Min minst sagt konstiga platy :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laskolina
    • July 2011
    • 4

    Min minst sagt konstiga platy :O

    Såg idag vid en titt i akvariet, något jag inte sett förut pga att det varit nedsläckt pga alger, en av mina isblå platyer med enlustig åkomma: Fjällen står ut! De har rest sig på något vis, de står ut över hela fisken. Den verkar frisk i övrigt, möjligen något slö, men den äter och så.Det ser äckligt men underhållande ut på samma gång. Imorgon tänker jag därför akutstarta akvarium nr 2 på ca 20 l som isolering åt denne fisk. Något mer jag borde göra, och framför allt; vad kan det bero på/vad är det?!

    Basfakta om akvariet:

    - 72 l MP, filter EHEIM Biopower 2411
    - Hem åt ca 5 neontetror, 5 platyer som i övrigt är friska, 2 kinesiska algätare (guldversionen), 1 pansarmal (fler på väg), samt ett stim på 6 minibottensugare (ser ut som ancistrus, men endast 5-6 cm långa)
    - Har 2 cryptocoryne och 1 mossboll i, en liten rot
    -Startades oktober 2009, har flyttat Schweiz-Sverige under denna tid (sommar 2010)
    - Innan detta har fiskarna bara haft vita-pricksjukan. Senaste fiskarna tillkom för ca. 6 mån sedan.
    -Håller temperatur på ca 27 grader, nu under sommaren lite varmare

    Hjälp!
  • Laskolina
    • July 2011
    • 4

    #2
    Det är kvar efter en natt, nu ska jag starta upp det lilla akvariet. Fisken är aningen slö och inte social med övriga platyer.

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Fjäll kan stå ut på fiskar som har sjukdomen bukvattensot. Kanske värt att kolla upp?

      Kommentar

      • Laskolina
        • July 2011
        • 4

        #4
        Mmm... Om det nu är det så blir det väl bara till att avliva den... Tack för hjälpen.
        För övrigt dog en annan platy idag, men den visade inga symptom.

        Kommentar

        • firren_99
          • September 2009
          • 237

          #5
          Synd. Bukvattensot kan ju vara svårt att bli av med, så jag skulle nog också avlivat den.

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Utstående fjäll, speciellt i kombination med ökad slöhet hos fisken, är oftast bukvattensot.

            Bukvattensot är ingen sjukdom utan det är endast ett symptom på en hel uppsjö av olika sjukdomar. Det som händer är att fiskens inre organ mer eller mindre löses upp. Detta får fisken att svälla vilket leder till att fjällen står ut. Beroende på vilket/vilka organ som angripits främst överlever fisken ett tag men den kommer garanterat att gå en plågsam död till mötes.
            Avlivning är det bästa och enda tipset vid bukvattensot.

            Dom flesta sjukdomar som orsakar bukvattensot har dåliga/instabila vattenvärden gemensamt. Vattenbyte 1 gång/vecka ca 20-30%, och att inte övermata eller överbefolka karet, kommer på sikt leda till att andra fiskar inte drabbas.

            Kommentar

            • Rufus12
              • July 2011
              • 55

              #7
              Min platyhona fick bukvattensot hon dog.

              Kommentar

              Arbetssätt...