Fiskar som försvinner mystiskt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ellene
    • March 2011
    • 10

    Fiskar som försvinner mystiskt!

    Hej!

    Nu har två fiskar försvunnit spårlöst för mig. En dvärgkulfisk och en dvärgbotia. jag har lyft på alla stenar och rötter och tittat i pumpen och överallt, men de är bara borta, de har inte hoppat ut heller.

    Kan det vara så att dessa typer gräver ner sig innan de dör? Tycker det verkar konstigt eftersom jag har ganska grovt grus, men man vet ju aldrig.

    Nån som har svar på gåtan?
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Troligen har de dött och andra fiskar eller snäckor har ätit upp dem! Jag har bara dvärgkulfiskar i ett kar och en av dem försvann förra sommaren - men det finns massor med sandsnäckor som säkert hade kalas den natten. I mina andra kar försvinner också en och annan fisk ibland, ibland hittar jag ett halvätet lik men oftast försvinner de bara...

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Har du tex algätare i karet så tar det inte lång stund innan döda fiskar blir uppkäkade, och skelettet är heller inte lätt att hitta....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ellene
        • March 2011
        • 10

        #4
        Okej, då fattar jag. Har inga snäckor, men en enda sewellia... antar att det är den som är boven då.
        Men den måste verkligen ha kalasat hela natten för att äta upp en fisk nästan lika stor som den själv!

        Trodde nog inte de kunde bli uppätna så snabbt, men de var väl hungriga :-)
        /Ellen

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det var bara ett exempel med malen, de flesta fiskarna som kan äta på döda fiskar gör det med...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...