Förvridet ansikte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Distiller
    • November 2010
    • 22

    Förvridet ansikte

    Hej,
    jag har en tigerbarb vars ansikte blivit helt förvridet och det ser ut som att ögat är på väg att trilla ur, någon som vet vad det kan vara samt hur man kan hjälpa stackarn?

    //Martin
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Distiller
    Hej,
    jag har en tigerbarb vars ansikte blivit helt förvridet och det ser ut som att ögat är på väg att trilla ur, någon som vet vad det kan vara samt hur man kan hjälpa stackarn?

    //Martin
    T.ex. genom att avliva den.
    Det finns ett antal preparat i zoohandeln som kallas medicin men i de flesta fall lyckas man inte kurera fisken så det är bortkastade pengar. Fiskmedicin är med något undantag endast till glädje för zoohandlaren.
    Undantaget är en del hudparasiter som vitaprick och oodinium som går att behandla.

    Det stora problemet med andra sjukdomar är att man sällan kan ställa en korrekt diagnos, skulle vanligen kräva apparatur m.m som man inte har som vanlig akvarist, t.ex. mikroskop och kunskap om vad man letar efter.

    Jag har 40 års erfarenhet som akvarist, mer eller mindre intensivt, men har aldrig någonsin hällt medicin i något kar. Jag har aldrig några problem med sjukdomar. Sköter man sin kar blir inte fiskarna sjuka. Vid nyinköp kan man förstås få med sig misstänka fall och då är regeln att om någon visar symptom på sjukdom så avlivas den.

    Tobbe

    Kommentar

    Arbetssätt...