Mollysarna sprider sjukdomar till mina andra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cigaro
    • July 2011
    • 25

    Mollysarna sprider sjukdomar till mina andra fiskar

    Har ett 180 liters akvarium och ett 61 liters.

    I 180l har jag just nu 5 sorgmanteltetror, ca 4-5 platys, 2 guppys (då de andra nyligen dog), 4 kilfläcksrasboror, 2 kuhliålar, 3 ancistrusmalar och en pansarmal.

    Mina mollysar jag hade, bodde förut ihop med dessa fiskar. De fick ständigt vitapricksjukan och det spred sig till resten av fiskarna. Vattentemp ligger på 25-26 grader, vattnet är klart och fint, fiskarna har aldrig haft några andra sjukdomar.

    När jag fick vitaprick första gången behandlade jag med Contralck. Hjälpte inte speciellt mycket. De andra gångerna behandlade jag med EsHa 2000. Hjälpte, men sjukdomen var tillbaka bara 2 veckor senare.

    Nu har jag inga mollys kvar, men tycker ändå de är rätt fina och enkla fiskar förutom detta.
    När jag flyttade över mina mollys till mitt 61 liters, så mådde de helt okej! Inga sjukdomar.

    Kan jag inte ha mollysar bland de andra fiskarna i 180l? Eller varför sprider de bara sjukdomar såfort de kommer i kontakt med de andra fiskarna i det karet?

    Nu är mollysarna borta och alla andra fiskar är krya. Inte haft någon fisk som dött på länge. Vore intressant att få svar på frågan. Vill gärna ha mollysar igen, dock inget kar fullt av vitaprick.

    Kan jag inte ha mollysar bland de andra fiskarna i 180l? Eller varför sprider de bara sjukdomar såfort de kommer i kontakt med de andra fiskarna i det karet?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Molly får ganska ofta vita prick, och medicinerar man inte bort sjukdomen ordentligt så kommer den tillbaka som ett brev på posten. Sjukdomen har flera stadier, och det är pga dessa stadier man måste medicinera flera gånger. Sedan hjälper det inte alltid att köra endast en kur, utan man kan behöva medicinera både två och tre kurer innan karet är friskförklarat.
    Prova att ha runt 27-28 grader i karet då tempen ofta är en avgörande faktor när det gäller just vita prick, har man varmare i karet drabbas fisken mer sällan av sjukdomen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Cigaro
      • July 2011
      • 25

      #3
      Ah, okej. Tack för svar! Men är det inte lite konstigt att jag inte får vitaprick när de simmar i ett eget kar?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo, förvisso men eftersom vita prick kan komma när fisken är stressad, dålig vattentemp osv så kan det vara sådana saker som kan inverka. Sedan går det inte att utesluta slumpen heller...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • johnjohnsse
          • December 2007
          • 29

          #5
          Hej!
          Jag har haft Mollys i flera år och för en månad sedan hittade jag en Molly död och jag hade sett att den var inte svart längre ( säkert vita pricksjukan ) den var ljusprickig. Nu är en till liknande ljus i huden/fjällen.
          Såg dina ut liknande min beskrivning?
          Jag har hört ngt om att man ka tillsätta salt i akvariet vid denna sjukdom.
          Någon som vet?
          Vänliga hälsningar/ Ingrid

          S* John-Johns Ocicat
          http://worldofocicat.com/johnjohns

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Salt gör ingen större nytta mot själva sjukdomen vita prick, utan då är det medicin som gäller. Och för att kunna medicinera rätt måste man veta vad det är för sjukdom fiskarna drabbats av, du kan inte länka en bild?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • johnjohnsse
              • December 2007
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Salt gör ingen större nytta mot själva sjukdomen vita prick, utan då är det medicin som gäller. Och för att kunna medicinera rätt måste man veta vad det är för sjukdom fiskarna drabbats av, du kan inte länka en bild?
              Hej Anders!

              Jag ska i morgon se hur jag kan lägga in en bild. ( Tror jag måste skicka bilden i en länk. )
              Ingen vidare bild men ändå.
              Vänligt att du försöker hjälpa till.
              /Ingrid
              Vänliga hälsningar/ Ingrid

              S* John-Johns Ocicat
              http://worldofocicat.com/johnjohns

              Kommentar

              • Cigaro
                • July 2011
                • 25

                #8
                Mina var inte bleka eller ljusa i fjällen/huden. Såg ut som vanligt bara att de var fulla av vita små prickar som var mindre än en mm. De betedde sig slött och simmade för sig själva. Låg mest bakom pumpen eller i något gömställe.

                Kommentar

                • Cigaro
                  • July 2011
                  • 25

                  #9
                  Salt fungerar inget vidare vid vita prick iaf. Mycket bättre med medicin.

                  Kommentar

                  • johnjohnsse
                    • December 2007
                    • 29

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Salt gör ingen större nytta mot själva sjukdomen vita prick, utan då är det medicin som gäller. Och för att kunna medicinera rätt måste man veta vad det är för sjukdom fiskarna drabbats av, du kan inte länka en bild?
                    Hej!
                    Här kommer nu bilder.
                    Inte tydliga men det bästa jag fick.

                    Hanen tv. har en ljusare fläck längre bak på kroppen, han har också tappat färg.
                    Honan th. har blivit grå/vit spräcklig.

                    Båda är krya, rör sig fint äter bra.
                    Dom lever tillsammans med andra fiskkompisar, i ett 240 akvarium.
                    Sällan någon fisk som dör.
                    Våra andra Molly är helsvarta utan dessa förändringar.
                    Hanen köpte jag för 1 år sedan och honan är ca 2 år gammal.

                    Bilder



                    /Ingrid
                    Vänliga hälsningar/ Ingrid

                    S* John-Johns Ocicat
                    http://worldofocicat.com/johnjohns

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det är lite svårt att se, men jag tror att det är helt normala förändringar i färgerna. Det händer ganska ofta att man köper en helsvart molly som efter en tid börjar ändra färgen. Vita prick är det definitivt inte, baserat på de bilderna.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...