Fiskarna dör en efter en!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    Fiskarna dör en efter en!

    Hej!

    Jag börjar få lite smått panik nu ang mitt akvarium!
    Jag har ca 15 neontetro
    4 scalarer
    1 stor algätare (glömt namnet)
    1 guppy
    1 svärdbärare
    3 flying fox
    i ett akvarium på 100 liter

    För ett tag sen köpte jag nya växter efter att de största dött. Några dagar efter köpet hittade jag en liten brun snigel, inte som dom andra små gula, utan en 1cm stor brun snigel.
    Jippi :-D tänkte jag, den måste suttigt fast i någon av växterna jag köpte.

    Så den lever där o klättrar runder o städar o ja, allting verkade perfekt.

    Men NU så har massa konstiga saker börjat hända.
    När en av mina neontetror dör så blir det som en domino efekt o ja hittar minst en död neontetra i veckan. Alla mina svärdbärare dog för ett tag sen utom en hane.
    Mina scalarer's fenor har börjat gå isönder uppifrån och ner.
    Min algätare ser inte ut att triva för han gör stora simtag som yrar upp alla växter, vilket han inte gjort innan. Förut va han trivsam och lugn.
    Igår hade jag 4 flying fox idag har ja 3, hittade den andra död för ett tag sen.
    Den enda som ser ut att trivas riktigt bra är min guppy.

    Jag hade 2 stora gurami förra veckan, båda är nu döda, den ena av ålderna och den andra av att den blev blind (?????).
    Den flyingfox som dog nu såg det ut som om hjärnan var påväga ut...

    Detta är det sjukaste jag varit med om och jag är en erfaren fiskägare! Jag misstänker svamp på några fiskar som dött, men det är minst troligt då de inte riktigt sett ut som svamp heller.
    Det är inte vita prick.
    Kan det vara den lilla bruna sniglen?? :S
    För sen jag skaffade den så har vattnet börjat stinka o fiskarna dör hit och dit.

    Jag är så rädd att mina scalarer ska stryka med...

    Alla fiskar ser ut att må bra just nu, de ser bara v äldigt dystra ut o rör sig inte mycket.

    Ursäkta min särskrivning men vill lägga ut inlägget så fort som möjligt!
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    hur ser vattenvärdena ut ?

    med den belastningen du har (skall inte nämna olämpligheten att ha scalarer i 100 liters kar) så skulle
    jag tippa på att värdena rusar upp och ner hela tidan.

    hur ofta byter du vatten, och hur mycket då ?

    hur ser ditt filtersystem ut ?


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Julle*
      • July 2007
      • 484

      #3
      Det är ett 6 kantigt högt akvarium så mina scalarer trivs än så länge bra.
      Vattenvärdet ska jag kolla alldelse strax!
      Vatten byts en gång i veckan, då häller jag i växt näring o något annat som ska förebygga sjukdommar för fiskarna.
      Filtrer är rätt simpelt, en vanlig pump som jag oxå rengör en gång i veckan.
      msn: Julia_puma@hotmail.com
      Mvh Julle

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        skulle tippa på att du har taskigt vatten till följd av överbelastning och kanske en för klen filtermassa i pumpen.

        rengör bara pumpen när den börjar avta i styrka.

        här rengör jag bara pumpar när jag startar kar, aldrig när dom är igång.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Julle*
          • July 2007
          • 484

          #5
          okej tack för tipset!
          så gjorde jag förr men då blev jag rådd att göra det en gång i veckan
          ska ta och städa ur det rejält nu o se om det blir bättre....

          btw, mina scalarer är för tillfället bara 3 cm i höjd, så när de blir större ska de såklart få ett störa kar!
          msn: Julia_puma@hotmail.com
          Mvh Julle

          Kommentar

          Arbetssätt...