Huvudskada på siamesisk algätare, ta bort eller ha kvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    Huvudskada på siamesisk algätare, ta bort eller ha kvar?

    Jag såg att en av mina siamesiska algätare har fått någon sorts mekanisk skada på huvudet. Tror antingen har han fastnat någonstans eller fått panik och kört hårt in i rutan. Jag tycker mig kunna se köttet under och ser precis ut som en tryckskada.

    Fisken som så äter, har fortfarande fina färger, simmar omkring som vanligt. Dock är den betydligt skyggare än tidigare.

    Vad tycker ni jag ska göra? tror ni den lider? Kan den leva med en sådan skada eller kommer den läka sig med tiden?
    Står lite i valet och kvalet mellan att ta bort han pga av att skadan ser läskig ut och att den kanske lider mellan att låta den försöka läka den och ha kvar den.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Svårt att avgöra utan bild.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      De är ganska tåliga, så blir det inte en sekundär infektion/svampangrepp i såret så låt den vara så länge den inte ser ut att lida.
      Håll ett extra vakande öga på den den närmsta tiden.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Jo det är just det att den inte har bleknat i färger som dom lätt kan göra när dom mår dåligt som gjorde att jag tvekade.
        Jag avvaktar lite och håller ett öga på den. tack för hjälpen med beslutsångesten.

        Bild försöktes men den rackarn gömmer sig så fort jag kommer nära. Som jag sa innan så har den blivit skyggare sedan skadan. Ska försöka ta en bild igen när den kommer fram.
        Senast redigerad av Grottbert; 05 May 2011, 12:40. Anledning: miss

        Kommentar

        Arbetssätt...