Ancistrus tappar fjäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    Ancistrus tappar fjäll

    Vår ancistrus ranunculus har börjat tappa fjäll och är kal fläckvis över hela kroppen. Inga skador alls på fenornas ytterkanter. För några veckor sedan såg jag första tecknet på ena bröstfenan invid kroppen men det försvann så jag tänkte inte mer på det. Nu tillkom det sex pitbull plecos i helgen och i morse så såg jag att ancitrusen fått symptomen tillbaks med besked.

    Jag matar med en stor och ett gäng små fodertabletter varje kväll efter släckning.

    Tetrorna har någon gång ibland skrubbat sig mot inredningen men det har varit så sporadiskt så jag har inte lagt någon vikt vid det. Återupptog veckovis vattenbyten med pmdd, ec och vattenberedningsmedel för något mer än en månad sedan. Innan dess hade det varit lite si och så med det.

    Har surfat runt lite på nätet och min slutsats är att det borde vara en bakteriell infektion. Jag är inte sugen på att skicka i någon antibiotika i karet och något extra kar finns inte så lite tips på vad jag bör göra är välkommet.

    volym 350 liter
    pH 6,8
    Nitrit 0
    Temp 28-29'

    Övriga invånare är fler kejsartetror än jag hade önskat och fyra blåciklider.
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    #2
    Var bortrest över helgen och nu när vi kom hem så låg en kejsartetra död på botten, färglös och såg ut att ha varit död ett tag. Nu på kvällen upptäckte jag ytterliggare en som hade jobbigt och kippade efter luft. Fiskade upp den och tog kort. Ser ut som om man har skrapat bort stora delar av det svarta band som dom har.

    Kort på ancistrusen också. Jag tror inte att det är relaterat till det som kejsartetrorna dött av.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00182.JPG
Visningar: 1
Storlek: 184,9 KB
ID: 2133920Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00185.JPG
Visningar: 1
Storlek: 67,6 KB
ID: 2133921

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Fyll i mallen (så långt du kan/orkar) för sjukdom så det blir lite lättare att kunna hjälpa dig.

      Bilden på ancitrusen är lite väl mörk så jag är väldigt osäker på det här, men det ser ut som att den har vita prick.

      Kommentar

      • puffer
        • June 2010
        • 68

        #4
        Dom små vita prickarna ska vara där Däremot är det dom stora vit/grå fläckarna som är problemet.
        Fyller i mallen så snart jag får lite mer tid.

        Kommentar

        • puffer
          • June 2010
          • 68

          #5
          1/ Hur stort är akvariet?
          350 liter

          2/ Vilken filtrering använder du?
          Bakgrund med filtermassa

          3/ När startade du akvariet?
          ca ett år sedan

          5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
          4 blåciklider drygt 10 cm
          1 ancistrus ranunculus (spotted medusapleco i affären) 10 cm
          5 pitbullpleco 5 cm
          5-6 äppelsnäckor
          40+ kejsartetror 1 - 6 cm


          6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
          Ganska mycket växter, svärdsplantor, vallisneria, dvärgsvärdsplantor, vattenpest, vattenspikblad, papegojblad

          7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
          pH 8,5
          dH 5,8

          8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
          pH 6,8
          KH ~3

          9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
          25 % en gång i veckan, +pmdd, ec och vattenberedning. Under ca ett halvår fram till för några månader sedan så var det snarare tre veckor mellan vattenbytena.

          10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
          En vecka sedan 25%

          11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
          Ja, möblerade om helt och planterade om alla växter för två veckor sedan.

          12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
          Ja, för en vecka sedan, ingen karantän. Symptomen på ancistrusen had kommit och försvunnit innan dess.

          13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
          Nej

          14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
          En gång om dagen, Sera vipagran helfoder, tropical cichlid omnivore small pellets + maltabletter

          15/ Har du nyligen bytt foder?
          Nej

          16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
          Ancistrusen fick bleka fläckar första gången för fyra veckor sedan som försvann på några dagar. Kejsartetrorna har haft ett par som tappat förmågan att ligga still i vattnet utan att stjärten åkt ner mot botten.

          17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
          Ja, Två kejsartetror innom ett par dagar.

          18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
          Tetrorna kliar sig mot inredningen fast inte särskillt ofta.

          19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
          Se bild på ancistrus längre ner.

          20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
          Nej

          21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
          Sedan starten så har fyra kejsartetror tappat förmågan att ligga still i vattnet och kämpat för att hålla sig från botten simmandes lodrätt. Dessa har tagits bort så fort det gått men det har inte varit lätt alla gånger då dom fortfarande varit pigga och snabba. Efter ca ett halvår blev skötseln mer sporadisk med vattenbyten kanske var tredje vecka. Återupptog veckovis vattenbyten för drygt en månad sedan med pmdd och ec. Fick då algblommning på ytan (klart grön beläggning) som jag fiskade ur med en glasslåda. Höll i sig i knappt tre veckor. Åkte bort över helgen så fiskarna var utan mat i tre dagar. Kom hem till en död fisk på bottnen och tog ur en sjuk med handen.

          22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
          Ja, så fort jag upptäcker dom.

          Bättre bild på ancistrusen
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00187.JPG
Visningar: 1
Storlek: 117,9 KB
ID: 2133923

          Kommentar

          Arbetssätt...