Uppsvullen Nyckelhålsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralleballe
    • May 2010
    • 80

    Uppsvullen Nyckelhålsciklid

    Hej!

    Jag har två nyckelhålsciklider i ett 190L hörnakvarium. Förra helgen gömde den ena sig och jag blev lite orolig över var den var, för de brukar alltid vara framme och simma. Nu har den kommit fram men den står och trycker framför insuget eller bland vallisnerian och kommer fram när jag matar fiskarna.

    Den äter inte mycket, men det ser ut som att den får i sig lite iaf. Kroppen har blivit större, och fjällen är svagt utstående. Den andas fortare än vanligt och verkar allmänt slö.

    Det har inte varit några tidigare sjukdomar i karet, som varit igång sedan december. Vattenbyte 30-40% varje vecka.

    Vad är det för fel på nyckelhålscikliden och vad kan jag göra åt det?
  • Ralleballe
    • May 2010
    • 80

    #2
    Idag är den ännu tröttare och ville inte komma fram och äta. Den har även en vit fläck på högra ögat.

    Är den ingen som känner igen detta?

    Kommentar

    • Ralleballe
      • May 2010
      • 80

      #3
      Det är kanske bäst för fisken om jag bara dödar den?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Om den har svullen mage och fjällen står ut så kan det mycket väl vara bukvattensot, sök på det så får du mycket information men jag tror att det kan vara bäst att ta bort fisken för vad jag kommer ihåg så är det smittsamt.

        Men innan du gör det sök i forumet så för du mer svar på din frågor.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Ralleballe
          • May 2010
          • 80

          #5
          Jag har funderat på om det är bukvattensot, men är inte säker då den åt lite för någon dag sedan. Hur länge är en fisk sjuk i bukvattensot innan den dör?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har sett på mina nyckelhål att de ibland blir runda, men de är fortfarande pigga, och fjällen står inte ut, och den runda buken beror förmodligen på att de ätit. Om den är slö, och fjällen står ut, så kan det som sagt vara bukvattensot.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • mia84
              • December 2010
              • 70

              #7
              Hej!

              Har du nyligen skaffat dessa?? Eller har dom hängt med sedan start? Och hur verkar dom andra må?

              http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=38 du kan kolla denna artikel, står lite allmänt om sjukdommar där.
              http://mizan3.bloggsida.se

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13129

                #8
                Ursprungligen postat av Ralleballe
                Jag har funderat på om det är bukvattensot, men är inte säker då den åt lite för någon dag sedan. Hur länge är en fisk sjuk i bukvattensot innan den dör?
                Den kan hålla sig vid liv och lida ganska länge, njurarna lägger helt av till slut och den dör då, hela innanmätet är också en enda sörja av var!
                Senast redigerad av åheim; 22 May 2011, 22:18.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ralleballe
                  • May 2010
                  • 80

                  #9
                  Jag fick dem i Januari ungefär så de har bott här ett tag och varit pigga hela tiden. Nån gång har det sett ut som att den ena skrämt den andra så att de gömt sig någon dag. Det var det jag trodde hade hänt först, men när den kom fram så såg den inte helt pigg ut. Alla andra fiskar är pigga och krya som vanligt och äter.

                  Jag har läst om bukvattensot, men jag har inte märkt några av de tre första symptomen; Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4).

                  Om den har bukvattensot och börjat svullna, finns det då chans att den överlever om jag medicinerar, eller har det gått för långt redan? Känns fel att döda en så stor fisk som kan bli frisk.

                  Kommentar

                  • mia84
                    • December 2010
                    • 70

                    #10
                    Om du hafft dem så länge låter det lite konstigt att det tagit sån tid. men denna sjukdom kan ju uppkomma av dålig vattenkvalite, stress och fel mat. kan vara något mera med... Men jag tycker på fiskens symptom (snabb andning, utstående fjäll och uppsvullen) att det låter som buksot :/ Har du "tur" så skulle det kunna vara att den har förstoppning och att du kanse har fått nitrit i vattnet, men det kanske inte är så troligt tyvärr. Tänkte på dess fjäll, och att dom andra verkar må bra. med ögat kan det vara en bakterie, kan komma av dåligt vatten med. eller att den skrapat ögat.
                    Har du någon bild på fisken? och har du sett den baja någe?? hur ser ögat ut nu?
                    Prata med zoo och kolla vattenvärdena. (har du inget eget test så ta med vatten till butik, brukar kosta 20kr att kolla)
                    jag vågar inte säga om du kan/ska medicinera eller inte.
                    http://mizan3.bloggsida.se

                    Kommentar

                    • Ralleballe
                      • May 2010
                      • 80

                      #11
                      Jag byter 1/3 vatten varje torsdag och matar inte jättemycket 1 ggr om dagen så jag förstår inte varför jag skulle fått nitrit. Alla andra fiskar verkar pigga som vanligt.

                      Jag har inte sett när den bajsat så jag vet inte hur det ser ut. Idag ville den äta och tog mat i munnen, men spottade ut det mesta genom gälarna såg det ut som. I och med detta får den leva lite till, hade den blivit sämre hade jag avlivat den.

                      Ögat har liksom en vit fläck på mitten. Dessutom ser det ut som att inte inte kan stänga munnen helt heller.

                      Jag försökte ta bilder, men det är svårt.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Fishya
                        • November 2009
                        • 43

                        #12
                        Skulle gärna vilja hjälpa dig men tyvärr har jag ingen erfarenhet av denna fisk.
                        Hoppas den klarar sig. tycker synd om den.

                        Kommentar

                        • mia84
                          • December 2010
                          • 70

                          #13
                          Ja då ska det välla inte kunna vara nitrit iaf... men man måste ju köra lite uteslutningsmetoder Jag vet inte om jag skulle vela säga bukvattensot längre.. tycker inte det serut som att fjällen stårut någe specielt, (lite svårt o se på bild) dom ser lite markanta ut bara. och den ser inte så rund ut heller (gemförde med mina) och på bilden ser den ut att ha färgen kvar... Så det kan ju va så enkelt att den har fått någon parasit eller svampinfektion?
                          Du skulle kunna prova att ha i lite salt för och se om något går mot det bättre. ja om inte någon av dom andra arterna är saltkänsliga.
                          Man kan även höja temperaturen i samband med salt.
                          Jag tycker iaf det låter bra att den va lite matintreserad i dag
                          http://mizan3.bloggsida.se

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Vet du hur gamla de är? Var de i samma storlek när du fick dem? Kan ju helt enkelt vara så att den börjar bli till åren.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Ralleballe
                              • May 2010
                              • 80

                              #15
                              De var fullvuxna när jag fick dem så jag vet inte hur gamla de är. Jag hoppas verkligen inte att det är bukvattensot för det verkar vara kört i så fall.

                              Andra fiskar är Borellii, ancistrus och gula fjärilsciklider. Hur mycket salt/vatten ska jag hälla i då? 28 grader har jag redan, så jag tror inte det går att höja precis.

                              Om det är något annat, vad skulle jag kunna medicinera med?

                              Tack för hjälpen, det är skönt att få idéer från andra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...