycket man kan göra åt det antar jag? :-P
              Endast döda fiskar flyter med strömmen

              Kommentar

              • missDementia
                • June 2011
                • 24

                #8
                nu har det gått ganska lång tid, denna hona är fortfarande bara nere vid botten, hon lämnar inte botten alls. Verkar som fenorna är förstörda på henne så att hon inte kan. Hon är inte lika hemskt skygg längre, men håller sig gärna i ett hörn...
                Endast döda fiskar flyter med strömmen

                Kommentar

                Arbetssätt...