HJÄLP MINA FISKAR DÖR Vad ska man göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fnikanor
    • February 2011
    • 23

    HJÄLP MINA FISKAR DÖR Vad ska man göra?

    Är i lite lätt panik efter att få komma hem och se fyra av mina fiskar döda. Under två veckors tid har en en efter en dött. hade för två veckor sedan 9 rödmunstetror, tre pansarmalar, en teleskopfisk, praktbarb, 3 guppys tre scalarer, två silverhajar, en slamkrypare och fem av en art som jag har förtappat namnet på.(stimfisk) Nu har jag 4 rödmun, 1 pansar, ingen teleskopfisk eller praktbarb, tre scalarer, två silverhajar, slamkrypare och ingen guppy och fyra av denna stimfisk vars namn är bortglömt. Gjorde ett vattenbyte på ca 50% idag bytte bomullsfiltret och slog av termomenten pga värmen som var där. det bolmade upp värme när jag lyfte på locket. Såg att rödmunstetrorna var i dåligt skick nu, ville som inte vara med. ph var på 8 vilket är lite för högt. Men är mest orolig att de tär någon sjuka. Fiskarna som man har märkt varit dåliga glömmer som av att dom vill simma och ligger som bara på botten. Vad bör jag göra för att rädda dem?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Fortsätt byta vatten. Tillsätt en knivsudd bordssalt till varje hink du byter.

    2) Kolla temperaturen! Det ska inte vara varmare än 30 grader. Är det varmare, ta ut ev. värmare och låt akvariet stå med öppet lock tills temperaturen sjunkit.

    3) Skit i pH't, problemet är nästan säkert antingen nitrit eller överhettning.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      Ursprungligen postat av fnikanor
      Är i lite lätt panik efter att få komma hem och se fyra av mina fiskar döda. Under två veckors tid har en en efter en dött. hade för två veckor sedan 9 rödmunstetror, tre pansarmalar, en teleskopfisk, praktbarb, 3 guppys tre scalarer, två silverhajar, en slamkrypare och fem av en art som jag har förtappat namnet på.(stimfisk) Nu har jag 4 rödmun, 1 pansar, ingen teleskopfisk eller praktbarb, tre scalarer, två silverhajar, slamkrypare och ingen guppy och fyra av denna stimfisk vars namn är bortglömt. Gjorde ett vattenbyte på ca 50% idag bytte bomullsfiltret och slog av termomenten pga värmen som var där. det bolmade upp värme när jag lyfte på locket. Såg att rödmunstetrorna var i dåligt skick nu, ville som inte vara med. ph var på 8 vilket är lite för högt. Men är mest orolig att de tär någon sjuka. Fiskarna som man har märkt varit dåliga glömmer som av att dom vill simma och ligger som bara på botten. Vad bör jag göra för att rädda dem?
      Du vet vikten av biologisk filtrering och att du ska ha ett stort akvarie till de fiskar du har?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • fnikanor
        • February 2011
        • 23

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Du vet vikten av biologisk filtrering och att du ska ha ett stort akvarie till de fiskar du har?
        Ja det vet jag. har ett 160 liters akvarium till dem.

        Kommentar

        • fnikanor
          • February 2011
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          1) Fortsätt byta vatten. Tillsätt en knivsudd bordssalt till varje hink du byter.

          2) Kolla temperaturen! Det ska inte vara varmare än 30 grader. Är det varmare, ta ut ev. värmare och låt akvariet stå med öppet lock tills temperaturen sjunkit.

          3) Skit i pH't, problemet är nästan säkert antingen nitrit eller överhettning.

          Okej ska jag byta varje dag? Hur mycket ska jag tillsätta i varje hink?

          Jo pratade med min lokala djuraffär idag och dom trodde det också.
          Har slagit av dopvärmaren nu. Såg dock att två rödmunstetror hade dött under natten. Men de hndra som har överlevt natten verkar må bättre nu.

          Kommentar

          • Akvaristen-GBG
            • July 2011
            • 9

            #6
            e dom magra?, har dom en avförnings tråd i röva? det e en vanlig sjukdom har haft det en gång men många andra har haft det flera gånger de du beskriver låter inte som stress sjukan utan som överhettning men man kan ju alltid fråga

            Kommentar

            • fnikanor
              • February 2011
              • 23

              #7
              Eee jo det brukar dom faktiskt ha det. Magra kan jag inte säga att dom var. Dock så vara telskopfisken det innan den dog.

