Haverikommisionen, vad fan hände här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ratatosk
    • March 2011
    • 14

    Haverikommisionen, vad fan hände här?

    Åkte hemifrån 4 dagar över midsommar. Innan jag åkte kollade jag att pumpen gick fint, den brukar behöva rengöras ganska ofta, och gav dem mat. 1 giva flingfoder att äta genast, och ½-1dl såna där kulor som ska avsöndra mat på lite sikt.

    När jag kom hem såg det ut såhär: http://www.egetfoto.se/?v=bild0745.jpg

    Fiskarna flöt döda och stanken var fantastisk.
    Har nu tömt akvariet (uörkh...), slängt häverten o växter, håller på koka stenar o sånt.

    Vad har hänt? Är jag en sadist som lämnade fiskarna ensamma i 4 dygn?

    Har kontrollerat pumpen, den fungerar, men jag antar att jag ändå bör slänga den så den inte smittar när jag gör en nystart? Den bör väl inte kokas?
    Kan akvariet stå tomt över sommaren eller torkar siliconet sönder? Kommer ju vara hemifrån mer än vanligt över sommaren o när det nu gick så här lägger jag hellre en nystart till hösten, så hinner jag planera lite också vad jag vill med det. Ska jag ha i vatten ändå, även om ingen bor där?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1 giva flingfoder att äta genast, och ½-1dl såna där kulor som ska avsöndra mat på lite sikt.
    1/2-1 dl med foder - det räcker ju i en månad i de flesta akvarier. Så övermatning är svaret.

    Fiskarna klarar sig utan några som helst problem i 1 vecka helt utan mat
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Fodret du hade i , tog livet av dina fiskar! Ska man vara borta i några dagar eller upp till 3-4 veckor behöver man inte mata fiskarna.
      Naturligtvis måste de vara i god kondition innan matningsuppehållet.
      Silikonfogen klarar sig över sommaren! Har haft akvarier som stått tomma i ett par år utan problem!
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Du säger att du behöver rengöra ditt filter ofta. Hur mycket mat gav du fiskarna varje dag egentligen? Jag har det senaste året rengjort 2 av mina filter och det var för att strömmen gick och dom stod still i ett dygn. I övrigt kan jag inte mer än hålla med dom andra. Du matade ihjäl dina fiskar.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • ratatosk
          • March 2011
          • 14

          #5
          Aj. Jag tyckte de hade hundögon...
          Tror ni det gick fort?
          Jag brukade ge dem flingfoder så mycket som de åt upp inom 5 min, morgon o kväll.
          Tyckte att pumpen behövde rengöras väl ofta.

          Var till hornbach o lät dem mäta vattnet nu, det var full pott på amonium men ingen nitrit alls.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            När pH stiger omvandlas ammoniumet till giftig ammoniak.
            De bör äta upp vad du ger dem inom 1-1½ minut som mest.
            Kulor som avsöndrar mat har jag aldrig sett, det brukar vara vita kakor som säljs som semesterfoder. Gav du dem maltabletter? ! dl sådana räcker nån månad till mina sju akvarier.
            Tycker du ska satsa på eget nitrit och pH-test när du kör igång igen efter sommarn.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...