Hjälp!! Guppyhona med trasig bakfena och verkar magra. Vad är det för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S0ul

    Hjälp!! Guppyhona med trasig bakfena och verkar magra. Vad är det för fel?

    Jag har nyligen startat mitt akvarium, ca. 2 veckor sedan, 60 L. Har till en början sugit rent på botten varannan dag och tillsatt ca. 10% nytt vatten och varje gång tillsatt Easy life i det nya vattnet. Har även haft i en liten flaska med något som jag inte kommer ihåg vad det heter, men det gjorde så jag kunde sätta i dom första fiskarna direkt. Tror det var bra bakterier i det eller om det påskynda själva processen. Först köpte vi 2 st slags barber och 3 st guppys. En vildguppy hane och två guppy honor. Vi har sedan kompletterat med 10 st slöjmandels tetror, 2 guppy honor, 1 guppy hane, 2 dalmatinermollys (1 hona 1 hane), 1 liten röd räka, och två slags malar som jag inte kommer ihåg vad dom heter, och även 6 st afrikanska glasmalar.

    För ungefär 4 dagar sedan så upptäckte jag att en av glasmalarna bara låg på botten bakom en växt och verkade inte må bra. Jag har matat fiskarna med flingor, shrimp sticks och wafer mix. Jag fick ett tips om att sätta Ektozon salt i vattnet och mata glasmalarna med frysta röda mygglarver. Gjorde detta i fredags och efter bara ett dygn så verkar glasmalen må bra igen. Den simmar som vanligt tillsammans med alla andra glasmalar och ser ut att må bra.

    I lördags så börja jag se att en dalmatinermolly, två tetror och en guppy börjat simma upp och ner längs glaset som om dom vill ut. Alla andra fiskarna sommar lugnt omkring. Även en av dom större malarna på botten simmade då och då upp till ytan och hämta luft. Jag kunde även se att en av guppyhonorna hade som ett jack i sin bakfena.

    Nu idag (söndag) så kan jag se att den andra guppyhonan som köptes samtidigt som den som hade ett jack i sin bakfena nu har jätte trasig bakfena. Nästan halva är helt borta och det som finns kvar är trasigt. Alla andra fenor ser hela ut. Ingen annan fisk har trasiga fenor förrutom den andra guppyhonan som fortfarande har en jack endast. Detta skedde alltså över en natt. Den håller sig lite undangömd bland växterna och simmar oftast just under ytan. Tycker det ser ut som om den andas fortare än andra fiskar också. Den ser även mager ut. När jag mata fiskarna ikväll så kom den fram och jag tror den åt någon liten bit mat, men den var inte lika "tokig" som dom andra fiskarna över att få mat.

    Vad kan det vara för fel?! Jag har idag fortsatt behandla vattnet med Ektozon. Vad kan jag mer göra och vad kan det vara för fel på mina guppyhonor? Ingen fisk har dött!
  • johnjohnsse
    • December 2007
    • 29

    #2
    Vi har haft Guppys i många år.
    Det har hänt att jag sett att någon har fått dålig stjärtfena som du beskriver
    men det har jag sett de börjat tackla av, blivit gamla.

    Det du beskriver om vattnet och det medel du använder vet jag inget om,
    men jag tycker du verkar göra rent alldeles för ofta, vilket kan på verka bakterimiljön negativt.

    Ingrid
    Vänliga hälsningar/ Ingrid

    S* John-Johns Ocicat
    http://worldofocicat.com/johnjohns

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Min guppyhane simmade oxå upp och ner så precis när den dåvarande guppyhonan dött men slöt när jag köpte en ny...?

      Kommentar

      • iidchen
        • June 2011
        • 26

        #4
        Har också ett par guppysar och mollysar som sysselsätter sig med att simma upp och nerför glasrutan, har inte sett det som något underligt, snarare underhållande. Gällande vattenbytet du gör varje dag tycker jag också är för mycket. jag har jag fått rekommendationen en tredjedel var 7- 10:e dag.
        http://iidchen.com

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #5
          Problemet ligger troligen i att du har väldigt mycket fisk för ett 60Liters och dessutom innan karet är inkört! Även om man tillsätter bakteriekultur så måste man gå långsamt fram innan man utökar fiskbeståndet! Du kan hålla liv i så många fiskar i ett så litet kar OM du har ett effektivt biologiskt filter och sköter vattenbytena men det är ändå inte schysst mot fisken!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • devion
            • March 2011
            • 52

            #6
            ditt akvarium verkar vara fruktansvärt överbelastat, och en del fiskar kräver större utrymme (använd sökfunktionen och läs på om t ex dina glasmalar), du städar för mkt,jag rör inte botten alls, vattenbyte ska du helst inte göra dom första 3-4 veckorna....backa ett steg och läs ansjo's guide för första akvariet ( längst upp i forumdelen "Mitt första akvarium")
            //Daniel

            Kommentar

            Arbetssätt...