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Man ska inte byta filtret. Bomullsfilter är dessutom kass. Har du ett bommulsfilter som du byter när det är dax för rengöring har du missat grunderna. Jag kanske missat nåt i texten men jag ser inget som förklarar att du skulle ha biologiskt filtrering i ditt akvarium.

                Det innebär i praktiken att du ska ha ganska stor filtervolym. Ytterfilter eller i någon form av större utrymme i akvariumet. Vanliga innerfilter funkar inte i grundutförande.

                Sedan ska du ha grovkornigt filtermaterial som inte sätts igen. På så vis odlas där nyttobakterier som tar hand om nitrifikationen. Behöver du tvätta filtret är det riskfyllda närmaste dagar som väntar. Bra med 2st där man byter ett åt gången eller 2-delat filter där man byter en del åt gången.

                Har du dökoll på detta ber jag om ursäkt men det enda jag såg i texten var att du har bytt ett bomullsfilter och detta låter alarmerande!
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • mange993
                  • April 2004
                  • 372

                  #9
                  är skalarerna stora så kan dom äta upp guppy ocg rödmunstetra rena rama smörgåsbordet för dom

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    kan ju även vara lite stress kanske? i kombination med för hög värme?
                    scalarer är väl relativt lugna fiskar å silverhaj är det inte. bara som exempel.
                    ganska rejäl fiskblandning du har.

                    men det är bara ett antagande, säger ej att de måste vara så.
                    ja kan ju ha helt galet fel också men kombinationen känns lite si sådär.

                    om du inte redan gjort det så läs art beskrivningarna här på zoopet, där kan du hitta mycke matnyttig info, kanske även kan finna problemet. står ju mycke om temperaturer osv där.

                    lycka till.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • fnikanor
                      • February 2011
                      • 23

                      #11
                      Jag byter bomullsfitret varje vecka när jag rengör akvariumet. de övriga filtrerna brukar jag inte rör utifrån det jag har förstått. Jag kör med detta filtersystemet http://www.juwel-aquarium.de/en/aktuelle_modelle303.htm . Detta systemet satt i när jag köpte akvariumet nytt. har dock byt ut endel filter efter att jag har fått råd från personer här på zoopet. Anledningen varför jag tar bort "bomullsfitret" Är att både juwel själv och min lokala akvarium butik rekomendera det. Har kollat upp vattnet om nitrit och det var lugnt. Det var nog med stor sanolikhet doppvärmaren som hade hakat upp sig. Dökoll kan jag inte säga att jag har. Kan säga det att jag är en amatör i detta forumet. Dock så vill jag att mina fiskar ska må så bra som det bara går så dela gärna med dig om vad du vet.

                      Här har du en bild på insidan av fitrena har dock bara de blåa i, och bomullsfitrer som du ser ligger överst.



                      hoppas att jag har klargjort detta vad jag menar. Har tyvärr bråttom var gång jag loggar in hit så det blir inte så bra skrivet.

                      Kommentar

                      • fnikanor
                        • February 2011
                        • 23

                        #12
                        Jo det var värmen som var problemet. Jo har en stor fiskblandning och tror det var ett rent nybörjarfel. silverhajarna och scalarerna funkar väldigt bra ihop. Sedan så såg jag att någon nämnde att rödmunstetrorna och scalarnerna inte skulle funka ihop men det går/gick jätte bra ihop. Dock så funkar inte neontetror. Var ute efter dem när jag skulle skaffa fiskar men akvariumbutiken avrådde mig och vägrade sälja dem till mig. Har läst på om de arter som jag har och det är mycket kul som står där.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #13
                          bra att de verkar komma i ordning igen =)

                          Ursprungligen postat av fnikanor
                          Jo det var värmen som var problemet. Jo har en stor fiskblandning och tror det var ett rent nybörjarfel. silverhajarna och scalarerna funkar väldigt bra ihop. Sedan så såg jag att någon nämnde att rödmunstetrorna och scalarnerna inte skulle funka ihop men det går/gick jätte bra ihop. Dock så funkar inte neontetror. Var ute efter dem när jag skulle skaffa fiskar men akvariumbutiken avrådde mig och vägrade sälja dem till mig. Har läst på om de arter som jag har och det är mycket kul som står där.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • fnikanor
                            • February 2011
                            • 23

                            #14
                            jo det börjar det. Var orolig där ett tag. Tror dock inte att den stackars neontetran som är kvar kommer att klara sig han verkar inte riktigt vara på 100%. Men man får hoppas att den klara sig. ensam är stark :P

                            Kommentar

                            Arbetssätt...