Shubunkin med vit beläggning på mage och stjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbe
    • April 2011
    • 28

    Shubunkin med vit beläggning på mage och stjärt?

    Hej!

    Jag har ett sällskapskar (500 liter) med en del olika fiskar såsom praktbotia, gurami, slöjstjärtar, kampfick m.fl. och bland dem har jag fyra stycken shubunkin. Alla fiskar mår bra, vattnet är fint och jag är noggrann med mina vattenbyten (30% varje söndag).

    Men en av mina shubunkin har blivit dålig. Det är som om hon (han?) är liksom förlamad i stjärten och bara kämpar med främre delen av kroppen när h*n simmar. I helgen som gick upptäckte vi att fisken låg på botten och såg ut att kippa efter luft. Efter en stund var h*n livfull och lekfull igen, följde "flocken" och lekte vidare. Nu i morse upptäckte jag att fisken låg i ett hörn på botten och bara "glodde". Trodde nästan att h*n var död... Men när jag var nere med håven rörde den sig och jag tog det säkra före det osäkra och separerade fisken från de andra - för vid närmare kontroll upptäckte jag att de andra fiskarna mer än gärna anfaller den här sjuka stackaren nu. Dessutom vet jag inte om detta är något smittsamt heller, så h*n får bo själv nu medan jag skriver detta.

    Det är som "blåmärken" eller "grå-vit beläggning" från magen och bakåt. Fisken är för övrigt röd till färgen, så detta gråa känner jag inte igen! Och som sagt, så är h*n nästintill orörlig i bakdelen.

    Vad kan detta bero på? Jag ska försöka att ta ett par foton om möjligt. Kan väl inte vara så svårt nu när h*n inte rör på sig. Men tills jag lyckats ta ett par plåtar vore det ju bra om gissningsleken sätter igång, eller om någon vet på rak arm vad det kan vara - om hoppet är ute eller om det går att bota?

    Tacksam för svar, fisken kommer tyvärr att lämna ett stort tomrum efter sig om den lämnar oss...
    Senast redigerad av Bubbe; 08 June 2011, 22:40. Anledning: Ändrade rubriken.
  • Bubbe
    • April 2011
    • 28

    #2
    Här kommer en bild:




    Som ni ser är h*n gråaktig från den stora svarta (naturliga) fläcken bakom gälen och bakåt...

    Kommentar

    • Bubbe
      • April 2011
      • 28

      #3
      Såg guiden, så jag fyller i den i bästa mån så gott jag kan. Inget svar än och stackaren verkar inte vara på bättringsvägen än.


      1/ Hur stort är akvariet?
      ~500 liter.

      2/ Vilken filtrering använder du?
      Innepump, rejäl sådan med två filterpatroner.

      3/ När startade du akvariet?
      För några veckor sedan. (3-4 veckor, men det mesta vattnet och fiskarna flyttades endast från ett 310-liters till detta då jag köpte det)

      4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
      Som ovan; ett tjugotal sällskapsfiskar som flyttade från ett mindre till detta större med nästan exakt samma vatten. Akvariet var begagnat och rengjort. Dessutom lade jag i AquaSafe och väntade någon dag innan jag flyttade fiskarna, för att vara på säkra sidan. (De andra fiskarna är 100% friska!)

      5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
      Några månader i ålder på samtliga; praktbotia 3st - gurami olika sorter 5st - solfjäderhandsräkor 4st - scalarer 4st - malar 2st - silverhajar 4st samt 2st guldfiskar och 3st shubunkin (varav den fjärde är den sjuka som jag nu separerat från de andra!)

      6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
      En hel del, kort sagt. Kan inte namnen på dem, men de längsta ser ut som dill. Plus några andra bladväxter.

      7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
      Ingen aning, men skötseln är noggrann och som sagt, de andra fiskarna mår bra. Även de i samma artkategori...

      8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet.
      Se ovan.

      9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
      30% utbytes varje söndag, punktligt.

      10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
      I söndags (skriver detta natten mot onsdag), och då så klart 30%.

      11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
      Näpp. Ett mangroveträ och några stenar från naturen (som fungerat bra i tidigare kar och funnits med sedan starten och i stort sett samma fiskar).

      12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
      Nej.

      13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
      Nej.

      14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
      Flingor och koi-foder (för shubunkin är så glupska, så de mättar sig snabbt på de små kulorna).

      15/ Har du nyligen bytt foder?
      Nej.

      16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?

      För några dagar sedan upptäckte vi att fisken var slö och låg på botten. Stjärtfenan orörlig och nu har fjällen längs med mage och stjärt blivit gråfärgat samt att det nästan ser ut som blodstrimmor på stjärtfenan.

      17/ Har några dött, i så fall vilka och hur tätt har de dött?
      En praktbotia av fyra har dött i detta kar, men de andra mår fint.

      18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.

      Nej. Allt är som vanligt; full fart och lek. Uppe vid ytan och härjar när jag öppnar ett glaslock för att mata dem - allihop utom den sjuka.

      19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
      Se bild och tidigare inlägg ovan.

      20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?

      Prövade att lägga i ett par korn grovsalt (jodfritt) i lite vatten (några liter) som löstes upp, rördes om och sedan lade jag i fisken där. H*n blev lite piggare, verkade det som, men det kanske var själva stressen för att flyttas för nu ligger h*n likadant igen. Sidofenor och allt "där framme" är igång men stjärten och magen orörlig och grådaskig.

      21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
      Bara den nämnda fisken. Sjukdomsförlopp mycket grumligt med tanke på att detta upptäcktes så hastigt och fisken insjuknat rätt snabbt. Dock var den igång lite ett par dagar efter det första tecknet på sjukdom visade sig.

      22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
      Absolut - om jag ser dem! Därför är räkor bra att ha, fall i fall. Men det är bara en gardering från min sida. Om jag ser en död fisk eller någon som verkar bete sig underligt, tar jag genast bort den från karet och tar beslut därefter.

      Kommentar

      • Bubbe
        • April 2011
        • 28

        #4


        Fisken är nu död.
        Det var det, det.

        Kommentar

        Arbetssätt...